جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 26146 18:57 1394/11/13
ایران قطعه ساز هواپیما می شود

ایران قطعه ساز هواپیما می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران قطعه ساز هواپیما می شود

ایران قطعه ساز هواپیما می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آخوندی در مجلس برگ دیگری از قرارداد ایرباس را رو کرد

برخی با گزافه گویی سهم ایران را به ترکیه و شرکت های اماراتی واگذار کردند

مهدی زاهدی-خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از یکی از غولهای هوایی جهان تا همین چندماه پیش یکی از ناممکن ترین اتفاقاتی به شمار می رفت که حتی خوشبین ترین کارشناسان صنعت هوایی کشور تصورش را هم نمی کردند، با این حال و پس از اولین سفر اروپایی مقامات ارشد ایران پس از لغو تحریمها، درمراسمی با حضور روسای جمهور ایران و فرانسه مدیران دو شرکت مهم هوایی دنیا، در قلب پاریس قراردادی بی سابقه در حوزه خرید هواپیما امضا کردند.    امضای این قرارداد در همان روزهای اول سفر رییس جمهوری ایران به پاریس نشان داد، سفرهای بی سروصدای عباس آخوندی در روزهای قبل از لغو تحریم ها به چه دلیل صورت گرفته است، سفرهایی که البته دلواپسی هایی نیز به همراه داشت. با این حال و پس از انعقاد این قرارداد و درحالی که انتظار می رفت با به نتیجه رسیدن توافق با ایرباس نگرانی ها دراین باب به حداقل برسد، دلواپسان «هزینه سفرهای اروپایی آخوندی» ناگهان به یاد وضعیت معیشت مردم افتادند و فریاد سردادند که اقتصاد مقاومتی با خرید هواپیما نادیده گرفته شد. همین اعتراضات به «نوسازی ناوگان هوایی ایران با بهترین هواپیماهای جهان» سبب شد،عقلای مجلس هم برای روشن شدن زوایای قراداد ایرانی – فرانسوی و هم پایان دادن به انتقادهای بی پایه، وزیر راه و شهرسازی را به مجلس بخوانند. آخوندی هم صبح روز سه شنبه یک نسخه از قرارداد را با خود به مجلس برد و اتفاقا یکی از برگ های رونشده این تفاهم را علنی کرد: «ایران قطعه ساز هواپیما می شود». وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی تاکید کرد:ما با ایرباس توافق کرده ایم که به صنعت قطعه سازی هواپیمای کشور کمک کنند و پس از مدتی از ایران قطعه هواپیما بخرند که این امر اتفاق بزرگی است. او افزود: درصورت تحقق این امر، تولید قطعات، سیستم تحویل و نگهداری آن در تهران تاسیس می شود و به کل هواپیماها در منطقه سرویس می دهد.

۱۰۰ هواپیما زمینگیر در ناوگان ایران

آخوندی می گوید: در حال حاضر ۲۵۶ فروند هواپیما در کشور وجود دارد که بدون ایجاد زنجیره ارزش بیش از ۱۰۰ فروند از این هواپیماها زمین گیر هستند. وی، با اشاره به جزئیات دیگر قرارداد خرید هواپیما، توسعه فرودگاهی و زیرساخت‌های ناوبری گفت: در گام اول دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوایی ایران در دستور کار قرار گرفت. او  به انعقاد قرارداد اولیه برای خرید ۱۳۸ فروند هواپیما ایرباس و ای. تی.آر اشاره کرد و گفت: از موضوعات مهم این است که هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی نداده‌ایم، ضمن اینکه منبع پرداخت اقساط این هواپیماها از محل عرضه بلیت و خدمات همین هواپیماها خواهد بود. وی افزود: در این دو قرارداد برای نوسازی ناوگان هوایی کشور اقدام شد که یک قرارداد با شرکت تولید کننده هواپیمای ایرباس برای اجاره به شرکت تملیک ۱۱۸ فروند هواپیما با اعتبار ۱۰.۵ میلیارد دلار است که ۴۵ ایرباس از خانواده ۳۲۰(اعم از ایرباس ۳۲۰ و ایرباس ۳۲۱)، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ هستند که مجموع آنها ۱۱۸ فروند ایرباس برای پرواز در انواع مختلف برای مسیرهای متوسط و قاره‌پیما به اقصی نقاط دنیا است. وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر این یک قرارداد دیگر در جهت نوسازی ناوگان هوایی ایران با شرکت ATR ایتالیا برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای جت ملخی با ظرفیت ۷۰ نفر برای توسعه پروازهای مناطق کم‌تربرخوردار و کوچک امضا شد.

۱۳۸ هواپیما خریدیم نه ۱۱۸ فروند

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه مجموع دو قرارداد با ایرباس و ای. تی. آر ۱۳۸ فروند هواپیمای نو برای نوسازی کل صنعت حمل و نقل هوایی ایران است گفت: ظرفیت صندلی‌های هواپیماهای خریداری شده بیش از میزان صندلی‌های هواپیماهای موجود است به طوری‌که با ورود این هواپیما ظرفیت صندلی‌های هواپیماها کشور به بیش از ۲ برابر افزایش می‌یابد. آخوندی درباره نحوه تحویل این هواپیماها اظهارداشت: نحوه تحویل هواپیماهای خریداری شده از ایرباس از سال جاری میلادی (۲۰۱۶) آغاز می‌شود و به مدت ۸ سال به صورت اجاره به شرط تملیک به تدریج در اختیار ایران قرار می‌گیرد. همچنین قرارداد خرید هواپیماهای کوتاه برد ATR سه ساله است. بنابراین هواپیماهای کوچک زودتر از هواپیماهای ایرباس خریداری شده در دسترس قرار می‌گیرند. آخوندی به نحوه تامین مالی خرید هواپیماهای ایرباس و ATR اشاره کرد و گفت: منبع تامین مالی اولیه این هواپیماها به میزان ۱۵ درصد توسط فروشندگان و ۸۵ درصد مابقی را نیز فروشندگان از محل تأمین‌کنندگان مالی اروپایی‌ فاینانس می‌کنند.

هواپیماها پول خودشان را در می آورند!

به گفته وی یکی از موضوعات مهم در تامین مالی این هواپیماها این است که هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی نداده‌ایم، ضمن اینکه منبع پرداخت اقساط این هواپیماها از محل عرضه بلیت و خدمات همین هواپیماها خواهد بود. نحوه تامین مالی خرید این هواپیماها بدون تضمین مالی یک اتفاق بی نظیر در تاریخ قرارداد ایران است که در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب سابقه نداشته است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  در کنار خرید هواپیما، یادداشت تفاهم دیگر در حوزه توسعه فرودگاه امام ﴿ره﴾ منعقد شده است،عنوان کرد:این یادداشت تفاهم ناظر بر این است که یک ترمینال سریع طی یکسال با منابع سرمایه‌گذار (شرکت‌های فرانسوی ا.د.پ و بوی) ایجاد کنیم تا عملیات ترمینال موجود را به این ترمینال منتقل کنیم. علاوه بر این یک ترمینال دیگر در فرودگاه امام با عنوان ترمینال «سلام» با ظرفیت حدود ۵ میلیون مسافر در حال ساخت است که انشاالله برای پاییز سال آینده بهره‌برداری می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  آنچه ما در پی آن هستیم این است که در سطح منطقه و جهان رقابت کرده و سهم ایران را از بازار جهانی به دست آوریم،خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ تا ۹۳ برآورد سازمان هواپیمایی این است که بیش از ۱۲ میلیارد دلار ایرانیان از شرکت های هواپیمایی خارجی بلیت خریده اند. وی افزود: شرکت های هواپیمایی جنوب خلیج فارس ۸۸ میلیون مسافر بین المللی را در سال جابه جا کرده اند در حالی که سهم ناوگان ایران ۴.۶ میلیون مسافر بوده است و این با فرمایش مقام معظم رهبری که ایران باید قدرت اول منطقه باشد، فاصله زیادی دارد. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: چندی پیش هواپیمای A۳۸۰ که متعلق به امارات بود، به فرودگاه امام آمد و خلبان ایرانی آن پرچم ایران را برافراشت که برای ما افتخار بود اما امروز می خواهیم ۱۲ فروند هواپیمای A۳۸۰ را خریداری کنیم که موجب افتخار ملت ایران است.

با گزافه گویی سهم ایران را به ترکیه و امارات فروختند

آخوندی گفت: برخی با یکسری گزافه گویی سهم ایران را به ترکیه و شرکت های اماراتی واگذار کردند، اما ما سهممان را از صنعت هوایی جهان پس می گیریم. وی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی انواع اشتغال را در کشور ایجاد می کند اظهار داشت: عدالت جغرافیایی و توجه به مناطق محروم از موضوعات مورد توجه ما بوده که در همین راستا ۲۰فروند هواپیمای ATR خریداری کردیم تا تمام ۵۴ فرودگاه کشور را فعال کنیم و فرودگاه‌های مناطق محروم نیز فعال شوند. آخوندی گفت: یک ناوگان برای مناطق محروم و فرودگاههای درجه دو و سه اختصاص دادیم که موجب توسعه مناطق محروم خواهد شد.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |