«آخر شبان یلدا»

دکتر هاشم اورعی - استاد دانشگاه صنعتی شریف روز جمعه ملت ایران خطا نکرد، رخ زیبای خود را نشان داد و به شیخ شیراز اقتدا کرد که فرمود، که گفت در رخ زیبا نظر خطا باشد خطا بود که نبینند روی زیبا را بالاخره انتخابات به پایان رسید و با همه فراز و فرودش ختم به خیر شد و ملت ایران از این آزمون سربلند بیرون آمد.

شناسه خبر: 17396
«آخر شبان یلدا»

در دور اول 60 درصد جامعه با عدم مشارکت پیام خود را با صدایی بلند به حاکمیت رساند که از شرایط موجود ناراضی و خواهان تحولاتی بنیادین در صحنه اقتصادی و اجتماعیست. در دور دوم در اتفاقی نادر میزان مشارکت 10 درصد افزایش یافت و این بدان معنی است که میلیونها ایرانی نشان دادند که دلشان برای وطن می‌تپد و علیرغم نارضایتی‌ها، حاضرند در راستای توسعه کشور در فرآیند دموکراسی هرچند ناقص مشارکت کنند. انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درسهای ارزشمندی برای نظام سیاسی- اجتماعی کشور در برداشت. کاش درس بگیریم.

اول اینکه نحوه و میزان مشارکت نشان داد که جامعه به بلوغ رسیده و گامی بلند در مسیر دموکراسی خواهی ملی برداشت. ثابت کرد که دیگر نمی‌هراسد، فریب وعده‌های توخالی را نمی‌خورد و حنای روشنفکران هم دیگر برایش رنگی ندارد. در دور دوم نیمی از واجدین شرایط به پای صندوقها آمدند و نیمی دیگر به قهر خود ادامه دادند ولی درگیری در کار نبود. حتی آنهایی که به طیفهای مخالف رای دادند به هم احترام گذاشتند. عجبا که بیشترین بد اخلاقی ها از سوی نامزدها و سیاسیون بود که قرار است رهبری جامعه را عهده‌دار باشند!

وقت آن رسیده که نظام حکمرانی به این واقعیت بیاندیشد که نیمی از حائزین شرایط بر قهر خود با صندوق رای پافشاری کرده و باید هرطور شده آنان را به آغوش خود بکشاند. این انتخابات برای نمایندگان مجلس نیز پر خیر و برکت بود، البته چنانچه ببینند و بفهمند. بر همگان آشکار است که نمایندگان این دوره با آرای حداقلی به مجلس راه یافته و به معنای واقعی مردم را نمایندگی نمی‌کنند. کاش این عزیزان از فرصت طلایی پیش‌روی خود بهره برده و با همدلی با دولت و دادن رای اعتماد به کابینه پیشنهادی بخشی از اعتبار از دست رفته را باز یابند.

امروز دیگر انتخابات تمام شده، لیکن کار اصلی یعنی ساختن کشور در مراحل ابتدایی است و شاید هم بتوان گفت هنوز آغاز نشده است. دولت چهاردهم راه دشواری پیش‌رو دارد. علیرغم شعارها، کشور در همه بخشها با چالشهای اساسی مواجه است که از آن جمله می‌توان به انزوای سیاسی در صحنه بین‌المللی، ناترازی انرژی، عدم برخورداری از رشد اقتصادی، کسری بودجه و آشفتگی شبکه بانکی اشاره کرد. ای کاش رئیس جمهور جدیدمان سنت‌شکنی کرده و با کنار گذاشتن چهره‌های فرتوت و خسته کننده نشان دهد که ایران متعلق به همه ایرانیان است و دوران نقد کردن کوپن انقلاب به سر آمده است.

باید قبول کنیم که دموکراسی فرآیندی تدریجی است و ساختمان آن با گذاشتن خشت بر خشت بنا می‌شود. ملت ایران، علیرغم عدم تعادل در تعداد نامزدهای تائید صلاحیت شده، با نهادن خشتی دیگر بر دیوار دموکراسی بلوغ ملی خود را به نمایش گذاشت. بدون شک بازنده‌ای در این انتخابات وجود ندارد. گروهی که به طیف دیگر رای دادند با حضور خود شکل‌گیری این فرآیند را میسر کردند. سایر نامزدها نیز علیرغم برخی نامهربانی‌ها، نظرات خود را در معرض عموم قرار داده و از آن تبعیت کردند. وقت آن رسیده که پرونده انتخابات و رقابت را مختومه اعلام کنیم و همگی دست به دست هم داده و کشور خود را آباد کنیم.

مخلص کلام اینکه علیرغم همه دشواری‌ها، کاستی‌ها و بی‌مهری‌ها ما ایرانیان فقط همین یک کشور را داریم و تنها راه ساختن آن است. می‌توانیم ناراضی باشیم ولی حق نداریم ناامید باشیم. دوباره باید به شیخ شیراز اقتدا کنیم که فرمود،

هنوز با همه دردم امید درمان است که آخری بود آخر شبان یلدا را

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار