جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 34044 23:59 1395/03/18
بحران در ۳۳۰ دشت کشور

بحران در ۳۳۰ دشت کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بحران در ۳۳۰ دشت کشور

بحران در ۳۳۰ دشت کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گزارش هشدارگونه چیت چیان به نمایندگان مجلس جدید ارایه شد

گروه امورزیربنایی-وزیر نیرو به مطالبه ۲۴۰ هزار میلیارد ریالی وزارت نیرو از دولت اشاره کرد و گفت: نتیجه این مساله بدهی وزارتخانه به نیروگاه های خصوصی، پیمانکاران و همچنین ناتوانی در تسویه وام های دریافت شده در حوزه صنعت آب و برق است. حمید چیت‌چیان درجلسه علنی روزسه شنبه مجلس در گزارشی در مورد عملکرد وزارت نیرو، بخش آب و برق را از رکن اصلی بخش های زیرساختی کشور، اعلام کرد و افزود: در دنیا این موضوع ثابت شده است که همه فعالیت های اقتصادی در بخش هایی مانند صنعت، کشاورزی، خدمات، حمل و نقل، بانک و ... به این زیرساخت ارتباط دارد. وی با اشاره به چالش های صنعت آب و برق گفت: موضوع مهم مساله اقتصاد برق است؛ در سال ۹۴ هزینه هر کیلووات برق تولید شده بدون احتساب هزینه ها ۸۵۰ ریال بود که فقط ۶۰۰ ریال آن از محل فروش برق تامین شد و ۱۰ درصد نیز بابت پرداخت یارانه اختصاص یافت و مابه التفاوت آن از محل هدفمندی به این صنعت پرداخت نشده است. وی ابراز امیدواری کرد که مجلس دهم به مسائل پراهمیت در حوزه صنعت آب و برق توجه کند و وزارت نیرو نیز خود را ملزم می داند که در این زمینه بدون وقفه و با استمرار به مردم خدمت کند. وزیر نیرو گفت: هم اینک ظرفیت نیروگاهی کشور ۷۴ هزار مگاوات است که از این نظر در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه ۱۴ را دارد؛ بیش از ۹۹ درصد از جمعیت شهری کشور از نعمت برق برخوردار است و با هفت کشور همسایه تبادل برق داریم. وی با تاکید بر اینکه ۱۴سال است شبکه برق کشور بدون خاموشی سراسری به کار خود ادامه می دهد؛ افزود: این مهم با به کارگیری نیروهای متخصص به دست آمده است؛ همچنین بیش از ۹۰ درصد نیاز صنعت برق از تولیدکنندگان داخلی تامین می شود که همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی است. چیت چیان اضافه کرد: ایران از نظر تولید توربین های گازی نیروگاهی جزو ۶ کشور نخست دنیاست؛ همچنین در صنعت آب در سال های گذشته ۱۶۷ سد بزرگ ملی در کشور ساخته شده و وجود این سدها به مدیریت آب کشور کمک کرده است. وی در ادامه به صادرات تجهیزات برق به ۳۰ کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۹ درصد از کل جمعیت کشور به آب شرب دسترسی دارند؛ بسیاری از تجهیزات در صنعت آب و برق در داخل تولید می شود و ۴۲ درصد از جمعیت شهری کشور از خدمات شبکه فاضلاب بهره مندند.

بحران در ۳۳۰ دشت کشور در نتیجه برداشت غیرمجاز از آب های زیرزمینی

چیت چیان درباره برداشت های غیرمجاز آب های زیرزمینی نیز گفت: این موضوع سبب بروز مخاطرات زیست محیطی شده تا جایی که امروز می بینیم بسیاری از تالاب ها در کشور خشک شده و به دلیل کاهش بارش ها، برداشت های غیرمجاز از آب های زیرزمینی نیز افزایش یافته است. وزیر نیرو ادامه داد: بیش از ۵۵ درصد از آب مصرفی کل کشور در بخش کشاورزی و صنعت است که از آب های زیرزمینی برداشت می شود؛ این نوع برداشت غیرقانونی به شدت افزایش یافته و اکنون از ۶۰۹ دشت کشور ۳۳۰ دشت با بحران روبرو شده است. وی افزود: در استان کرمان آب های زیرزمینی تمام شده و باغات پسته ای که امروزه از نظر اقتصادی اهمیت دارد در بخش هایی خشک شده و کشاورزان از درختان برای هیزم استفاده می کنند. چیت چیان با بیان اینکه اکنون در کشور نزدیک به ۳۰۰ طرح سد و شبکه های آبیاری و زهکشی در قانون بودجه داریم،‌ گفت: در این زمینه برای اتمام این طرح ها ۹۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم؛ اگر هزینه این طرح ها افزایش نیابد به طور متوسط ۳۹ سال طول خواهد کشید تا به سرانجام برسند. وزیر نیرو درباره عملکرد دولت یازدهم نیز گفت: در این مدت ۴۵ واحد نیروگاهی با ظرفیت ۶ هزار و ۱۰۳ مگاوات وارد مدار، ۱۴ پست ۴۰۰ کیلوولت افتتاح شده و میزان تلفات شبکه توزیع برق نیز چهار واحد درصد کاهش یافته است. وی افزود: در بخش آب نیز ۱۴ سد در ۱۱ استان به بهره برداری رسیده و پنج سد در پنج استان آبگیری شده که مجموع آنها نزدیک به ۴٫۵ میلیارد مترمکعب آب می تواند در خود جای دهد؛ همچنین ۱۲ طرح آبرسانی در ۹ استان کشور و ۱۶ تصفیه خانه آب در ۱۶ شهر افتتاح شد و در این مدت ۲۵۰۰ روستا از نعمت آب شرب بهره مند شدند.

افزایش مصرف برق به دلیل ارزان بودن بهای آن

وزیر نیرو در ادامه به کاهش سرمایه گذاری ها در صنعت برق اشاره کرد و گفت: پارسال ۹ هزار مگاوات برق وارد مدار شد؛ مصرف برق در کشورها رشد بسیار بالایی دارد و دلیل آن پایین بودن نرخ برق است، به همین دلیل مردم نسبت به مصرف بیشتر تشویق می شوند. چیت چیان گفت: سالی ۶ درصد مصرف برق در کشور در حال افزایش است در حالی که در کشورهای دنیا بسیار کمتر بوده و پاسخگویی به این نیاز، مشکلات بسیاری را برای صنعت برق و کشور ایجاد کرده است. وی در ادامه به معضل کمبود آب در کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه نگرانی های ما زیاد است به گونه ای که متأسفانه در ۱۵ سال گذشته میزان بارش ها در کشور کاهش زیادی یافته تا جایی که در گذشته متوسط بارش ها در سال ۲۵۰ میلیمتر بوده اما اکنون به ۲۴۰٫۷ میلیمتر در سال رسیده است. وی گفت: میزان آب تجدید شونده که ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال بود، اکنون به ۱۱۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است؛ از سویی با کاهش بارش ها مواجه بوده ایم و به دلیل تغییر اقلیم، تبخیر نیز زیاد شده است. این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: همچنین میزان آب تجدید شونده به ازای هر فرد ایرانی در ۴۰ سال گذشته از هفت هزار و ۵۰۰ متر مکعب به ۱۴۵۰ مترمکعب کاهش یافته که نشان دهنده یک بحران قابل توجه در حوزه آب است. وزیر نیرو افزود: البته نمی توان به بارش ها اکتفا کرد زیرا مساله بحران آب فراتر از اینهاست و باید در این زمینه، مجلس و دولت و همه ارکان نظام به آن توجه کافی داشته باشند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |