شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10760 17:15 1402/09/29

یارانه شب یلدا به چه کسانی تعلق میگیرد

دسته‌بندی: اخبار ویژه ، جامعه

یارانه شب یلدا به چه کسانی تعلق میگیرد

دسته‌بندی: اخبار ویژه ، جامعه

یارانه نقدی بعضی از دهک ها 300 و تعدادی 400 هزار تومان است .قرار است فرمول پرداخت یارانه نقدی تغییر کند. بر این اساس، صدک جاگزین دهک و شمار یارانه‌بگیران بیشتر خواهد شد. هرچند زمان اجرای این طرح مشخص نیست.

حجت‌الاسلام «محمد باقری»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی مجلس در تاریخ سه‌شنبه ۲۱ آذرماه، به انتقاد از نظام یارانه‌ها پرداخت و اشاره کرد که سیستم هدفمندی یارانه‌ها نیازمند تغییر و تحول است.

 

تجربه بشری در همه جوامع نشان می‌دهد که پرداخت یارانه نقدی، مشکلات زیادی را به همراه دارد.

 

او ابراز کرد که یکی از نقاط ضعف این سیستم، تأثیر منفی بر اخلاق کار است و باعث منحرف شدن منافع از مسیرهای مورد نظر می‌شود. افرادی که یارانه می‌گیرند، ممکن است بخواهند این وجوه را برای خریدهای ناصحیح مصرف کنند، به جای اینکه به اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری در کشور اختصاص یابد.

 

وی افزود که مبالغ یارانه‌ها نیز مشخص نشده و منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها به شفافیت کافی رسیده نیستند. به عنوان مثال، اظهارات او نشان می‌دهد که ۷۵۰ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها تعیین شده، اما جزئیات دقیق این موضوع در بودجه مشخص نشده است.

 

نماینده مردم بناب در مجلس نیز اظهار کرد که برای دستیابی به هدفمندی یارانه‌ها، می‌بایست مبلغ یارانه را بیشتر کرد و این اقدام به کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز خواهد آمد.

 

به علاوه، علاوه بر طرح هدفمندی یارانه‌ها برای خانوارها، طرح «یارانه دستمزد» نیز در حال اجرا است. تاکنون ۴۳ هزار و ۴۴۱ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و بسیاری از آنان جذب بنگاه‌های کارفرما شده‌اند.

 

در ادامه، مسائلی مرتبط با اعطای کالابرگ نیز مطرح شده است. برخی از کارشناسان معتقدند که این روش می‌تواند تأثیر کمتری در تورم نسبت به یارانه نقدی داشته باشد، اما دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد.

 

با توجه به اطلاعاتی که توسط طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌های کشور اعلام شده است، سرپرستان خانوار جزء دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزء دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر دریافت می‌کنند.

 

در پایان، حسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشگاه و اقتصاددان، تأکید کرده است که اعطای یارانه نقدی به تنهایی باعث آسیب‌های جدی در اقتصاد و جامعه می‌شود. او پیشنهاد داده که به جای اینکه به مردم نان دهیم، به آنان شغل بدهیم و آنها بتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند.

 

وی همچنین بیان کرده است که اگر دولت قصد اعطای یارانه نقدی دارد، آن را با شرایط مشخص و به‌منظور تحقق اهداف خاصی همچون آموزش رایگان یا خدمات سلامت رایگان انجام دهد.

 

این اظهارات نشان‌دهنده نقدها و انتقادات به سیاست یارانه‌ها و نیاز به تغییر در راهبرد و سیاست‌های مربوط به این حوزه می‌باشد.

 

اندیشه معاصر

برچسب: یارانه ، شب یلدا ، یارانه شب یلدا



https://jahaneghtesad.com/direct/10760


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |