شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6778 22:50 1402/05/31
با وجود اعلام خودکفایی در تولید گندم نان مطرح شد

گندمکاران به عدم پرداخت مبلغ خرید تضمینی دولت اعتراض کردند

دسته‌بندی: کشاورزی
با وجود اعلام خودکفایی در تولید گندم نان مطرح شد

گندمکاران به عدم پرداخت مبلغ خرید تضمینی دولت اعتراض کردند

دسته‌بندی: کشاورزی

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران و وزارت جهاد کشاورزی در حالی سخن از خودکفایی ایران در تولید گندم نان و خرید تضمینی بالای ۱۰ میلیون تن خبر می‌دهند که بسیاری از کشاورزان در پیام‌های جداگانه اعلام کرده‌اند که مبلغ کامل خرید تضمینی گندم‌شان را از دولت دریافت نکرده‌اند.

خرید تضمینی گندم یک سیاست دولتی است که به کشاورزان اجازه می‌دهد گندم خود را به قیمت تضمین شده توسط دولت به فروش برسانند. این سیاست عموماً به منظور حمایت از کشاورزان و تضمین تقاضای بازار برای محصولات زراعی استفاده می‌شود. اما کشاورزان معترض عدم پرداخت مبلغ خرید تضمینی گندم‌شان توسط دولت هستند.

بنابر آمار، تاکنون ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که نسبت به سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است. استان‌های خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان و گلستان به ترتیب در رده‌های برتر خرید تضمینی گندم قرار دارند.

بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهایی که کشاورزی صنعت اصلی آنهاست، سیاست خرید تضمینی گندم را اجرا می‌کنند. این سیاست به کشاورزان امنیت مالی و تضمین درآمدی بیشتر را در مقابل نوسانات بازار فراهم می‌کند.

برآوردها حاکی از آن است که احتمالا خرید تضمینی گندم به بالای ۱۰ میلیون تن برسد چرا که روزانه ۶۰ هزارتن به میزان خرید تضمینی گندم افزوده می شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی هم درباره میزان واردات امسال با توجه به خرید خوب گندم، می‌گوید: «در سال‌های گذشته که میزان خرید گندم پایین بود، بخشی از نیاز کشور از محل واردات تامین می شد اما برآوردها نشان می‌دهد که تا پایان فصل برداشت خرید گندم کشور به ۱۰ میلیون تن برسد که منجر به خودکفایی در گندم نان خواهد شد.»

به گفته مهاجر، بنابراین برای تامین گندم نان نیازی به واردات نیست، بلکه در نهایت برای صنف و صنعت بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تن گندم نیاز داریم که باید از محل واردات تامین شود.

براساس اعلام مدیر بنیاد ملی گندمکاران؛ در سال‌های گذشته گندم دارای ردیف بودجه بود که حذف شد، بنابراین از دولت انتظار می‌رود که برای خودکفایی در تولید این کالای اساسی ردیف بودجه آن احیا شود. در همین راستا، اعضای کمیسیون کشاورزی در جلسه اخیر خواستار احیای ردیف بودجه گندم از رئیس سازمان برنامه و بودجه شدند، چرا که رقم پرداخت مطالبات بسیار بزرگ است.

با وجود جنگ روسیه و اوکراین و تحریم ایران، اهمیت تأمین گندم بیشتر می‌شود چرا که اگر دولت بخواهد همین گندم را وارد کند باید قیمتی بسیار بالاتر پرداخت نماید. آنچه که دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند، مبنی بر این است که در دو سال اخیر با کاهش پنج میلیون تن واردات گندم، توانسته‌ایم ۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

این در حالی است که بسیاری از کشاورزان و گندمکاران همچنان معترض عدم دریافت کامل حق‌الزحمه تولید گندمی هستند که نقش اساسی در خودکفایی این تولید و صرفه‌جویی داشته است.

کشاورزان معترض عدم پرداخت مبلغ گندم تحویلی‌شان

نزدیک پنج ماه از سال می‌گذرد اما دولت همچنان برنامه مشخصی برای خرید گندم کشاورزان و تعیین نرخ خرید تضمینی گندم ندارد. دولت می‌گوید برای هر کیلو گندم ۱۵ هزار تومان پرداخت می‌کند، قیمتی که اصلأ مورد رضایت کشاورزان نیست. اما اگر یک کشاورز همین گندم را به مرغ‌داری‌ها یا دلالان سایر کشورها بفروشد سود بیشتری می‌کند.

دولت می‌گوید برای هر کیلو گندم ۱۵ هزار تومان پرداخت می‌کند، قیمتی که اصلأ مورد رضایت کشاورزان نیست. اما اگر یک کشاورز همین گندم را به مرغ‌داری‌ها یا دلالان سایر کشورها بفروشد سود بیشتری می‌کند.

در بخش دیدگاه‌ها، بسیاری از کشاورزان از پرداخت نشدن مبلغ گندم تحویل داده‌ شده‌شان به دولت به شدت گله‌مند هستند و خواستار تسریع در پرداخت پولشان می باشند. کشاورزان اغلب با فروش محصولاتشان امرار معاش می‌کنند، اما با وصول نشدن مطالباتشان با مشکلاتی مواجه شدند.

یکی از شهروندان در پیامی اعلام کرد که از وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان امر تقاضا می کنیم به دردل کشاورزان عزیر گوش فرا دهند.

یکی دیگر از کشاورزان معترض عدم پرداخت مطالبات گندمکاران کردستان شد. وی در پیامی نوشت: «بعد از خرید گندم از کشاورزان استان کردستان همچنان وجهی پرداخت نشده است.»

در پیام دیگری در بخش دیدگاه‌ها آمده است: «ما در کردستان حدود ۲ ماهی است که گندم را تحویل داده ایم، اما هیچ وجهی را بابت آن دریافت نکرده ایم خواهش می‌کنم پیگیری کنید ما کشاورزان از طریق فروش محصولاتمان امرار معاش می‌کنیم.»

 

منبع: صفحه اقتصاد

برچسب: جهان اقتصاد ، دولت ، واردات ، جهاد کشاورزی ، گندم ، کرمانشاه ، خرید تضمینی گندم ، اخبار روز ، کشاورز ، زراعت



https://jahaneghtesad.com/direct/6778


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |