پنج شنبه 13 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 49219 18:42 1395/09/29
تخصیص ۱۰درصد ورودی صندوق توسعه ملی به بحران آب

تخصیص ۱۰درصد ورودی صندوق توسعه ملی به بحران آب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تخصیص ۱۰درصد ورودی صندوق توسعه ملی به بحران آب

تخصیص ۱۰درصد ورودی صندوق توسعه ملی به بحران آب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی-معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ایران باید تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه به قطب انرژی منطقه تبدیل شود، افزود: تحقق این امر در برنامه ششم توسعه و سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز دیده شده است. علیرضا دائمی درنشستی خبری لازمه تبدیل ایران به قطب (هاب) انرژی منطقه را ایجاد بازار برق بین ایران و همسایگان، نقش آفرینی پررنگ تر بخش خصوصی و امنیت در این کشورها عنوان کرد. وی یادآور شد: ایران از سال ها پیش تامین کننده برق برخی کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، ترکیه، بخش هایی از پاکستان و افغانستان و همسایگان شمالی نظیر ترکمنستان و آذربایجان بوده است. به گفته معاون وزیر نیرو، براساس بودجه های سالیانه، به طور میانگین۳۰ هزار میلیارد ریال در سال باید از محل فروش برق به کشورهای همسایه تامین شود. دائمی با بیان این که ایران در زمینه صادرات برق از مزیت های بسیاری برخوردار است، افزود: به هر میزانی در ایران برق تولید شود، قابل صادرات به کشورهای همسایه است. وی دسترسی به منابع گازی فراوان، توانایی ساخت نیروگاه های گازی در داخل و توانایی اتصال به بازارهای اروپایی را از جمله مزایای ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه عنوان کرد که دیگر کشورهای همسایه و منطقه از آن بهره مند نیستند. به گفته دائمی، وجود سردترین و گرمترین کشورهای جهان در مرزهای شمالی و جنوبی ایران، به طوری که در فصل تابستان مصرف برق در همسایگان جنوبی و در زمستان در همسایگان شمالی به اوج می رسد، دیگر مزیت ایران در حوزه برق به شمار می رود. وی ادامه داد: در شرق و غرب کشور نیز تفاوت های زمانی به گونه ای است که می توان از قابلیت انتقال انرژی برق و تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه به خوبی بهره جست. این مقام مسوول تصریح کرد: ناامنی در مناطق شمالی عراق و مرزهای شرقی کشور با کشورهای پاکستان و افغانستان که موجب به هم ریختگی اقتصادی در منطقه شده، دو مشکل اساسی فراروی ایران برای تحقق این هدف است.

برنامه ششم توسعه

وی در ادامه با اشاره به لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه کشور خاطرنشان کرد: در این لایحه، توجه ویژه ای به توازن منطقه ای، توسعه روستایی و توانمندسازی مناطق با اجرای برنامه هایی همچون توسعه کشاورزی پایدار، کاهش مخاطرات سیلاب ها، خشکسالی آبرسانی و برقرسانی روستایی و ... شده است.

طرح های کم آبی و تسهیلات صندوق توسعه ملی

این مقام مسوول وزارت نیرو با بیان اینکه کشور از مشکلات شدید کم آبی رنج می برد، تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه، ۱۰ درصد ورودی صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات به طرح های مرتبط با بحران کم آبی، نصب کنتورهای هوشمند، برقدار کردن چاه های آب، مدیریت پسماند و آب های مجازی اختصاص خواهد یافت. دائمی افزود: در ماده ۴۶ لایحه برنامه نیز ارتقای ۳۰ درصدی بهره وری آب آشامیدنی و افزایش ۳۰ درصدی سهم آب شیرین کن ها در تامین آب مناطق جنوبی کشور پیش بینی شده و علاوه بر آن، وزارت نیرو مکلف شده است تا سال پایانی برنامه ۷۰ درصد سیستم های نمک زدایی و شیرین سازی آب را از طریق شرکت های دانش بنیان، بومی سازی و داخلی سازی کند. معاون وزیر نیرو یادآور شد: در ماده ۴۷ این برنامه نیز دولت موظف شده تا سهم مشترکان فاضلاب در شهرها را با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ازای واگذاری و فروش پساب فاضلاب به میزان ۲۵ درصد افزایش دهد. معاون وزیر نیرو تصریح کرد: سیاست کلان دولت در برنامه ششم توسعه، متوقف کردن مهاجرت از مرزها به سمت مرکز کشور، توسعه محیط کسب و کار و خصوصی سازی است. وی افزود: امروز دستکم ۳۰ درصد آب مورد استفاده برای تولید محصولات کشاورزی از سر مزرعه تا سفره خانوارها هدر می رود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |