چهارشنبه 12 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11902 13:30 1402/11/01

گل‌گهر صدرنشین تولید مواد اولیه صنعت فولاد

گل‌گهر صدرنشین تولید مواد اولیه صنعت فولاد

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تولید بیش از ۳۰ درصد از مواد اولیه صنعت فولاد، در صدر لیست تولیدکنندگان قرار دارد.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را باید بازیگر اصلی صنعت فولاد کشور دانست. این مجموعه در تولید مواد اولیه زنجیره فولاد سهمی بیش از ۳۰ درصد دارد.

 

چندی پیش عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با همراهیِ "آندره اسلپنف" وزیر بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از غرفه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بازدید کردند و در این دیدار مطرح شد، وزیر صمت در گفتگو با وزیر بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از گل‌گهر به عنوان بزرگترین تامین کننده مواد اولیه فولاد کشور یاد کرد.

 

مجموعه گل‌گهر با توسعه زنجیره ارزش امروز واحدی معدنی و صنعتی است که نقش خود را در تامین مواد اولیه به خوبی ایفا می‌کند و همچنان در تلاش است تا سهم خود در این صنعت را افزایش دهد.

 

شاید این موضوع کمی کار را برای گل‌گهر سخت کند که علاوه بر تامین نیاز خود بتواند بازیگر اصلی تامین مواد اولیه زنجیره فولاد باشد. این موضوع باعث شد تا گل‌گهر برای افزایش تولید و تامین هر چه بیشتر نیاز زنجیره به مواد اولیه سند چشم انداز ۱۴۱۰ را تدوین و در دستور کار قرار دهد.

 

یکی از رکن‌های اصلی این سند، توسعه اکتشافات است. ذخایر سنگ منطقه گل‌گهر، ۱۲۰۰ میلیون تن برآورد شده است که از این مقدار تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون تن برداشت و ۸۰۰ میلیون تن آن باقی مانده است. با این توضیح که نرخ برداشت ذخایر با توسعه کارخانجات و خطوط کنسانتره سازی و گندله سازی افزایش یافته و بنابراین تامین پایدار و مطمئن سنگ را در اولویت مسائل استراتژیک قرارداده است.

 

درواقع اولین گام برای افزایش این سهم و تحقق چشم انداز ۱۴۱۰، توسعه اکتشافات است که اجرایی شدن آن نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم از جمله نوسازی ماشین آلات و تجهیزات معدنی است.

 

هرچند گل‌گهر با ایجاد شرکت‌هایی در زیرمجموعه خود به دنبال آن است تا بر این چالش فائق آمده و میزان اکتشافات خود را گسترش دهد، اما موضوع مهم دیگر آن است که گل‌گهر باید به موازات این توسعه، به سراغ معدنکاری هوشمند هم رفته تا از تغییرات جهانی باز نماند.

 

البته فراموش نکنیم موضوع اکتشافات و بهره‌برداری از ذخایر معدنی زمان بر بوده و به سرعت وارد مرحله بهره برداری نمی‌شود، اما گل‌گهر در تلاش است تا این زمان را کوتاه کرده و هرچه سریع‌تر به بهره برداری از ذخایر برسد.

 

بی شک تامین پایدار مواد اولیه از موضوعات مهم برای توسعه صنعت فولاد است که حالا بخشی از آن به دست گل‌گهر محقق می‌شود. از سویی دیگر این مجموعه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود هم برنامه ریزی داشته تا بتواند با تکمیل زنجیره ارزش به بهره وری بیشتری دست پیدا کند.

 

گل‌گهر در ۹ ماهه اول امسال با تولید ۹ میلیون و ۴۴ هزار و ۶۰۹ تن گندله در صدر لیست تولید کنندگان کشور قرار دارد.

 

هرچند گل‌گهر امروز توانسته در پروژه‌های بزرگی همچون انتقال خط آب از خلیج فارس تا فلات مرکزی سرمایه گذاری کرده و آن را به بهره برداری برساند یا علاوه بر حوزه سنگ اهن با حضور در کنسرسیوم مس در این حوزه نیز وارد فعالیت شود، اما بی شک با حمایت‌های وزارت صمت می‌تواند سرعت بیشتری به توسعه‌های خود بدهد.

برچسب: صنعت فولاد ، گلگهر ، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ، تولید مواد اولیه صنعت فولاد



https://jahaneghtesad.com/direct/11902


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |