فرمان عرضه خودرو در بورس کالا را صادر کنید

شناسه خبر: 174796
فرمان عرضه خودرو در بورس کالا را صادر کنید

 

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در گفت وگویی صراحتا هشدار داده که ادامه افزایش زیان انباشته تهدیدی برای تولید خودرو محسوب می شود و تصریح کرده است که اگر زیان انباشته یک قدم دیگر جلو برود ممکن است که دیگر نتوانیم همین تعداد را تولید کنیم و خودروساز دیگر تاب وتوان و تحمل این حجم زیان انباشته را ندارد .‌

دکتر عظیمی نیز در مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام گفته بود که به رغم سهم بالای قیمت گذاری دستوری در زیان دهی تولید ، دست کم ۲۰ تا ۳۰ درصد از زیان انباشته ایران خودرو از محل بهای تمام شده بالای تولید محصولات است که یک شبه قابل حل نیست وباید از اساس و طی چند مرحله درست شود. او بر این باور است که ۸۰ درصد محصولات ایران خودرو با زیان تولید می شود و این درحالی است که مواد اولیه برای تولید اعم از فلزی و پلیمری و ... به قیمت روز و برپایه نرخ فوب خلیج فارس در بورس کالا خریداری می شود.

به گفته مدیر عامل گروه صنعتی  ایران خودرو، همانطور که خودروسازان مواد اولیه تولید را در بورس کالا خریداری می کنند به آنها اجازه داده شود تا محصولات خودرا در بورس کالا عرضه کنند.

براساس یک حساب سر انگشتی اگر از ابتدای سال ۱۴۰۰ عرضه خودرو در بورس کالا کلید می خورد زیان انباشته ۶۸ هزار میلیارد تومانی دو خودرو ساز بزرگ کشور تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ به سود ۴ هزار میلیارد تومانی تبدیل می شد که این سود صرف طرح های توسعه محصول و افزایش ظرفیت تولید می شد.آنچه که موجب قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو شد ، تفسیری از یک قانون است که در ذات خود با ابهام مواجه است .

براساس قانون ملی رقابت ، شورای رقابت در بازار هایی که در شرایط انحصار قرار دارد ، ورود کند و شورای رقابت از زمانی که بازار خودرو را انحصاری تشخیص داده ، به آن ورود کرده این در حالی است با آزاد سازی واردات و تعدد شرکت های خودرو سازی و بخش خصوصی و براین اساس و باتوجه به مولفه های اقتصادی ، در حال حاضر نمی توان گفت که بازار خودرو انحصاری است . قیمت گذاری دستوری حاصلی توزیع رانت ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی نداشته و مصداق آن است که دست در جیب سهامدار کنیم یا این که یک بمب ساعتی در بازار خودرو کار بگذاریم . چرا که دیر یا زود فنر فشرده قیمت خودرو به شکلی انفجاری رها می شود.

بر خلاف ادعای برخی افراد که در بورس کالا را محملی برای گرانی خودرو در بازار عنوان کرده بودند ، براساس شواهد موجود ، زمانی که خودرو ها در بورس کالا عرضه شد، پایین تر از قیمت بازار به فروش رفته و حتی برای برخی از خودروها مشتری نبوده ویا با همان قیمت پایه کارخانه در بورس کالا فروخته شده اند .

به عنوان نمونه ۱۰ هزار دستگاه دنا پلاس دستی برای نخستین بار در بورس کالا عرضه شد که نزدیک به ۱۷ هزار تقاضا داشت . این خودرو در بورس کالا با قیمت متوسط ۳۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. به عبارت دیگر این خودرو بارقابت ۱۰۱ در صدی نسبت به قیمت پایه ۵. ۱۸۹ میلیون تومانی معامله شد . هزینه تمام شده دنا پلاس بورسی با افزودن ۱۳ در صد مالیات و ۴.۴ میلیون تومان هزینه های پلاک ، شماره گذاری ، بیمه و هزینه مرتبط به کارمزد ها برابر با ۴۳۵ میلیون تومان شد. البته باتوجه به تحویل دوماهه این خودرو اگر فرض کنیم هزینه خواب پول ماهانه ۵. ۲ درصد باشد ، مجموع هزینه واقعی که خریدار متقبل می شود حدود ۴۵۶ میلیون تومان برآورشد این در  حالی است که  خودرو دنا پلاس در زمان عرضه در بورس کالا در بازار خودرو ۶۰۰ میلیون تومان بود. ایران خودرو ۵۲ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه کردکه سبب جلوگیری از زیان ۱۰ هزار میلیارد تومان شده است .با صدور فرمان مجدد عرضه خودرو در بورس کالا از سوی دولت چهاردهم ، هم مصرف کننده واقعی خودرو و هم خودرو ساز از این بازی برد _ برد راضی خواهند بود و این امر خط پایانی بر قیمت گذاری دستوری و پایان بهشت دلالان خواهد بود .

سهامداران خودرو یی از دولت چهاردهم انتظار دارند با صدور فرمان عرضه خودرو در بورس کالا آنها  هم بعد از سال ها طعم سود را بچشند.

 

 داود نوروزبیگی - کارشناس ارشد خودرو ورسانه

ارسال نظر