گیاهان اتاق خواب فراتر از زیبایی

گیاهان اتاق خواب فراتر از زیباتر کردن قفسه‌های شما عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند روحیه شما را تقویت کنند، خلاقیت شما را افزایش دهند، سطح استرس شما را کاهش دهند، بهره‌وری شما را بالا ببرند، به طور طبیعی آلاینده‌های هوا را فیلتر کنند و کارهای بسیار دیگری انجام دهند.

شناسه خبر: 16312
گیاهان اتاق خواب فراتر از زیبایی

گیاهان اتاق خواب فراتر از زیباتر کردن قفسه‌های شما عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند روحیه شما را تقویت کنند، خلاقیت شما را افزایش دهند، سطح استرس شما ر کاهش دهند، بهره‌وری شما را بالا ببرند، به طور طبیعی آلاینده‌های هوا را فیلتر کنند و کارهای بسیار دیگری انجام دهند.

بسیاری از ما متوجه اهمیت کیفیت هوا نیستیم. اغلب عایق، رنگ و مبلمان خانه ما می‌توانند هوای داخل خانه را با سموم مانند فرمالدئید و بنزن آلوده کنند. برای کمک به تصفیه هوای خانه خود، به اضافه کردن گیاهان فکر کنید. گیاهی در اتاق خواب می‌تواند گازهای مضر را از طریق منافذ برگ‌های خود جذب کند و هوا را که هر روز تنفس می‌کنید فیلتر و تمیز کند.

در اتاق خواب باید به موارد زیادی مثل هوای تمیز,نور مناسب و ابعاد تخت دونفره توجه کرد.

گیاهان اتاق خواب نه تنها فواید سلامتی زیادی دارند، بلکه حس خوبی از دکوراسیون و انرژی مثبت را به هر فضای داخلی اضافه می‌کنند. اگر می‌خواهید کمی سبزی به اتاق خود اضافه کنید، در زیر ۱۰ مورد از بهترین گیاهان برای نگهداری در اتاق خواب آورده شده است:

https://file.tesmino.ir/images/2024/05/images_1716538589_66504cdd7094c.jpg

  1. گیاه سانسپدری (سانسِوِریا)

این گیاه که با نام «زبان مادرز شوهر» نیز شناخته می‌شود، به دلیل نگهداری بسیار آسان، انتخابی ایده‌آل برای اتاق خواب است. زیرا نه تنها در لیست ۱۰ گیاه برتر تصفیه کننده هوا از ناسا قرار دارد، بلکه یکی از معدود گیاهان آپارتمانی است که در شب دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می‌کند (کاری که اکثر گیاهان آپارتمانی فقط در طول روز انجام می‌دهند).

فواید برای اتاق خواب : در طول روز و شب هوای داخل را تصفیه می‌کند.

مراقبت : نور غیرمستقیم روشن؛ گاهی اوقات گیاه را آبیاری کنید.

  1. پوتوس قلبی (فیلودندرون قلبی)

فیلودندرون که در لیست ۱۰ گیاه برتر ناسا قرار دارد، به دلیل تقریبا غیرقابل از بین رفتن، یک گیاه آپارتمانی محبوب است. برگ‌های قلبی شکل این گیاه رونده در انواع مختلفی از تغییرات بصری زیبا وجود دارد و به طور خاص در جذب فرمالدئید موثر است. با این حال، به دلیل سمی بودن این گیاه رونده در صورت بلعیده شدن، آن را از دسترس حیوانات خانگی و کودکان دور نگه دارید.

فواید برای اتاق خواب : فرمالدئید موجود در هوا را جذب می‌کند.

مراقبت : نور متوسط تا روشن؛ گاهی اوقات آبیاری کنید.

  1. پیچک انگلیسی

پیچک انگلیسی، یکی دیگر از زیبایی‌های رونده که در صدر لیست ناسا قرار دارد، در جذب فرمالدئید، بنزن، زایلن و تولوئن بسیار مؤثر است. پیچک انگلیسی نه تنها به پاک کردن هوای ما از سموم کمک می‌کند، بلکه تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است بتواند هوا را از کپک و فضولات حیوانات پاک کند و همچنین علائم آلرژی را بهبود بخشد.

فواید گیاهان اتاق خواب

حتی اگر بهترین برند تخت خواب دو نفره هم داشته باشید یکی از مهمترین مزایای نگهداری گیاهان در اتاق خواب، توانایی آنها در بهبود کیفیت هوای داخل است. هوای خشک داخل خانه عامل بسیاری از بیماری ها مانند مشکلات تنفسی، گلو درد، سرماخوردگی و حتی جوش های صورت است. گیاهان داخلی با تبخیر آب در حین تعرق، به حفظ و در برخی موارد افزایش سطح رطوبت کمک می کنند. و علاوه بر انتشار اکسیژن و رطوبت، گیاهان یون های منفی تولید می کنند، مشابه بسیاری از دستگاه های تصفیه هوای فانتزی. یون های منفی به هر ذره ای در هوا مانند گرد و غبار، هاگ قارچ، باکتری و مواد حساسیت زا متصل شده و به طور موثر آنها را از بین می برند.

همچنین نشان داده شده است که وجود یون های منفی باعث افزایش سلامت روان، بهره وری و سلامت کلی می شود. برخی از گیاهان آپارتمانی رایج حتی در کنترل کیفیت هوا یک قدم فراتر می روند و به طور طبیعی آلاینده های هوای داخل مانند فرمالدئید، تری کلرو اتیلن، زایلن، تولوئن و بنزن را فیلتر می کنند.

یکی از کم‌اهمیت‌ترین مزایای گیاهان آپارتمانی، اثر آرامش‌بخش آنهاست که آن‌ها را به عنصری ایده‌آل برای فضای خواب شما تبدیل می‌کند. اگرچه هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد یک گیاه آپارتمانی بتواند مقدار خواب شما را افزایش دهد، اما آنها می توانند اتاق خواب شما را به مکانی آرام تبدیل کنند تا به شما کمک کند سریعتر به خواب بروید و مدت بیشتری بخوابید. اگر به دنبال گیاهان جدید برای اتاق خواب خود هستید، مطمئن شوید که گلدان های خود را با روتختی خود ست کنید تا فضای خوابتان شیک تر به نظر برسد.

4. عنکبوت :

گیاه عنکبوت که برای سبدهای آویز ایده‌آل است و به راحتی تکثیر می‌شود، در مبارزه با آلاینده‌های مختلف مانند بنزن، فرمالدئید، مونوکسید کربن و زایلن موثر است. این گیاهان را در نور غیرمستقیم روشن تا متوسط و در طول رشد اولیه به طور منظم آبیاری کنید. بعد از گذشت تقریباً یک سال از نگهداری این گیاه تصفیه کننده هوا، آبیاری را به صورت متوسط انجام دهید.

فواید برای اتاق خواب : با حذف مواد شیمیایی مضر، هوای داخل را تصفیه می‌کند.

مراقبت : نور متوسط تا روشن؛ گاهی اوقات آبیاری کنید.

https://file.tesmino.ir/images/2024/05/images_1716538611_66504cf3c4ee0.jpg

5. گیاه فیکوس الاستیکا

این گیاه زیبا و کم‌نگهدار با برگ‌های سبز جنگلی چشمگیر، سم‌زدا و تصفیه‌کننده قدرتمند هوا است. برگ‌های فراوان این گیاه، مقادیر زیادی از آلاینده‌ها را جذب می‌کند و آن را به گزینه‌ای عالی برای تمیز کردن هوای داخل خانه تبدیل می‌کند. اجازه دهید بین دفعات آبیاری، خاک این گیاه خشک شود و آن را در نور متوسط تا کم نگه دارید.

فواید برای اتاق خواب : با جذب مواد شیمیایی موجود در هوا، کیفیت هوای داخل را بهبود می‌بخشد.

مراقبت : نور متوسط تا کم؛ گاهی اوقات آبیاری کنید.

6. گاردنیا

گاردنیا نسبت به سایر گیاهان موجود در لیست ما کمی بیشتر به مراقبت نیاز دارد، اما مراقبت اضافی مورد نیاز قطعاً ارزش آن را دارد. این گیاهان گل‌های خوشبوی باشکوهی را شکوفه می‌دهند که انتخابی محبوب برای اتاق خواب هستند. مطالعات نشان داده‌اند که این گیاهان ممکن است به کاهش اضطراب و دستیابی به خواب با کیفیت بهتر کمک کنند. حتما این گیاهان را در نور غیرمستقیم روشن قرار دهید و خاک را دائماً مرطوب نگه دارید.

فواید برای اتاق خواب : به کاهش اضطراب و بهبود خواب کمک می‌کند.

مراقبت : نور غیرمستقیم روشن؛ آبیاری هفتگی

https://file.tesmino.ir/images/2024/05/images_1716538558_66504cbe2f507.jpg

7. گل شیپوری (اسپاتی فیلوم)

گل شیپوری با گل‌های سفید زیبای خود که برای فضاهای داخلی ایده‌آل هستند، به دلیل تمیز کردن هوای فرمالدئید، بنزن، استون، الکل‌ها و تری کلرو اتیلن شناخته ‌شده‌اند. این گیاهان سمی هستند، بنابراین مطمئن شوید که آن‌ها را در جایی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید. برای مراقبت از گل شیپوری، خاک آن را مرطوب نگه دارید و در قسمتی از خانه خود که نور متوسط تا روشن غیرمستقیم دریافت می‌کند، قرار دهید.

فواید برای اتاق خواب : هوای داخل را تصفیه می‌کند و می‌تواند بخار استون را جذب کند.

مراقبت : نور متوسط تا روشن غیرمستقیم؛ به طور منظم آبیاری کنید.

8. نخل اریکا

نخل اریکا گیاهی گرمسیری است که حس سرسبزی و طراوت را به هر فضای داخلی می‌بخشد. این گیاهان به دلیل توانایی تصفیه هوا و از بین بردن سموم مضر مانند بنزن، فرمالدئید و تری کلرو اتیلن شناخته شده‌اند. یک مطالعه نشان داد که نخل اریکا یکی از بهترین گیاهان برای حذف دی اکسید کربن از هوا است. این نخل‌ها هنگامی که خاک آن‌ها به طور یکنواخت مرطوب نگه داشته شود، در نور غیرمستقیم روشن بهترین رشد را دارند.

فواید برای اتاق خواب : آلاینده‌های هوا را جذب می‌کند و هوای داخل را تصفیه می‌کند.

مراقبت : نور غیرمستقیم روشن؛ به طور منظم آبیاری کنید.

9. آلوئه ورا

آلوئه ورا، گیاه دیگری است که در لیست بهترین گیاهان تصفیه کننده هوای ناسا قرار دارد و در شب اکسیژن آزاد می‌کند و آن را برای محیط خواب شما ایده‌آل می‌کند. همچنین یکی از آسان‌ترین گیاهان برای نگهداری است، زیرا می‌تواند بی‌توجهی را تحمل کند، به این معنی که می‌توانید سه هفته بدون آبیاری آن را رها کنید و مشکلی برایش پیش نخواهد آمد. این گیاهان گوشتی به خواص دارویی خود نیز شهرت دارند؛ شیره برگ‌های آن‌ها در صورت استفاده موضعی برای خراشیدگی و سوختگی قابل استفاده است.

نگهداری گیاه در اتاق خواب: مفید یا مضر؟

با وجود مزایای مثبتی که گیاهان داخلی به همراه دارند، در مورد نگهداری گیاهان در اتاق خواب نظرات متفاوتی وجود دارد: مضر در مقابل مفید. برخی از مردم بر این باورند که این کار ممکن است مضر باشد زیرا گیاهان ممکن است مانند انسان نفس بکشند و در شب به عنوان واکنشی معکوس به فتوسنتز، دی اکسید کربن منتشر کنند، اما انسان ها و حیوانات خانگی CO2 بیشتری نسبت به گیاهان تولید می کنند.

با وجود این هشدارها، دی اکسید کربن در مقادیر کم در واقع نسبتاً بی خطر است. این مونوکسید کربن، پسر عموی CO2 است که بسیار خطرناک است و شاید از اینجا ایده خفگی با CO2 توسط چند گیاه خانگی نشأت گرفته باشد. بنابراین پاسخ به این سوال یک بله قاطع است؛ گیاهان برای اتاق خواب عالی هستند.

بهترین گیاه برای اتاق خواب چیست؟

در کنار داشتن بهترین برند مبل تخت خواب شو بهتر است بدانید بهترین گیاه اتاق خواب برای شما به چیزی که در یک گیاه به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر به دنبال گیاهی گرمسیری هستید که حتی در شب هم هوای داخل را فیلتر کند، به فکر اضافه کردن گیاه سانسپدري (سانسِوِریا) یا آلوئه ورا به اتاق خواب خود باشید. اگر به دنبال گیاهی هستید که علاوه بر تصفیه هوا، بو را نیز از بین ببرد، گیاه پوتوس (فیلودندرون) را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین گیاه اتاق خواب برای خود، مزایای سلامتی و نکات مراقبت از هر کدام را مقایسه کنید.

ارسال نظر