شترگاو پلنگ های ایرانی

شناسه خبر: 174418
شترگاو پلنگ های ایرانی

پروژه پی 90 یا همان ال 90 ایرانی در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد و به نظر می رسد این خودرو که به نوعی ملغمه ای از تمام محصولات تولید شده در شرکت سایپا و پارس خودرو است وهر یک از بخش های خود را از محصولی دیگر به عاریت گرفته قرار است تا پایان سال به مرحله عرضه برسد .

البته این نخستین بار نیست که شرکت های خودروسازی  با قرض گرفتن و سرهم کردن قطعات سایر محصولات سعی در تولید خودرویی به اصطلاح جدید دارند . موضوعی که هربار با انتقادات زیادی همراه شده است .

در واقع انچه مسلم است تولید خودرو در ایران تحت الشعاع سیاست های اقتصادی قرار گرفته و در شرایط تحریمی شاید چاره ای برای خودروسازان خصولتی باقی نمی ماند تا با استفاده از امکانات موجود در تلاش برای تامین  نیازهای جامعه بر آیند،  اما اینکه این تولیدات با صرفه همراه است یا نیست؟ تجربه نشان داده در فضای فاقد رقابت پذیری کافی و چالش هایی که در زمینه قیمت گذاری دستوری و البته مشکلات موجود در زنجیره تامین وجود دارد معمولا این پروژه ها نمی توانند رضایت نسبی مصرف کنندگان را فراهم اورند

. شاید این سئوال ایجاد شود که چرا خودروسازان خصولتی نیز همچون شرکت های بخش خصوصی مسیر مونتاز خودروهای چینی را در پیش نمی گیرند تا حداقل به لحاظ کیفیت نیز بتوانند بخشی از توقع بازار مصرف را پوشش دهند .

در این خصوص باید توجه داشت که در شرایط کنونی همچنان تولید داخل ارزانتر تمام می شود بنابراین دو خودروساز شاید در قانونی نانوشته تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا برای حفظ و بقای خود و کارکنان مجموعه به تولید خودروهایی تن دهند که خود مطمن هستند در بازار کنونی به لحاظ کیفیت حرفی برای گفتن ندارند . اما با در نظر گرفتن تمامی شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و صنعت خودرو به نظر می رسد اگر خودروسازان به جای هزینه کرد برای تولید شتر گاو پلنگ های ایرانی رویکرد خود را بر عدم تولید محصولات من درآوردی جدید متمرکز کنند شاید حداقل ازرشد فزاینده زیان خود بکاهند.

 

خلیل محمودی -مدیر مسئول

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار