مراحل قانونی برای دریافت دیه

پرداخت دیه یکی از انواع مجازاتهایی است که قانونگذار در جهت جبران خسارت بزه دیده در نظر گرفته است. البته بهتر است بدانید دیه دارای ریشه فقهی میباشد که به قوانین و مقررات جزائی ما وارد شده است.

شناسه خبر: 174674
مراحل قانونی برای دریافت دیه

به همین دلیل دارای میزان مشخصی است و هر ساله از سوی قانونگذار میزان دقیق آن تعیین میشود و خسارات بدنی وارده به مقدار درصدی از دیه کامل محاسبه میگردد.

بدین ترتیب باید در ابتدا میزان خسارت وارده محاسبه شده و سپس با طی کردن مراحل قانونی برای دریافت آن اقدام کرد.

بهترین راهکار برای سپری کردن مراحل دریافت دیه استفاده از یک وکیل کیفری خوب میباشد که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت داشته باشد.

دیه چیست؟

دیه یکی از انواع مجازاتهایی هست که از منابع فقهی به قانون مجازات اسلامی وارد شده است و برای جرایم علیه تمامیت جسمانی در نظر گرفته میشود.

شاید بتوان گفت فلسفه این مجازات بر این اساس است که جنایات وارده بر وضعیت جسمانی فرد سبب از کار افتادگی او میشود و خسارتی که از این بابت به او پرداخت میشود به نوعی جبران آن باشد.

دیه کامل هر ساله در اسفندماه از سوی قوه قضائیه برای سال آینده تعیین میشود. مهمترین اثری که بر روی میزان تعیین آن دارد مربوط به میزان تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی دارد. دیه اعضای بدن نیز در قانون مجازات اسلامی به میزان درصدی از کل دیه کامل از سوی قاضی محاسبه میگردد.

البته وکیل دیه میتواند به راهنمائی افراد در زمینه محاسبه و نحوه دریافت آن در مراجع قضائی بپردازد.

اثبات جنایت در مراجع قضائی کیفری

از مهمترین مراحل قانونی برای دریافت دیه اثبات آن نزد مراجع قضائی میباشد زیرا تنها در نتیجه صدور حکم دادگاه میتوان آنرا دریافت کرد. اثبات جرم در مراجع قضائی مستلزم تنظیم شکوائیه به طرفیت شخصی میباشد که در نتیجه ارتکاب یکی از جرایم نامبرده در قانون مجازات اسلامی سبب بروز خسارت جسمانی به شما شده است.

رسیدگی مقدماتی به دعاوی کیفری برای کشف جرم، تعقیب متهم و انجام تحقیقات لازم که بیانگر ارتکاب جرم از سوی متهم میباشد از طرف دادسرا صورت میگیرد. پس شما باید در ابتدا مدارک و دلایل خود را به دادسرا تسلیم کرده تا بازپرس و دادستان در صورت تشخیص مجرمت فرد، کیفرخواست را صادر کرده و پرونده به یکی از شعب کیفری صالح ارجاع داده شود.

در این زمان اگر به درستی مراحل پیشین در دادسرا را طی کرده و مجرمیت فرد را به اثبات رسانده باشید دیگر نیازی به ارائه مدارک جدید نیست مگر دفاعیات متهم صحت دلایل و مدارک را زیر سوال ببرد.

میزان دیه در ماه های حرام بر چه اساس تعیین میگردد؟

یکی از سوالاتی که معمولا در خصوص دیه مطرح میشود مربوط به نحوه محاسبه آن در ماه های حرام میباشد. حتما به گوش شما رسیده است که دیه در ماه های حرام دو برابر حد معمول است. اما این نکته اشتباهی هست که میان عموم مردم رواج دارد. در اصل افزایش دیه در ماه های حرام به میزان یک سوم ماه های عادی است که با توجه به نرخ اعلامی قوه قضائیه محاسبه میگردد.

برای مثال در سال 1403 افزایش به مبغ 400 میلیون تومان است که مجموعا دیه کامل در ماه حرام یک میلیارد و ششصد میلیون تومان است. ماه های حرام عبارتند از ذی الحجه، ذی القعده، محرم و رجب است که به ترتیب به تقویم ما به تاریخ 30 خرداد تا 28 تیر، 1 تا 29 خرداد، 29 تیر تا 26 مرداد و 24 دی تا 22 بهمن است. نکته مهم در این میان این است که اگر آسیب بدنی در ماه غیرحرام رخ دهد اما فوت در ماه حرام صورت گیرد دیه وی افزایش نخواهد داشت.

نحوه پرداخت دیه در تصادفات 50/50

تصادفات رانندگی هر ساله تعداد زیادی از پرونده های مربوط به بخش دیه را به خود اختصاص میدهند. در تصادفاتی که مقصر مشخص باشد هیچگونه مشکلی برای تشخیص دیه دهنده وجود ندارد اما زمانی که کارشناس تشخیص میدهد هردو به یک اندازه مقصر هستند یا به اصطلاح تقصیر 50/50 میباشد سوال این است که مسئول پرداخت دیه کیست و به چه صورتی پرداخت میشود.

اگر تنها آسیب دیدگی جسمانی باشد تنها 50 درصد از خسارت وارده قابل دریافت از زیان زننده یا بیمه خواهد بود اما اگر خسارات وارده منجر به فوت شود، 50 درصد از دیه کامل سهم زیان زننده و باقی مانده آن از صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت خواهد شد.

مراحل دریافت دیه پس از تصادفات رانندگی یا ضرب و جرح

خسارت بدنی ممکن است از طریق تصادفات رانندگی یا ایجاد ضرب و جرح در مشاجرات رخ دهد. در این صورت همانطور که پیش تر بیان کردیم باید در مراجع قضائی اقامه دعوای کیفری صورت بگیرد.

سپس قاضی به پرونده تشکیل شده رسیدگی کرده و حکم صادر مینماید. پس از صدور حکم، بزه دیده میتواند با مراجعه به اجرای احکام کیفری محتویات حکم محکومیت طرف مقابل را به اجرا بگذارد.

برای دریافت دیه نیز میتواند از طرفی به خود شخص و اگر در نتیجه تصادفات رانندگی باشد به شرکت بیمه زیان زننده مراجعه کرده و مبلغ مشخص شده در حکم دادگاه را دریافت نماید.

 

دریافت دیه

 

مدارک لازم برای دریافت دیه از شرکتهای بیمه

  • اصل گزارش افسر راهنمائی و رانندگی
  • اصل گواهی نامه، کارت خودرو و کارت ملی زیان زننده
  • برگه بازجویی زیان زننده و زیان دیده
  • کارت ملی زیان دیده یا زیان دیدگان
  • نظریه پزشکی قانونی
  • خلاصه پرونده بالینی مصدوم
  • رای دادگاه
  • در صورت فوت برای دریافت دیه نیاز به گواهی انحصار وراثت نیز هست.

نقش و اهمیت وکیل در دعاوی با موضوع دیه و خسارات جسمی

همانطور که در مطالب بالا بررسی کردیم متوجه شدیم مسائل مربوط به خسارات بدنی به دلیل جنبه کیفری و ارتباط مستقیمی که با جان انسان دارد در دید قانونگذار و همچنین مراجع قضائی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و پیچیدگی های زیادی دارد. در این قبیل پرونده ها کار طرح دعوا و دفاع از حقوق افراد در طول رسیدگی نیاز به دانش حقوقی بالا و همچنین تجربه و پیگیری مستمر تا انتهای آن دارد.

به همین دلیل استفاده از وکلای پایه یک کیفری یکی از مهمترین ابزارها در جهت احقاق حقوق بزه دیده جرم میباشد. وکیل کیفری که در زمینه دیه دارای تخصص باشد میتواند با ارائه راهکارهای کاربردی سبب تسریع و تسهیل در رسیدگی شود که منجر به کوتاهی مسیر قضائی و همچنین از بین رفتن بسیاری از هزینه ها در این مسیر گردد.

پرداخت دیه به نرخ روز به چه معناست؟

با مشاهده قوانین و مقررات متوجه میشویم یکی از قواعد مهم در این زمینه این است که پرداخت باید بر اساس یوم الادا صورت بگیرد. ترجمه آن این است که باید به نرخ روز دیه پرداخت گردد.

دو دلیل اصلی برای بیان این قاعده وجود دارد. اولین نمته مربوط به این است که رسیدگی به جرم و صدور حکم کیفری ممکن است ماه ها و در برخی شرایط سالها به طول انجامد.

دلیل دوم که تکمیل کننده مورد قبلی است به این منظور میباشد که در این مدت رسیدگی تا صدور و اجرای حکم تورم سبب بروز اختلاف قیمت شدیدی شود. بنابراین دیه بر حسب نرخ روز پرداخت خواهد شد.

برای مثال جرمی در سال 1400 ارتکاب یافته و پرداخت دیه برای آن ثابت شده است اما حکم در سال 1402 صادر شده است. حال اگر پرداخت در سال 1403 صورت بگیرد نرخ امسال ملاک تعیین دیه خواهد بود.

دیه شکستگی بینی؟

بینی افراد ممکن است در حادثه های رانندگی یا در نتیجه ارتکاب جرم از سوی فردی دیگر دچار آسیب یا شکستگی گردد. به دلیل اینکه بینی از اعضای تک در بدن انسان میباشد اگر دچار شکستگی شود میزان دیه آن بر اساس نرخ سال 1403 به مبلغ 120 میلیون تومان میباشد و اگر در نتیجه شکستگی بویایی فرد نیز از بین برود 240 میلیون تومان میباشد.

دیه دندان های جلوی دهان؟

دندان ها نیز در حوادث در معرض خطر هستند و در بسیاری از حوادث جانی دچار آسیب و شکستگی میشوند. دندانها با توجه به اینکه در جلوی دهان واقع شده باشند یا عقب دهان به دو دسته تقسیم میشوند. دیه دندانهای جلو هر دندان 60 میلیون تومان و دندان های عقب 40 میلیون تومان میباشد.

میزان دیه شکستگی سر؟

دیه شکستگی سر بر اساس نرخ دیه در سال 1403 به میزان 120 میلیون تومان میباشد. البته در بسیاری از موارد شکستگی سر آسیبهای دیگری نیز به همراه دارد که باید در خصوص میزان آن از وکیل متخصص دیه با دریافت مشاوره حقوقی سوال نمایید.

دیه قطع شدگی دست و پا؟

اگر دست یا پای فرد به صورت کامل در نتیجه ارتکاب جرم از سوی دیگری قطع شود میزان نصف دیه کامل باید برای جبران خسارت جسمانی وی پرداخت شود. دیه کامل در سال 1403 به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان میباشد که دیه دست یا پا به میزان 600 میلیون تومان میباشد.

سخن آخر

در نهایت باید گفت دعاوی مربوط به دیه نیاز به رسیدگی و بررسی از سوی وکلای متخصص دادگستری دارد. زیرا قوانین و مقرراتی که در این زمینه تنظیم شده است دارای پیچیدگی هایی هستند که برای فهم آنها نیاز به دانش حقوقی و برای اقدام حقوقی در این زمینه نیاز به تجربه است.

 

ارسال نظر