جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 25290 19:06 1394/11/03
با خودروسازی چینی چه کنیم؟

با خودروسازی چینی چه کنیم؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
با خودروسازی چینی چه کنیم؟

با خودروسازی چینی چه کنیم؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جهان اقتصاد به بهانه حضور رییس جمهور چین در گفتگو با کارشناس صنعت خودرو بررسی کرد

استفاده گزینش شده از چینی ها برای ایجاد زیرساخت های تولید داخل

مهدی زاهدی-حضور رییس جمهوری چین به همراه یک هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی بهانه ای شد تا درباره موضوع مهم و جنجال برانگیز حضور خودروهای چینی در بازار ایران با یک کارشناس صنعت خودرو به گفتگو بنشینیم و نظرات وی را درباره چگونگی ادامه روند «خودروسازی ایرانی – چینی» جویا شویم. شهرام آزادی درباره همکاری ایران با صنعت خودروسازی چین در دوره تحریم به خبرنگار جهان اقتصاد گفت: اتفاقی که در چند سال اخیر در صنعت خودروی ایران افتاده این بوده که با توجه به محدودیت هایی که به واسطه تحریم ها برای صنعت خودروی ایران به وجود آمد، چینی ها با تولید خودروهای چینی که اغلب در ابتدای راه، خودروهای کم کیفیت و با تکنولوژی پایین بوده است، از این فرصت استفاده کردند و جا پایشان را در ایران محکم کردند. هرچند که می دانیم صنعت خودروی چین با شتاب زیادی درحال پیشرفت است. وی با بیان اینکه واردات و مصرف صرف خودروهای چینی، درآینده نزدیک، به ضرر صنعت خودوری ایران تمام می شود، ادامه داد: دراین دوره اگر ما صرفا مصرف کننده محصولات چینی باشیم، قطعا ضرر می کنیم و اگر روند ورود محصولات چینی به صورت مونتاژ به ایران با همین تعداد و وضعیت ادامه پیدا کند، تا چند سال آینده خواهیم دید که تمام بازار خودروی ایران، با توجه به رقابت قیمتی به تصرف خودروهای چینی درمی آید. بنابراین اگر ما نتوانیم از این فرصت درست استفاده کنیم و امتیازات لازم را کسب نکنیم، عملا صنعت خودروی ایران از بین می رود و در ۲- ۳ سال آینده از صنعت خودروی ایران چیزی باقی نمی ماند. عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به اینکه این همکاری در دوره پساتحریم باید با پیگیری دو استراتژی مهم انتقال تکنولوژی و توسعه محصولات داخلی باشد، تصریح کرد: پیشنهاد من این است که از این فرصت استفاده کنیم و در بحث انتقال تکنولوژی از خودروسازان چینی و اروپایی که دارای کیفیت و تکنولوژی بالایی هستند، استفاده کنیم. در کنار این استراتژی، باید به توسعه محصولات داخلی نیز توجه کرد، وگرنه اگر اتکایمان تنها به خودروسازان خارجی، چه اروپایی و چه چینی باشد، قطعا راه به جایی نمی بریم و در حد یک تیراژ محدود تولیدات تحت لیسانس خواهیم داشت، که در این صورت صنعت خودروی ایران را نمی توان «خودروساز» تلقی کرد.

داشتن برند ، پیش شرط «خودروساز شدن» ایران

وی پیش شرط «خودروساز شدن» صنعت خودروی ایران را سطح تکنولوژی قابل رقابت دانست و افزود: زمانی می توانیم بگوییم خودروساز شدیم که برند داخلی خودمان را داشته باشیم، این برند داخلی هم زمانی محقق می شود که سطح تکنولوژی قابل رقابت باشد و درکنار آن انتقال تکنولوژی صورت بگیرد و بتوانیم توسعه محصولات خودمان را با کیفیت و سطح تکنولوژی مناسب، مطابق با استانداردهای روز دنیا را در کنار کار کردن تحت لیسانس با شرکت های خارجی یا شراکت با شرکت های خارجی دنبال کنیم. آزادی درادامه خاطرنشان کرد: هر کدام از اینها به تنهایی موفق نخواهد بود، یعنی اگر فقط بخواهیم به خودروهای داخلی و تحت برند داخلی بسنده کنیم، از لحاظ تکنولوژی نمی تواند با خارجی ها برابری کند و اگر بخواهیم فقط به تکنولوژی خارجی رو بیاوریم، آن هم درقالب مونتاژ خودرو واردات به صورت سی کی دی، نمی تواند موفق باشد. این کارشناس صنعت خودرو درباره وضعیت دانش فنی و طراحی خودروهای چینی اظهار داشت: من اعتقاد دارم که چینی ها درابتدای راه دانش طراحی و توسعه خودرو هستند، آن چیزی که چینی ها تجربه اش را دارند این است که عملا کپی سازی و تا یه حدی وارد شدن در بحث توسعه خودرو است، می شود گفت که ما نباید انتظار داشته باشیم که در بحث طراحی خودرو چینی ها بتوانند کمک زیادی به ما کنند.

چینی ها را پالایش کنیم

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد که آیا باید به نوعی خودروسازان چینی را پالایش کنیم، آنهایی که دانش فنی دارند و می توانند به ما کمک کنند نگهداریم و با بقیه خداحافظی کنیم؟ گفت: بله همینطور است، یعنی اگر در عمل با همه خودروسازان چینی همزمان بخواهیم شروع کنیم، این هدر دادن سرمایه ها و منابعی که در داخل کشور داریم، پیشنهادم برای جایگزینی این امر این است که همزمان که با خودروسازان و شرکت های اروپایی که در زمینه توسعه سیستم های خودرو می توانند به ما کمک کنند ما از چینی ها برای ایجاد زیرساخت های تولید و توان تولید داخلی بتوانیم استفاده کنیم؛ آن هم به صورت فیلتر شده و حساب شده، نه اینکه هر شرکت چینی که وارد ایران شد، استقبال کنیم و با همه آنها قرارداد منعقد کنیم. آزادی با بیان اینکه الان بهترین فرصت برای ایجاد زیرساخت ها برای همکاری با چینی هاست، گفت: من به یاد نمی آورم که خودروساز چینی وارد ایران شده و انتقال تکنولوژی داده باشد، آن چیزی که هدفشان است بیشتر فروش محصولاتشان در داخل ایران است. این کارشناس صنعت خودرو برای ایجاد رقیب قیمتی در بازار خودرویی پساتحریم راهکاری ارائه داد و اذعان داشت: آنچه که می تواند موثر باشد، این است که توان داخلی مان را برای توسعه خودروهای داخلی با برند ایرانی افزایش دهیم، ما ۲- ۳ سال فرصت داریم تا بتوانیم خودروهای خودمان را با تیراژ مناسب که قابل رقابت با خودروهای چینی باشد بتوانیم وارد عرصه بازار کنیم، اگر این فرصت از دست برود و صرفا به واردات تحت مونتاژ خودروهای اروپایی رو بیاوریم و اینجا عرضه کنیم، از لحاظ قیمت نمی توانند با خودروسازان چینی رقابت کنند و بازارهای ایران توسط خودروسازان چینی تصرف می شود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |