دوشنبه 28 خرداد، 1403

کدخبر: 16081 04:15 1403/03/06
فرصت‌های تجاری اصفهان - لبنان تشریح شد

اصفهان ظرفیت صادرات و قرار گرفتن در سبد اقتصادی و تجاری لبنان را دارد

دسته‌بندی: استان‌ها
فرصت‌های تجاری اصفهان - لبنان تشریح شد

اصفهان ظرفیت صادرات و قرار گرفتن در سبد اقتصادی و تجاری لبنان را دارد

دسته‌بندی: استان‌ها

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اصفهان با زمینه‌های بسیار همچون ساخت مصنوعات طلا و فولاد و فلزات که جزو واردات لبنان است زمینه مناسبی برای ارتباط با لبنان دارد و باید در سبد اقتصادی و تجاری لبنان قرار بگیرد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، حجت‌الاسلام جواد محرابی، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در لبنان اظهار کرد: ما کشوری هستیم که تولیدکنندگان خوب اما صادرکننده ضعیف دارد و این زمینه در مواجهه با رقبای خود در کشورهای منطقه ما در جایگاه عقب‌تری هستیم.

 وی با اشاره به بازدید از ۴۰ کشور افزود: سوابق تشیع بیانگر حضور تجار ایرانی در سده‌های گذشته بوده و این در حالی است که امروزه این نقش کم‌رنگ شده چنانچه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار تبادل تجاری کشورهای همسایه در سال گذشته بوده؛ اما در کشور ما این رقم ۳۵ میلیون دلار اعلام شده است.

 مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در لبنان تصریح کرد: لبنان سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار واردات داشته است که ۱۷ میلیارد دلار آن توسط بخش خصوصی بوده و این نشان‌دهنده این است که نباید در این زمینه منتظر مساعدت یا حمایت بخش دولتی بود.

 وی ادامه داد: متأسفانه ما در تجارت ضعیف هستیم، درحالی‌که ایران بازارهای بزرگی برای تجارت دارد؛ اما با لبنان چندان در ارتباط نبوده درصورتی‌که لبنان و سوریه درگاه ورود به کشورهای آفریقایی و آمریکا لاتین است.

 

 حجت‌الاسلام محرابی گفت: از صددرصد شرکت‌های تجاری ۶ درصد آن موضوعات اول تجاری، نساجی، صنایع فلزی، جواهرات، گردشگر است که اصفهان زمینه رسیدن به ۵۰ میلیارد دلار تجارت به این کشور را دارد.

 وی با اشاره به اینکه ۷ میلیون نفر در لبنان زندگی می‌کنند که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آنها پناهنده هستند، بیان کرد: ۸۸ درصد جمعیت این خطه شهرنشین و بیش از نیمی از این جمعیت علاقه‌مند به برقراری ارتباط با ایرانیان‌اند و ما باید در سبد معیشتی و اقتصادی این کشور قرار بگیریم.

 مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در کشور لبنان بیان کرد: اقتصاد لبنان مبتنی بر تجارت، گردشگری، بانکداری و خدمات است و لبنانی‌های خارج از لبنان نیز تا قبل از بحران سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار وارد لبنان کرده‌اند.

 وی اضافه کرد: لبنان بهترین طراحان مد و لباس جهان را دارد و ما در این زمینه با لبنان در حوزه فرهنگی می‌توانیم نفوذ داشته باشیم.

 حجت‌الاسلام محرابی تصریح کرد: درصدد ایجاد یک شهرک صنعتی با حضور ایرانیان در لبنان هستیم؛ زیرا این فرصت زمینه رونق مبادلات تجاری را فراهم می‌آورد. البته اکنون ارتباط ما با لبنان به‌صورت زمینی و بسیار پرهزینه است؛ اما باید عدد تجاری خود را به سه هزار دلار صادرات برسانیم.

وی بیان کرد: اگر خط دریایی از بندرعباس به مقصد لبنان راه بیفتد بسیاری از دسترسی‌ها به پایتخت جهان عرب سهل‌تر می‌شود و ما علاوه بر توسعه تجارت به دنبال گردشگری سلامت و ظرفیت‌های آن هستیم.

 مشاور معاون اول رئیس‌جمهور گفت: یک‌سوم تجارت آفریقا به دست لبنانی‌ها است و ما از طریق لبنان می‌توانیم به صادرات آفریقا ورود پیدا کنیم بخصوص در زمینه تجارت در حوزه سنگ‌های قیمتی و طلا و جواهرات که بسیاری از مبادلات این کشور در صنایع معدنی بخصوص طلا است.

 وی تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم یک نمایشگاه از سوی اتاق بازرگانی اصفهان در لبنان، آفریقا و آمریکا لاتین جهت به نمایش گذاشتن ظرفیت‌ها برپا شود تا طی دو تا سه سال آینده صادرات را حداقل به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم.

 حجت‌الاسلام محرابی راه‌اندازی راه دریابی از بندرعباس به بیروت و بندرعباس لاذقیه سوریه و راه زمینی و نیز راه‌های هوایی و کاهش قیمت پرواز به لبنان را یکی از فرصت‌های ایجاد شده تجاری ایران با لبنان برشمرد.

 وی گردشگری سلامت را یکی از ظرفیت‌های همکاری اصفهان با لبنان عنوان کرد و افزود: بسیاری از عمل‌های جراحی در کشور ما با قیمت کمتر از سایر کشورها باکیفیت بهتری انجام می‌شود که در این زمینه باید فعال شد.

 مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در کشور لبنان افزود: در صدد تجارت آزاد با لبنان هستیم و این موضوع قرار است در هیئت دولت مطرح شود.

 

 ابراهیم محمد رضازاده، رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز به‌صورت آنلاین به تشریح موقعیت جغرافیایی و آشنایی با ظرفیت‌های لبنان پرداخت و گفت: لبنان به دلیل موقعیت استراتژیک مشرف بودن به دریا، پل اتصال اروپا و آفریقا، چهره مثبت بیرون در بین جامعه عرب، دسترسی تجارت به آمریکای جنوبی و آفریقا و بهره‌گیری از مهاجرین لبنانی و هم مرز بودن با سوریه و پیوست سرزمینی با عراق از طریق سوریه دارای اهمیت و جایگاه مهم است.

 وی افزود: تجارت جواهرات یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های لبنانی‌ها از آفریقا است و بیش از ۱۳ میلیون از جمعیت این کشور در خارج از این کشور به تجارت مشغول‌اند.

 رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: بیشتر فعالیت لبنانی‌ها در غرب و جنوب آفریقا است و علاوه بر بازرگانی، سرمایه‌گذاری در بخش معدن، صنایع غذایی و دارویی هم دارند و ۲۵۰ هزار تاجر لبنانی در آفریقا مشغول به کار هستند که بیشتر در بخش جواهرات، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و خدمات است.

 وی اضافه کرد: بسیاری از کالاهای ایرانی را می‌توان از طریق قطعات نیمه منفصل یا کاملاً منفصل وارد لبنان کرد یا می‌توان مواد اولیه را وارد و در لبنان بسته‌بندی و صادر کرد.

 رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان بیان کرد: صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، ماشین‌آلات کشاورزی و صنایع دریایی مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در لبنان است.

 

 سید رضا صفوی، مدیر امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: اولویت‌های اتاق بازرگانی اصفهان توسعه بازار صادرات است و ما سه وظیفه اتاق بازرگانی را به‌طورجدی دنبال و در چانه‌زنی با دولت هستیم.

وی افزود: در دوره دهم اتاق بازرگانی اصفهان، بحث چانه‌زنی با دولت را به‌عنوان وظیفه اصلی و باقدرت و پشتوانه اعضا دنبال می‌کنیم و در توانمندسازی نیز با برنامه پیش می‌رویم.

 مدیر امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: از دیگر اقدامات ما فرصت‌های تجاری و توسعه بازار و صادرات است که در دوره دهم برای این منظور شورای‌عالی توسعه صادرات تشکیل شده و بر اساس آمار صادرات اصفهان، بر خروجی ۶۰ کالای مزیت دار بررسی صورت‌گرفته که به ۵ الی ۶ کشور منتخب کالا از مبدأ و مقصد برعکس و نیز لجستیک صادرات صورت گیرد.

 وی با اشاره به اینکه بازار لبنان فرصت بسیار خوبی به همراه دارد، گفت: این کشور نیاز به صنایع و مواد اولیه و تکمیلی دارد؛ اما باید فرصت‌های بازار آن شناخته شود تا کالاهای با مزیت مبدأ تبادل شود و این فرصت باید شناخته شود.

 

 نادر گیویان‌پور، رئیس توسعه و توانمندسازی و مشاور برنامه‌ریزی گردشگری نیز در این نشست گفت: اصفهان پتانسیل خوبی در تولید و اقتصاد دارد و باتوجه‌به ارتباط فرهنگی که بین دو کشور ایران و لبنان و جود دارد می‌توان از لحاظ اقتصادی هم به نتایج خوبی رسید.

 وی افزود: لبنان یکی از نقاط جذاب هم به لحاظ کشاورزی و هم طبیعی است و باوجوداینکه ۹۵ درصد لبنان اعراب هستند؛ اما پتانسیل خوبی برای ورود به بازارهای منطقه برای ایران فراهم است.

 رئیس توسعه و توانمندسازی و مشاور برنامه‌ریزی گردشگری تصریح کرد: این خطه با مساحت ۱۰ هزار هکتار و ارتباط با مدیترانه جاذبه‌های تجاری و اقتصادی زیاد و دریچه ورود به آفریقا است که مزیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی می‌تواند فراهم کند.

 

امیر عرفانی، مسئول کمیته لجستیک کمیته گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه لبنان جمعیت ۵.۵ میلیون‌نفری دارد، افزود: این کشور بخش اقتصادی قوی دارد و بسیاری از افراد این کشور تجار هستند و دنیا رتبه ۲۱ میزان ذخایر طلا و رتبه دوم در بین برخی از کشورهای عربی را دارد.

 وی با بیان اینکه این جمهوری در روند واردات کمبودهایی دارد اما ۱۴ میلیارد دلار سال گذشته واردات داشته است، افزود: صادرات این کشور نیز محدود بوده است؛ اما باتوجه‌به واردات لبنان که شامل طلا، نفت و گاز، ماشین‌آلات است، کشور ایران می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

 مسئول کمیته لجستیک کمیته گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: سال ۱۴۰۲ صادرات ایران به لبنان مبلغ ۳۰ میلیون دلار بوده که می‌توان این رقم را تا یک میلیارد دلار افزایش داد که یکی از ظرفیت‌های صادرات از ایران بخصوص اصفهان می‌تواند در زمینه فولاد و آهن باشد.

 وی ادامه داد: ما باید سبد صادراتی ایران را تنوع دهیم این در حالی است که کشور ترکیه در مقایسه با ایران ۱۰ برابر صادرات معادل (۲.۶) دلار داشته است که باتوجه‌به ارتباط فرهنگی و معنوی که بین اصفهان و لبنان وجود دارد می‌توان این ظرفیت را افزایش داد.

 وی با اشاره به کالاهای مزیت دار صادراتی بیان داشت: از لحاظ لجستیکی لبنان دسترسی آبی به خاورمیانه و آفریقا دارد و می‌تواند به‌عنوان یک کریدور مبادله کالا از کشور ایران به سایر کشورهای قرار گیرد.

 عرفانی گفت: اگر خط‌هوایی ایران- بیروت راه‌اندازی شود فرصت‌های بسیار خوبی با مزیت دسترسی به دریای مدیترانه از طریق ترکیه و برعکس برقرار می‌شود.

 وی اضافه کرد: لبنان با تمام دنیا ۴۰ تفاهم‌نامه تجارت آزاد دارد و ما می‌توانیم از این توافق‌نامه‌ها استفاده کنیم و سایر کشورهای دنیا دسترسی پیدا کنیم.

 مسئول کمیته لجستیک کمیته گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: کشور لبنان به خدمات فنی و مهندسی، طراحی مهندسی، راه‌سازی، پل‌سازی نیاز دارد و از این فرصت میتوان به‌عنوان هاب تولید خدمات برای سایر نقاط استفاده کرد.

 

برچسب: اصفهان ، فرصت‌های تجاری اصفهان - لبنان ، ظرفیت صادرات و قرار گرفتن در سبد اقتصادی و تجاری لبنان



https://jahaneghtesad.com/index.php/direct/16081


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |