دلیل افزایش قیمت مرغ چیست؟

طبق وعده مسئولان جهاد کشاورزی قرار بود قیمت مرغ در اردیبهشت کاهش یابد، نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه در تیرماه قیمت مرغ زنده در تهران از قیمت اعلامی ۷۳ هزار تومان مصوب مرغ کشتار فراتر رفته و روز به روز هم بر قیمتش افزوده می‌شود. کارشناسان معتقدند که قیمت‌گذاری دستوری و دیگری عدم تامین به موقع نهاده‌ها به قیمت مصوب عامل اصلی این افزایش قیمت می‌باشد.

شناسه خبر: 5367
دلیل افزایش قیمت مرغ چیست؟

قیمت مرغ در آستانه ورود به کانال ۱۰۰ هزار تومان و شش‌رقمی‌شدن قرار گرفته است. گرچه نرخ این محصول توسط در ستاد تنظیم بازار ۷۳ هزار تومان تصویب شده است، اما برخی فروشگاه‌ها هر کیلو سینه مرغ بدون استخوان را تا ۱۷۶ هزار تومان هم قیمت‌گذاری کرده‌اند.

افزایش قیمت مرغ گرم کشتار تهران در بازار

افزایش قیمت مرغ گرم کشتار تهران در شرایطی صورت گرفته‌ است که پیش از این مسئولان جهادکشاورزی قول داده بودند، قیمت مرغ در تیرماه کاهش خواهد یافت. در حال حاضر با توجه به فرارسیدن ماه محرم که خود افزایش تقاضا را به دنبال دارد، قیمت مرغ گرم نه تنها کاهش نیافت بلکه در روزهای اخیر دو برابر قیمت مصوب کشتار تهران هم عرضه می‌شود.

قیمت مرغ در هر کیلو به ۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سطح خرده‌فروشی‌ها رسیده است. رقمی که ۲۲ هزار تومان بالاتر از مصوبات دولت است. این در حالی است که تصویب نرخ ۷۳ هزار تومان برای این محصول اعتراض شهروندان را در پی داشت و متناسب با قدرت خرید آن‌ها نبود. اما از سوی دیگر، مرغ‌داران هم قیمت‌های دستوری اعلامی را متناسب با هزینه‌های خود نمی‌دانستند و نسبت به آن معترض بودند. به‌نظر می‌رسد که روند گرانی کالاهای اساسی باز هم به مرغ رسیده و قرار نیست این بازار آرام بگیرد.

بسیاری از مردم با تماس‌های مکرر از رسانه‌ها درخواست کردند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، حداقل با جلوگیری از قطعه‌بندی مرغ از افزایش بی رویه قیمت جلوگیری کنند. برخی معتقدند که کشتارگاه‌ها مرغ را با قیمت بالا به شرکت‌های قطعه بندی مرغ فروخته و باعث گرانی مرغ شده‌اند.

واردات تاثیری در کاهش قیمت مرغ ندارد

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور کشور، نقش واردات بر تنظیم بازار داخلی را در شرایط فعلی بی‌‌تاثیر می‌داند. وی معتقد است که واردات مرغ پروسه‌ای طولانی است و نمی‌تواند جایگزینی برای مرغ گرم باشد.

در سال گذشته، واردات ۱۵۰ هزار تنی مرغ انجام شد که خیلی زمان‌بر بود و محصولات بی‌کیفیتی را به کشور وارد کرد. با توجه به اینکه واردات مرغ به صورت منجمد است و نمی‌تواند جایگزین مرغ گرم باشد، باعث افزایش تقاضای مرغ گرم در بازار و بیشتر شدن قیمت مرغ گرم به تعداد محدود شده است. در حقیقت، واردات مرغ به تنظیم بازار کمکی نمی‌کند.

کاهش جوجه ریزی عامل اصلی افزایش قیمت مرغ

بسیاری از رسانه‌های مکتوب و برخط با تماس‌های مکرر مردم در رابطه با این افزایش قیمت مرغ در تهران مواجه شده‌اند. مردم از خبرنگاران و فعالان رسانه حتی در فضای مجازی می‌خواهند تا با ارائه گزارشات به بررسی عوامل این افزایش بی‌رویه قیمت بپردازند، تا شاید چراغ راهی برای مسئولین و سرعت دادن به تصمیمات آنها در جلوگیری از افزایش قیمت مرغ گرم در تهران باشد.

برخی از رسانه‌ها این افزایش را ناشی از ضعف برنامه‌ریزان وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم در کنترل قیمت‌ها می‌دانند و برخی دیگر، عواملی همچون کارشکنی برخی دستگاه‌ها در ترخیص نهاده‌های دامی و برنامه نداشتن برای جوجه‌ریزی عنوان می‌کنند.

کاهش تولید و کاهش جوجه‌ریزی از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار مطرح می‌شود به طوری که دوره رشد جوجه در مرغداری‌ها ۴۵ روز است اگر فروردین و اردیبهشت میزان جوجه‌ریزی پایین باشد اثرات آن در بازار خرداد ماه و تیرماه مشاهده می‌شود.

تسنیم در گزارشی می‌نويسد: بازارِ اغلب متلاطم مرغ، در ماه‌های گذشته وضعیت آرامی را سپری کرد تا آنکه با توقف ترخیص نهاده های دامی، از اسفند ماه میزان جوجه ریزی کاهش یافت و اکنون نیز برآورد می‌شود جوجه ریزی در فروردین ماه با ۲۷ درصد کاهش به ۹۵ میلیون قطعه برسد.

این در حالی است که دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در فروردین ماه جاری، روند تولید جوجه یک‌روزه را عادی می‌دانست به طوری که طبق اعلام وی در فروردین ۱۳۶ میلیون تخم‌مرغ در دستگاه خوابانده شده بود که حدود ۱۰۷ میلیون جوجه تولید می‌کنند.

گزارشات حاکی از آن است که جوجه‌ریزی در فروردین ماه با کاهش محسوس به ۹۵ میلیون قطعه و در اردیبهشت ماه به حدود ۱۰۶ میلیون قطعه رسید این در حالی است که نیاز کشورمان ماهانه ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی است.

دو عامل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ در تهران

برخی از فعالان بازار دلیل اصلی قیمت مرغ را تغییر تقاضای جامعه از گوشت قرمز به گوشت مرغ و در آستانه ماه محرم و عید قربان عنوان کردند. آنها می‌گویند: «بخشی از گرانی مرغ ناشی از عامل عرضه و تقاضا است زیرا اخیراً بخشی از مصرف گوشت قرمز با گوشت مرغ جایگزین شده و موجب بالا رفتن تقاضا گوشت مرغ شده است، که با برنامه‌ریزی تولید جوجه در ماه‌های گذشته باید برای تنظیم بازار گوشت مرغ اقدام می‌شد.» یکی از دلایل این امر عدم نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای مرغداری برای جوجه‌ریزی و افزایش قیمت جوجه یک روزه بوده است به طوری که قیمت مصوب جوجه یک روزه بین ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان بود ولی واحدهای مرغداری جوجه را با قیمتی معادل ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان در بازار خریداری می‌کردند. براساس این گزارش، رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور کشور معتقد است که قیمت‌گذاری دستوری و دیگری عدم تامین به موقع نهاده‌ها به قیمت مصوب، دو‌ مشکل اساسی کنونی بازار است.

به طوری که کنجاله سویا و جوجه یک روزه در ۶ ماهه اخیر هیچگاه به موقع و با قیمت مصوب به دست مرغداران گوشتی نرسیده است. به اعتقاد وی، در شرایط کنونی قیمت ۶۰ هزار تومانی هرکیلو مرغ زنده درب واحدهای تولیدی و قیمت ۸۵ هزار تومان قیمت لاشه مرغ برای مصرف‌کننده قیمت منطقی است!! که در آن تغییرات دستمزد و حمل و نقل و سایر خدمات این بخش لحاظ شده و قابل عرضه است.

منبع: صفحه اقتصاد

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار