جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 50652 18:40 1395/10/15
تنها ۱۰ درصد کل بودجه وزارتخانه سهم مسکن شد

تنها ۱۰ درصد کل بودجه وزارتخانه سهم مسکن شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تنها ۱۰ درصد کل بودجه وزارتخانه سهم مسکن شد

تنها ۱۰ درصد کل بودجه وزارتخانه سهم مسکن شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بررسی لایحه بودجه ۹۶ کل کشور از نظر کارشناسان

بازار مسکن در انتظار است، انتظار برای رونق؛ اگرچه به نظر می‌رسد سهم این بازار از بودجه آینده به نمی‌تواند التهاب مسکن را التیام بخشد. نابسامانی بازار مسکن در چند سال اخیر، تمرکز کارشناسان حوزه مسکن و برنامه‌وبودجه را به سمت ارزیابی شرایط کشانده و اینکه برای رهایی از این رکود چه باید کرد؟ درحالی‌که انتظار می‌رود دولت هرسال توجه بیشتری به بحث مسکن برای بهبود وضعیت داشته باشد؛ اما بودجه عمرانی کشور که کمتر شود، نتیجه آن پایداری رکود در همه حوزه‌ها و مسکن و رشد مشکلات اقتصادی است. اما برنامه دولت چیست؟ با نگاهی به لایحه بودجه ۹۶ کل کشور دیده می‌شود که سهم سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط با حوزه مسکن و ساختمان از کل بودجه جاری وزارت راه و شهرسازی ۸۱۴ میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که کمتر از ۱۰ درصد کل بودجه وزارتخانه را شامل می‌شود که این نشان از بی‌توجهی دولت به آینده بازار مسکن است؛ زیرا تمامی کارشناسان امر به‌ضرورت تزریق منابع به بازار مسکن برای بهبود این بازار اذعان دارند.

بهبودی برای مسکن نیست

براساس گزارش خانه ملت، رضایی کوچی، نماینده مجلس دهم، سهم مسکن از بودجه سال ۹۶ را ناچیز می‌داند؛ او با اشاره به سهم مسکن در بودجه سال ۹۶ کل کشور، گفت: «با بودجه پیشنهادی دولت برای سال آتی امیدی برای بهبود وضعیت مسکن نیست.» او بابیان اینکه دولت باید با حمایت‌های کارآمد به باز شدن یخ بازار مسکن کمک کند، افزود: «متأسفانه در شرایط کنونی و باسیاست‌های فعلی دولت، یخ بازار مسکن در سال آتی باز نشده و بهبودی در این بازار شاهد نخواهیم بود.» کوچی می‌گوید: «عدم وجود برنامه مشخص در این حوزه و نداشتن سیاستی واحد از معضلاتی است که بازار مسکن را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. بودجه درنظرگرفته شده برای مسکن کمتر از ۱۰ درصد کل بودجه وزارت راه و شهرسازی را شامل شده و برای ایجاد تحول در این بازار کافی نیست. در سال آتی با ادامه روند فعلی باید منتظر سخت‌تر شدن شرایط بازار مسکن باشیم.»

مجلس در تلاش برای اصلاح اعتبارات مسکن

صدیف بدری، نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی انتقاد از بی‌توجهی دولت به بخش مسکن در لایحه بودجه ۹۶، گفت: » در صورتی که لایحه پیشنهادی دولت بدون هیچ گونه تغییری در بحث مسکن مصوب شود؛ به طورحتم بازار مسکن وضعیت بدتری در مقایسه با سال جاری تجربه خواهد کرد.»وی بیان کرد: کمترین میزان اعتبارات در لایحه بودجه ۹۶ به صنعت ساختمان و بخش مسکن اختصاص داده شده است. او با تاکید براینکه کمیسیون عمران مجلس پیشنهادات بسیاری برای گنجاندن درلایحه بودجه ۹۶ دارد، تصریح کرد: «مهم‌ترین پیشنهاد این کمیسیون در بحث مسکن درنظرگرفتن بودجه‌ای برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت است. بدری می‌گوید: «درحال حاضر سیاست تسهیلات دهی بانک‌ها در حوزه مسکن با نرخ سودهای نجومی نتوانسته توفیقی در این بازار رقم بزند؛ از این رو بازنگری در این سیاست گذاری ضروری است.» وی با تاکید براینکه پیش بینی منابع ازسوی دولت برای جبران مابه تفاوت سود بالای تسهیلات باید صورت بگیرد، افزود: «دولت باید با برنامه ریزی مشخص و مدون و استفاده از تجریبات سال‌های قبل به ایجاد رونق در بازار مسکن و بازارهای موازی آن اقدام کند.»

سهم مسکن از بودجه ۹۶ کم نیست

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نظر دیگری دارد. او بیان اینکه حجم اعتبارات لحاظ شده در لایحه بودجه ۹۶ در بحث عمرانی کم نیست، گفت: «بودجه عمرانی کشور از ۵۷ هزار میلیارد به ۶۲ هزار میلیارد رشد داشته که این نشان از افزایش سهم مسکن نیز از بودجه دارد.» او بابیان اینکه ضریب تحقق بودجه ملاک آینده نگری در بخش‌های مختلف است، تصریح کرد: «در صورتی که بودجه عمرانی کشور محقق شود به طور حتم رونق بازار مسکن نیز صورت خواهد گرفت.» این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه اسناد و اوراق در نظر گرفته شده در بحث تأمین اعتبار مسکن احتمال تحقق اعتبارات این بخش را بیشتر می‌کند، افزود: «در صورتی که اعتبارات بخش مسکن از بودجه ۹۶ تحقق یابد به طور حتم این بازار از رکود خارج خواهد شد.» رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ «بازار مسکن برای خروج از رکود باید رشدی بطئی و آرام داشته باشد زیرا هر تنشی در این بازار تبعات بدی به همراه دارد.»


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |