وزارت بهداشت مکلف به استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع شد

وزارت بهداشت در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم مکلف شد در اجرای نظام شبکه بهداشتی- درمانی کشور مشتمل بر مراقبت‌ها و خدمات یکپارچه بهداشتی تا پایان سال اول اجرای برنامه نسبت به استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای تمامی جمعیت کشور اقدام کند.

شناسه خبر: 8489
وزارت بهداشت مکلف به استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع شد

در نشست علنی امروز - سه شنبه ۲۵ مهرماه - مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با بندهای (ب) و (پ) ماده ۷۰ موافقت کردند.

در بند (ب) ماده ۷۰ آمده است: سازمان مکلف است منابع بودجه عمومی سلامت را که ماهیت بیمه ای دارد صرفاً از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر مراکز و نهادها تخصیص دهد. مراکز بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح از شمول حکم این بند مستثنی می باشند.

داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در تشریح این بند گفت: این حکم عملا تکرار و تاکیدی است بر بند ۲ و ۷ سیاست های کلی سلامت، که رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند همین حکم که در اینجا آمده به صورت یک حکم قانونی آمده است و ما منابع زیادی برای بهداشت و درمان هزینه می کنیم و این هزینه را به بیمه ها می دهیم تا بیمه ها سندهای هزینه بیماران را بررسی و پرداخت کنند.

وی افزود: امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان از طرح دارو یار برای کنترل قیمت دارو به شرکت های بیمه ای پرداخت می شود تا هزینه های مردم در حوزه دارو کاهش پیدا کند.

بند (پ) بدین شرح است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است در اجرای نظام شبکه بهداشتی - درمانی کشور مشتمل بر مراقبت ها و خدمات یکپارچه بهداشتی، تشخیصی، درمانی، مراقبتی، دارویی و توانبخشی سرپایی و بستری با اولویت بهداشت و پیشگیری، تا پایان سال اول اجرای برنامه نسبت به استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای تمامی جمعیت کشور با استفاده از تمامی ظرفیت های حِرف تخصصی دولتی و غیردولتی اقدام نماید. هم زمان با استقرار کامل برنامه مذکور، شورای عالی بیمه سلامت مکلف است نسبت به هماهنگی پرداخت مشوق های تعیین شده در برنامه برای توسعه کمّی و کیفی بسته بیمه پایه سلامت و اصلاح نظام پرداخت بیمه ای مطابق جزء (۷) بند (۹) سیاست های کلی سلامت اقدامات لازم قانونی نماید.

داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در تشریح این بند گفت: این حکم، تکمیل کار نیمه تمامی است که از برنامه چهارم توسعه شروع شده و هنوز تمام نشده است در این بند آمده که تا پایان سال اول اجرای برنامه، وزرات بهداشت این کار ناتمام را به پایان برساند.

وی تصریح کرد: با نظام پزشک خانواده، برای پزشکان تکلیف جدیدی به وجود می آید که کار پزشک بیشتر می شود و مشوق های لازم برای این کار داده شود تا همه پزشکان بر اساس نظام ارجاع عمل کنند و این می تواند هزینه درمان را پایین بیاورد و خدمات بهتری در حوزه درمان به بیماران ارائه شود.

ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار