شناسنامه دار کردن فرش دست بافت ایران با همکاری مرکز ملی فرش محقق شد

مهدی مظهری مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران در مراسم گشایش «بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف» همزمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان افزود: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، کار سخت و طاقت فرسایی بود که با همکاری مسوولان مرکز ملی فرش محقق شد.

شناسه خبر: 12099
شناسنامه دار کردن فرش دست بافت ایران با همکاری مرکز ملی فرش محقق شد

وی ادامه داد: جلسه‌های فشرده‌ای برای شناسنامه‌دار کردن فرش با مسوولان مرکز ملی فرش ایران از یک سال و نیم گذشته در کارگروه مربوطه برگزار شد تا به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و شیوه‌نامه‌ای هم در این زمینه تدوین و توسط معاون صنایع عمومی وزیر صمت بعنوان روش صدور شناسنامه برای فرش دستباف ابلاغ شد .

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران خاطرنشان کرد: قانون صدور شناسنامه فرش دستباف سال ۱۳۸۱ تصویب شد اما اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده بود .

وی اضافه کرد: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران بعنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده رسمی سازمان «GS ۱ » است که در حوزه کد گذاری کالا و خدمات فعالیت دارد و این سازمان استانداردهایی را در حوزه کاتالوگ‌گذاری کالاها(فهرست راهنمای اشیاء و کالاها) مشخص می‌کند .

مظهری خاطرنشان کرد: برای صدور شناسنامه به سامانه‌ای برای این کار و نمایندگی‌ها و کارگزارانی که بتوانند در سراسر کشور این کار را انجام دهند، نیاز داشتیم، اما داشتن ارزیابان فرش یکی از مهمترین نیازمندی‌ها در این زمینه بود که این افراد بعنوان مُعتمد و ارزیاب صدور شناسنامه فرش با کارگزاری‌ها همکاری می‌کنند. وی بیان کرد: در زمان حاضر قرارداد همکاری با ۱۷ کارگزار فرش امضاء شده است و آنها در سراسر کشور و از جمله استان اصفهان فعالیت خواهند داشت .

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف بصورت بین المللی انجام می‌شود و با توجه به اینکه در تمام دنیا ایران را با بارکد و پیش شماره ۶۲۶ می‌شناسند، این شناسنامه پس از صدور بطور همزمان به ۱۷ زبان دنیا منتشر می‌شود .

وی افزود: برخورداری از کُد موقعیت مکانی «lobal Location Number) «GLN) از ویژگی‌های این شناسنامه بین‌المللی است که اطلاعات هویتی بافنده فرش در آن ثبت شده و قابل رصد است که یکی از مزایایی مهم این کار محسوب می‌شود .

مظهری ادامه داد: نگه داشتن اصالت فرش از دیگر ویژگی‌های شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف است و تمام مشخصات فرش با استفاده از هوش مصنوعی در این آن ثبت خواهد شد و غیرقابل خدشه، جعل و تقلُب می‌شود .

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت:فرش دستباف ایران قدمت چند هزارساله دارد که به دوره هخامنشیان و چند صد سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و با گذشت زمان بر تنوع طرح‌ها و تعداد علاقه‌مندان آن افزوده شده و با توجه به ذوق و استعداد بی‌نظیر ایرانیان در زمینه خلق آثار هنری، همواره مسیری رو به رشد را طی کرده است .

شاهین آذری با بیان اینکه تاریخچه فرش دستباف اصفهان هم به دوران صفویه برمی‌گردد، افزود: کارگاه‌های بسیار بزرگ قالی بافی به دستور شاه عباس در مرکز شهر اصفهان ساخته شد و بدلیل علاقه بسیار زیاد شاهان صفویه به هنرهای دستی، بهترین و زیباترین فرش‌های دستباف ابریشمی در آن زمان در شهر هنرپرور اصفهان و توسط هنرمندان این دیار بافته شد .

وی ادامه داد: امروز اصفهان بعنوان میزبان برگزاری آیین جشنواره ملی قالب فاخر ایرانی و بمنظور نکوداشت و تجلیل از این اثر ملی و جهانی و با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور، تمام تلاش خود را در برگزاری این رویداد ملی انجام داده است .

به گفته وی، امسال با برگزاری دومین جشنواره همزمان با برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف، اصفهان به تداوم این راه و هرچه پر بار تر شدن آثار و پیامدهای آن امید دارد و این امر با مساعدت همه صنعتگران، تُجار و فعالان و ذینفعان حوزه فرش دستباف میسر می‌شود .

آذری گفت: جشنواره قالی فاخر بعنوان یک رویداد ملی در راستای اجرای قانون حمایت از هنرمندان و در راستای شناسایی و معرفی آثار برگزیده فرش دستباف طراحی و ابلاغ شد .

وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره اضافه کرد: معرفی تنوع و ویژگی‌های فرش دستباف ایران در سطح ملی و بین المللی، تشویق بافندگان، طراحان، نقاشان، تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه قالی فاخر، ایجاد انگیزه مناسب برای بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید فرش دستباف با حفظ اصالت ایرانی و کمک به بازاریابی فرش های تولیدی از اهداف برگزاری این جشنواره است .

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار