شنبه 22 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 53475 18:51 1395/11/16
توسعه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات با «دستور» ممکن نیست

توسعه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات با «دستور» ممکن نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
توسعه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات با «دستور» ممکن نیست

توسعه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات با «دستور» ممکن نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر ارتباطات در مراسم بهره برداری از پروژه جدید ارتباطات زیرساخت

ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات کشور ۲.۵ برابر شد

گروه امورزیربنایی-همزمان با ایام دهه فجر، شرکت ارتباطات زیرساخت از پروژه «تلاش ۳» با هدف افزایش ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات از ۴هزار گیگابیت به ۱۰هزار گیگابیت بر ثانیه با حضور وزیر ارتباطات و معاونان این وزارتخانه رونمایی کرد. به گزارش جهان اقتصاد، در این پروژه شبکه فیبر نوری پروژه های «نور۱» و «نور۲» مورد استفاده قرار گرفته است و ایستگاه های جدیدی برای پوشش کامل شبکه انتقال اطلاعات ایجاد شده است که در نهایت افزایش کیفیت و جایگزینی مسیر جدید به صورت خودکار و در کمترین زمان هنگام قطعی فیبر نوری را به همراه داشت.

توسعه با دستور ممکن نیست!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آئین بهره برداری از این پروژه، با تاکید بر توسعه‌ بازار آی.سی.تی (ارتباطات و فناوری اطلاعات)‌ با کمک بخش خصوصی گفت: توسعه این بخش به صورت دستوری ممکن نیست. «محمود واعظی» تاکید کرد: بخش خصوصی باید برای توسعه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار دولت فعالیت خود را افزایش دهد. وی با بیان اینکه ارزش بازار آی سی تی اکنون ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است، گفت: دولت نمی تواند با دستور این بخش را توسعه دهد و حضور بخش خصوصی ضروری است. واعظی با تاکید براجتناب از رقابت تخریبی دربازار گفت: اختصاص تسهیلات و نظارت کمک خواهد کرد بخش خصوصی بتواند راحت تر فعالیت داشته باشد. وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و با بیان این که این نهال کاشته شده روزبه روز درحال رشد است، ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات محصول بخش دولتی به تنهایی نیست، بلکه مجموعه بزرگی از بخش خصوصی همت کردند و با فعالیت خود موجب توسعه این شبکه شدند. وی گفت: شبکه ملی اطلاعات در آینده تاثیر بسزایی در پاک شدن فضای مجازی کشور و رونق کسب و کارها خواهد داشت. عضو کابینه دولت یازدهم از راه اندازی فاز دوم شبکه ملی اطلاعات در روزهای آینده خبر داد و گفت: افزایش ظرفیت شبکه انتقال کشور که امروز شرکت ارتباطات زیرساخت کلید زد با هدف توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام شده است. واعظی از افزایش ظرفیت شبکه انتقال کشور به ۱۰ هزار گیگابایت در ثانیه خبر داد و یادآور شد: افزایش این ظرفیت در دولت تدبیر و امید درحالی صورت گرفته که تا پیش از این دولت، کل ظرفیت یک هزار مگابیت برثانیه بوده است. عضو هیات دولت یازدهم با انتقاد از دولت های قبل که کوچکترین فعالیتی برای توسعه این بخش نکرده اند، گفت: بی توجهی دولت های قبل به این بخش درحالی بود که سرعت گسترش آن در جهان بی نظیر بوده است. به گفته وی، توسعه بخش آی سی تی در جهان مربوط به این یکی دو سال اخیر نبوده است و آنان در زمینه هوشمند سازی خیلی بیش از این رشد کرده اند و کشورما در این سال ها به آن بی توجه بوده است. واعظی به تلاش های دولت یازدهم برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: توسعه این بخش در مدت کوتاهی در دستورکار قرار گرفت و به سرعت توسعه یافت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی از فاز نخست شبکه ملی اطلاعات را نشانه ای از تلاش های انجام شده دانست و از کسانی که تلاش دارند این شبکه را محدود کننده بدانند، انتقاد کرد. عضو هیات دولت یازدهم با تاکید بر این که دنبال محدود کردن در شبکه ملی اطلاعات نیستیم، گفت: شبکه ملی اطلاعات قرار است ترافیک اینترنت کشور را مدیریت کند. واعظی تاکید کرد، شبکه ملی اطلاعات هزینه های مردم را در بخش آی سی تی کاهش خواهد داد و هرآنچه تا دیروز استفاده می کردند اکنون با نصف قیمت دریافت خواهند کرد. عضو کابینه دولت یازدهم بیان کرد: سرمایه گذاری در شبکه ملی اطلاعات دو هدف کاهش قیمت هزینه سبد آی سی تی خانوار و افزایش کیفیت را دنبال می کند چرا که نباید این هزینه بر مردم فشار وارد کند. به گفته وی، شبکه ملی اطلاعات سبب شده میزان اختلال در اینترنت کشور کاهش یابد و این امر به دلیل توسعه زیرساخت ها است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از توسعه زیرساخت ها برای توسعه شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: اکنون فیبر نوری ایران به سرعت درحال توسعه بین شهرها و استان ها است.

مرحله دوم شبکه ملی اطلاعات درآستانه رونمایی

واعظی همچنین در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مرحله دوم شبکه ملی اطلاعات دوشنبه (هجدهم بهمن ماه) مصادف با هفتمین روز از دهه فجر رونمایی می شود. وی اضافه کرد: با بهره برداری از مرحله دوم شبکه ملی اطلاعات فضای جدیدی برای رونق کسب و کارها ایجاد می شود و کاهش هزینه ها را برای مردم به همراه دارد. هفتم شهریورماه امسال از مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد تا به یکی دیگر از وعده های دولت یازدهم برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور جامه عمل پوشانده شود.

جداسازی شبکه بین الملل از شبکه ملی اطلاعات

معاون توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات زیرساخت هم در این مراسم گفت: با این پروژه، جداسازی شبکه گت وی بین الملل از شبکه ملی اطلاعات فراهم خواهد شد و هدفگزاری این برنامه را با جداسازی اینترسیف‌های ۱۰۰ گیگ از نقاط مرزی تا مراکز تبادل ترافیک داخلی را دنبال می‌کنیم. ‌ لطف الله صبوحی در ادامه تاکید کرد : پروژه تلاش ۳ از زمان ترخیص تجهیزات تا نصب و راه‌اندازی ۴ ماه زمان برده است و اجرای سریعی داشته است. او تاکید کرد: شبکه انتقال زیرساخت تا روز جهانی ارتباطات به دو برابر وضعیت موجود افزایش خواهد یافت که با این اقدام اهداف رشد ترافیک مورد نظر تا سال ۹۶ یا اواسط ۹۷ پاسخ داده می‌شود و با مجموع این اقدامات می‌توانیم پیش بینی رشد عظیم تبادل ترافیک در کشور را پاسخگو باشیم. صبوحی بیان داشت: شرکت ارتباطات زیرساخت دارای تکلیف حاکمیتی و انحصار قانونی برای ارائه سرویس اپراتورها است و اپراتورها به کاربران نهایی ارائه سرویس می‌دهند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |