چهارشنبه 19 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 34381 18:55 1395/03/24
توسعه کشاورزی مشروط بر پایداری تولید است

توسعه کشاورزی مشروط بر پایداری تولید است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
توسعه کشاورزی مشروط بر پایداری تولید است

توسعه کشاورزی مشروط بر پایداری تولید است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گزارش وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس

گروه تولید-پس از حضور دو وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نیرو در صحن علنی مجلس در هفته گذشته و ارائه گزارش، برنامه ها و اهداف، روز گذشته نیز شاهد حضور دو وزیر دیگر از کابینه دولت یازدهم بودیم. وزیر جهاد کشاورزی با ارائه گزارشی را در مورد وضعیت کشاورزی به نمایندگان گفت: با توجه به منابع پایه و پایداری تولید به افزایش بهره‌وری توجه داشته باشیم. محمود حجتی توضیح داد که کشورهای در حال توسعه در تولید غلات، به کشورهای توسعه یافته وابسته خواهند شد، گفت: کشورهای در حال توسعه علی رغم افزایش تولید وابسته‌تر می‌شوند و کشورهای توسعه یافته روز به روز تولیداشان بیشتر از نیاز می‌شود و بازارهای جهانی را در قبضه خود درمی‌آورند. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:‌در سال ۲۰۰۱ ضریب خودکفایی کشورهای در حال توسعه ۹۱ درصد بوده که در سال ۲۰۵۰ به ۸۶ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این در صورتی است که کشورهای صنعتی علی رغم مواجهه با مشکلات زیست محیطی تلاش می‌کنند تولیدشان را افزایش دهند و سهم خود را در امنیت غذایی دنیا حفظ کنند. او تاکید کرد:‌ در بخش شیر هم وضعیت به همین صورت است و تولید کشورهای صنعتی روز به روز بیشتر می‌شود و تولیداتشان از تقاضا پیشی می‌گیرد.

پرداخت یارانه ۱۰ میلیارد دلاری کشورهای صنعتی

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: کشاورزی به دلیل قرار گرفتن در معرض بیماری‌ها،‌ آفات، سرما و گرما، سیل و خشکسالی آسیب پذیر است و عمدتا در دنیا مورد حمایت و پشتیبانی  و دریافت یارانه قرار می‌گیرد، به طوری که کشورهای صنعتی روزانه بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار یارانه به این بخش پرداخت می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز سالانه ۴۰ میلیارد یورو به تولید کنندگان غلات یارانه می‌دهد؛ نزدیک به ۴۰ درصد بودجه بخش کشاورزی اروپا به صورت یارانه اختصاص پیدا می‌کند. وزیر جهاد در ادامه با اشاره به کشور ژاپن که قیمت تمام شده محصول برنج آن بیش از قیمت بازار جهانی است، گفت: بعضی وقت‌ها با این سوال مواجه می‌شویم که چرا قیمت فلان محصول ما در داخل بیشتر از قیمت بین‌المللی است. این در حالی است که باید هر محصول را با توجه به اقتصاد داخلی آن کشور مقایسه کرد. کسانی که می‌گویند قیمت گندم چند ریال بیشتر از بازار جهانی است و بنابراین باید گندم وارد کنیم به این مساله توجه داشته باشند.

وضعیت ایران در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر بناست تولید افزایش پیدا کند، پایداری تولید مهمتر است. برای اینکه تولید پایدار باشد اولین نکته حفظ منابع پایه یعنی آب و خاک است. ما با این نگاه اساس را بر افزایش بهره‌وری و اقتصادی کردن تولید گذاشته‌ایم. او به طرح‌هایی در دستور کار وزارت جهاد نیز اشاره کرد و گفت: ساخت شبکه های آبیاری بهزیستی، که نزدیک به ۲۰ میلیون هکتار اجرا شده و توسعه سامانه‌های نوین محورهایی هستند که در دستور کار قرار دارند. در برنامه‌ای که تهیه کرده‌ایم در یک افق ۱۰ ساله، ۴ میلیون هکتار مشمول این طرح می‌شود و امسال نیز بنا بر اعتبارات پیش بینی شده ۲۵۰ هکتار مشمول این طرح خواهند شد. حجتی افزود: نوسازی اراضی، عملیات خاکریزی و توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی نیز از مواردی هستند که وزارت جهاد به آنها اهتمام دارد. در این سال‌ها با پشتیبانی بانک کشاورزی، خط اعتباری امدادداری شروع شد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان جذب شد. حجتی درباره‌ تولید نهایی گفت: این کار متکی به تحقیقات دانش بنیاد است و اگر ما بتوانیم به جای این که بذر را در خاک بکاریم نهال را بکاریم بیش از ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و زمان تولید نهایی یک تا یک و نیم ماه کاهش پیدا می‌کند. همچنین توسعه گلخانه‌ها مصرف آب را به ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. وی درباره طرح‌های آبخیزداری نیز توضیح داد:‌ طرح ۱۱ میلیون هکتاری را در افق ۱۰ ساله تعریف کردیم. این کار باعث کاهش مصرف آب، حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تنوع اقلیمی و مزیت‌های ایران در بخش کشاورزی پرداخت و توضیح داد: مزیت‌های خاصی داریم که در کمتر جای دنیا در کنار هم قرار دارند. ما در  گیاهان دارویی و محصولات باغی نیز دارای مزیت هستیم. بر همین اساس در یک برنامه میان مدت، اعلام کردیم که می‌توانیم تراز تجاری بخش کشاورزی را به صفر برسانیم. ما در سه سال گذشته وضعیت قابل توجهی داشتیم و امیدواریم بتوانیم در یک افق ۵ ساله آن را به صفر برسانیم. وی از لزوم تامین مالی، تامین تسهیلات، انتقال فناوری، ثبات در سیاست‌های بازرگانی  و حمایت‌های بیمه‌ای، صحبت و تاکید کرد:‌ ما نباید با بیمه کشاورزی به صورت تجاری برخورد کنیم تا از کشاورزان حمایت کافی به عمل بیاید.

باید بخش کشاورزی را مورد حمایت قرار دهیم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی بر حمایت از بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: از نکات مهمی که باید در اقتصاد مقاومتی به آن توجه کنیم بخش کشاورزی است. ما باید بخش کشاورزی را مورد حمایت قرار دهیم؛ خصوصا مشکل آب که در کشور با آن مواجه هستیم؛ باید سرمایه‌گذاری‌های خاص برای استفاده بهینه از آب داشته باشیم.

حمایت صرف مجلس از کشاورزی کافی نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: حمایت صرف از کشاورزی از سوی مجلس نمی‌تواند مشکلات این صنعت را مرتفع کند. جلال‌پور اظهار کرد: ما در وقت بهره‌وری کشاورزی با استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم و میزان تولید ما در متر مکعب آب کمتر از دو کیلوگرم است. جلال‌پور تصریح کرد: مکانیزاسیون کشاورزی اصلاح شبکه آبیاری، اصلاح الگوی کشت و حفاظت و صیانت از منابع آبی و خاکی از اولویت‌های اصلی بخش کشاورزی ماست که با مشارکت بخش خصوصی در تحقیقات و توسعه می‌توانیم به این هدف برسیم.            


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |