پنج شنبه 13 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 64159 14:24 1396/04/19
تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند هزینه است

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند هزینه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند هزینه است

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند هزینه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نوشت:  نشست «راهکارهای تحقق اشتغال و تولید بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» ظهر روز یکشنبه ۱۸ تیرماه ۹۶ در حاشیه اولین نمایشگاه جامع تولیدات ملی در بوستان گفت‌وگوی تهران برگزار شد. براساس این گزارش، در ابتدای این نشست، رضوانه مجلسی‌راد، مدیر این نمایشگاه با بیان اینکه هدف اصلی این نمایشگاه، بعد از آموزش و ارتقای آگاهی، توسعه نشان‌های ایرانی است، اظهار کرد: تعاملی که در این نمایشگاه، بین مردم و تولیدکنندگان پدید می‌آید، مؤثرترین راه برای برای اعتمادسازی در زمینه کالای باکیفیت ایرانی است. رضوی افزود: ما برای حضور تولیدکنندگان در این نمایشگاه، دو مرحله ارزیابی را دارا هستیم که اولا شماره ثبت کالاها بررسی شده و دوم اینکه کالاها از نزدیک مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بر روی کالاها، چیدمان غرفه‌ها و نحوه فروش نظارت صورت می‌گیرد. براساس این گزارش یحیی آل‌اسحاق، رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران در ادامه این نشست اظهار کرد: اکنون همه مسئولان در سخنان خود از حمایت از تولید ملی داخلی سخن به میان می‌آورند و هرکسی ادبیاتی را در این زمینه به کار می‌برد اما بنده معتقدم برداشت یکسانی از حمایت از تولید وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنده به دلیل سابقه حضور سی ساله در حوزه‌های مختلف تولید و توزیع، با توجه به واقعیت‌های اقتصادی ایران، چند نکته را عرض می‌کنم که اولین نکته این است که متأسفانه برخورد غیرمتناسبی با تولید صورت می‌گیرد و برخی با ادبیات مختلف اینگونه تفسیر می‌‌‌کنند که بخش بازرگانی، غیرمولد و زائد است و هنوز عده‌ای بین دو بخش تولید و بازرگانی، تعارض می‌بینند. آل‌اسحاق عنوان کرد: اگر بخش بازرگانی را از تولید جدا کنیم، چیزی برای بخش تولید باقی نمی‌ماند؛ چراکه بخش مهمی از فرآیند توزیع و بازاریابی توسط بخش بازرگانی انجام می‌شود، بنابراین نباید این بخش را در حاشیه قرار دهیم. رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق یادآور شد: یکی از اشتباهاتی که در کشور ما وجود دارد، عدم تشخیص جایگاه بازرگانی و تولید است. بحث دیگر این است که اکنون می‌خواهیم با این وضعیت، مشکل تولید را برطرف کنیم؛ در حالی‌که مشکلات بخش تولید با شعارهای زیبا برطرف نمی‌شود. وی عنوان کرد: یکی از مسائل اصلی بخش بازرگانی، مربوط به توزیع محصولات یعنی رساندن کالا با قیمت و کیفیت مناسب به دست مصرف‌کننده است که باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار مورد توجه قرار گیرد. آل‌اسحاق تأکید کرد: برخی اساسا اقتصاد مقاومتی را قبول ندارند و معتقدند که افرادی که از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گویند، به دنبال اقتصاد ریاضتی هستند اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که وقتی دستورات و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است، بنابراین باید مورد پیگیری قرار گیرد اما متأسفانه باور لازم در این زمینه وجود ندارد؛ چراکه برخی ذی‌نفعان بازدارنده وجود دارند که شرایط موجود برای آنها مطلوب است. وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اهمیت اصلاح نظام بانکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی مربوط به اصلاح نظام بانکی است که همه مسئولان اقتصادی هم بر تحقق آن تأکید می‌کنند اما این مسئله به نتیجه نمی‌رسد؛ چراکه باور لازم برای تحقق آن وجود ندارد. آل‌اسحاق با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند هزینه است، اظهار کرد: وقتی شخصی وارد فعالیت اقتصادی می‌شود، در اصطلاح گفته می‌شود دارای دو جیب است، یکی برای سود و یکی برای زیان است؛ بنابراین هر مسئله‌ای در اقتصاد کشور از جمله تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند هزینه است و نکته دیگر هم این است که نظام بانکی کشور گرفتاری‌های جدی دارد که باید اصلاح شود و با افراد رادیکالی که واقعیت‌های اقتصادی کشور برای آنها مهم نیست مقابله کرد.

در ادامه این نشست، ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان به بحث درباره لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: با توجه به چالش‌هایی که حوزه اقتصاد ملی و تولید، نه‌تنها در ایران بلکه در جهان با آن مواجه است، برای رفع این مشکلات، برخی مسائل در سطح سیاست‌های کلان مطرح می‌شود اما اقداماتی همانند برگزاری این نمایشگاه که به تولید ملی می‌پردازد و باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، باید دارای یک دوره پیشینی باشد و اهداف خود را شناسایی کرده باشد چون این راهبرد در بهبود وضعیت برگزاری نمایشگاه جامع تولیدات ملی مؤثر خواهد بود. وی افزود: برگزاری این نمایشگاه، راهکاری برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف در اقتصاد است. مقام معظم رهبری همواره می‌فرمایند که برای هر فعالیت اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشیم و ایشان در سطح سیاست‌گذاری به طور کامل به این مسئله پرداخته‌اند و اسناد مختلفی در حوزه‌های بخشی هم در این رابطه تعریف شده است. این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ما ابتدا باید بپذیریم که در نمایش دادن کالا و خدمات دارای یک مسئولیت فرهنگی هستیم، اظهار کرد: اگر چالش‌های فرهنگی در زمینه آموزش، تربیت و سَبک انتخاب و سَبک تولید برطرف نشود، مشکلات اقتصادی هم برطرف نمی‌شود. وی ادامه داد: باید ارتباط تنگاتنگی بین انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان برقرار کنیم و این نمایشگاه می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا ذائقه مصرف‌کنندگان را شناخته و به مصرف‌کنندگان هم کمک می‌کند تا با ارزش کالای ایرانی آشنا شوند. شاه‌ویسی در پایان سخنان خود گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که تا زمانی که رانت را از اقتصاد حذف نکنیم و دو حفره اقتصادی بزرگ یعنی گمرک و بانک مرکزی به‌راحتی می‌توانند بخشنامه صادر کنند و شفافیت و سلامت اقتصادی وجود ندارد، تحقق اقتصاد مقاومتی هم سخت خواهد بود. یادآور می‌شود، نمایشگاه جامع تولیدات ملی از تاریخ ۱۴ تیرماه آغاز شده و تا ۱۹ تیرماه در بوستان گفت‌وگو ادامه دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |