با حضور روسای‌ جمهوری ایران و سوریه

سند همکاری ایران و سوریه در بخش نفت و انرژی امضا شد

برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر به امضای روسای جمهوری و مقام‌های عالی دو کشور رسید.

شناسه خبر: 2212

سید ابراهیم رئیسی و بشار اسد، بعدازظهر روز چهارشنبه‌ (۱۳ اردیبهشت‌ماه) طی مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و انرژی را امضا کردند.

در این مراسم همچنین مقام‌های ارشد ایران و سوریه در حضور روسای‌جمهوری دو کشور ۱۴ سند همکاری‌ در بخش‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را امضا کردند.

رئیس‌جمهوری: برنامه جامع همکاری‌های ایران و سوریه آغازگر فصل نو در روابط دو طرف است

سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) در دیدار با حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه را آغازگر فصلی نو در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور دانست.

وی همچنین توجه ویژه نخست وزیر سوریه بر اجرای کامل اسناد و توافق‌نامه‌های همکاری امضا شده بین دو کشور تأکید کرد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های فراوان ایران در حوزه‌های اقتصادی‌ اظهار کرد: همکاری‌های ایران و سوریه، در روزهای آرام پس از بحران باید در زمینه‌های تجاری و اقتصادی تداوم و گسترش یابد تا دو ملت از منافع آن برخوردار شوند.

حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار از حمایت‌ها و کمک‌های دولت و ملت ایران در مقطع بحران سوریه قدردانی و تصریح کرد: سوریه هرگز محبت‌های برادران ایرانی خود در دوره جنگ را فراموش نمی‌کند و در همکاری‌ها برای بازسازی نیز ایران در اولویت ما قرار دارد.

وی با استقبال از گسترش روابط تهران و دمشق در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری اظهار کرد: اجرای کامل برنامه جامع و ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور را با جدیت پیگیری می‌کند.

ایران آماده به اشتراک‌گذاری دستاوردهای صنعت نفت خود به سوریه است

سیدابراهیم رئیسی در نشست مشترک فعالان اقتصادی سوریه و ایران نیز با بیان اینکه امروز اراده دو کشور بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست، اظهار کرد: در نشستی که با رئیس‌جمهوری سوریه داشتم درباره راه‌های توسعه روابط اقتصادی و تجاری و موانع آن بحث و تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: روح حاکم بر مذاکرات ناظر بر رفع موانع اقتصادی و تجاری برای تجار و فعالان اقتصادی دو کشور بود، همچنین ۱۵ سند همکاری امضا شد تا هر کاری لازم است انجام و فصلی نو از فعالیت‌های اقتصادی و علمی و فناوری بین دو کشور ایجاد شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سوریه کشوری ثروتمند با مردمی اهل تلاش، فعالیت و خلاق است که سابقه درخشانی در عرصه کار و فعالیت دارند، تصریح کرد: سوریه کشوری غنی است و در عرصه کشاورزی، تجارت و فعالیت‌های صنعتی زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی دارد که متأسفانه امروز مورد ظلم دشمن واقع شده و منابع نفت و گاز آن در حال غارت از سوی دشمن است، اما برون رفت از این شرایط با مردم مقاوم و تلاشگر سوریه کاملا امکانپذیر بوده و آینده برای سوریه روشن و امیدوارکننده است.

رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران تجریبات خوبی در عرصه‌های برق، انرژی، گاز و نفت، پتروشیمی، کشاورزی، صنعت، علم و فناوری دارد و آماده تبادل تجربه‌ها و به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود با فعالان اقتصادی و تجاری کشور دوست و برادر سوریه است.

وی با اشاره به مذاکرات میان مقام‌های دو کشور و اسناد همکاری امضا شده، اظهار کرد: تصمیم‌های خوبی بین دو کشور گرفته شده است که نتایج آن به‌زودی به اطلاع شما خواهد رسید.

این اسناد از سوی وزیران خارجه، راه‌ و شهرسازی، اقتصاد،‌ نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ با همتایان سوری‌ آنها امضا شد.

شایان یادآوری است که رئیس‌جمهوری بامداد روز جمعه (۱۵ اردیبهشت‌ماه) پس از پایان سفر دو روزه خود به سوریه در بدو ورود به تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: موضوع همکاری در زمینه تولید و توزیع انرژی، تسهیل همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تأسیس بانک و بیمه مشترک و به صفر رساندن تعرفه‌های تجاری بین دو کشور، تقویت و گسترش ترانزیت میان ایران، عراق و سوریه، تلاش طرف سوری و مساعدت ایران برای احیای ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و انرژی سوریه پس از جنگ و تسهیل سفرهای زیارتی میان دو کشور از جمله محورهای ۱۵ سند همکاری بود که میان دو کشور امضا شد.

یادداشت ‌تفاهم و نقشه‌ راه همکاری در صنعت نفت

جواد اوجی در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و هیئت همراه به دمشق ضمن دیدار با فراس قدور، وزیر نفت سوریه در زمینه روابط دو جانبه گفت‌وگو کردند.

در جریان گفت‌وگوهای دوجانبه وزیران نفت ایران و سوریه، زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور در بخش‌های بالادست و پایین‌دست نفت بررسی و بر سر نقشه‌راه همکاری‌های دو طرف مذاکره و توافق شد، به همین منظور کارگروهی مشترک برای پیگیری موارد توافق شده از سوی وزارتخانه‌های نفت دو کشور تشکیل شد.

یادداشت تفاهم همکاری‌های ایران و سوریه در بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت‌ماه) در حضور رؤسای‌جمهوری دو کشور امضا شد.

سفر اوجی به سوریه در حالی انجام شد که آخرین سفر وزیر نفت ایران به این کشور به ۱۰ سال پیش باز می‌گردد، رئیسی روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه در رأس یک هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی و برخی اعضای کابینه از جمله وزیر نفت، به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری سوریه، برای سفری دو روزه وارد دمشق شد.

در جریان این سفر، رئیس‌جمهوری برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه را که طی این سفر در سطح مقام‌های عالی دو کشور امضا شد، آغازگر فصلی نو در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور برشمرد.

بعدازظهر ۱۳ اردیبهشت‌ماه مقام‌های ارشد ایران و سوریه در حضور رئیسی و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ۱۴ سند همکاری‌ در بخش‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی - مهندسی، مسکن، حمل‌ونقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را امضا کردند.

377894.jpg

منبع: روابط عمومی وزارت نفت

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار