شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 823 12:00 1401/12/09

کاهش قیمت لیتیوم به دنبال کاهش خرید چینی ها

کاهش قیمت لیتیوم به دنبال کاهش خرید چینی ها

لیتیوم کربنات یک سوم ارزش خود را ظرف ۳ ماه از دست داد

افول رشد اقتصادی چین با ایجاد واهمه میان مردم این کشور به کاهش محسوس تقاضا برای خودروهای الکتریکی انجامید. همزمان با کاهش تقاضا برای خودروی الکتریکی در چین، بر میزان فعالیت استخراج و استحصال لیتیوم در دنیا افزوده می‌شود و به این ترتیب لیتیوم کربنات در بازه زمانی کمتر از 3 ماه حدود یک سوم ارزش خود در بازارهای جهانی را از دست داده است.

لیتیوم به‌عنوان یکی از فلزات اصلی مصرفی در تولید باتری‌ خودروهای الکتریکی ظرف سال 2021 و 2022 با واهمه از کسری عرضه و رشد تقاضا صعود نرخی قابل ملاحظه را در بازارهای جهانی به ثبت رساند به نحوی که بهای لیتیوم کربنات در بازار داخلی چین از سطوح قیمتی 50 هزار یوآن به ازای هر تن تا مرز 600 هزار یوآن به ازای هر تن تا نیم نوامبر 2022 صعود کرد؛ به این ترتیب این محصول ظرف بازه زمانی حدود 2 سال رشدی 1100 درصدی نسبت به نرخ آن در ابتدای سال 2021 داشت.

اگرچه لیتیوم  ماده اولیه فراوان در سطح کره زمین است، اما استحصال آن امری دشوار بوده و همین موضوع باعث شد تا در میانه افزایش اقبال جهانی به استفاده از خودروهای الکتریکی، شرکت‌های بزرگ خودروساز با چالش در تامین این  ماده اولیه ضروری مواجه شوند و به این ترتیب جهش نرخی  غیرقابل پیش‌بینی در بازار این فلز رقم بخورد.

چینی‌ها دیگر خواهان خودروی الکتریکی نیستند

با شروع سال 2023 ورق در بازار  لیتیوم کربنات برگشت و این فلز از سکه افتاد. احتمال افزایش عرضه در کنار کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی زمینه‌ساز سقوط بهای این محصول در بازارهای جهانی را فراهم کرد؛ به نحوی که تا روز جمعه 24 فوریه این محصول تا 393 هزار و 500 یوآن به ازای هر تن عقب نشست که این رقم  حدود 34  درصد کمتر از رکورد تاریخی فروش این محصول است.  

بخش قابل توجهی از تقاضا برای خودروهای الکتریکی در دنیا مربوط به خانوارهای چینی بود. عدم بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد ظرف سال گذشته میلادی و واهمه از تکرار این رویه در سال جاری باعث شده تا تمایل به خرید میان چینی‌ها کاهش یابد و به این ترتیب بازار خودروهای الکتریکی بخش قابل توجهی از مشتریان خود را از دست بدهد. این موضوع زمینه افت تقاضای جدی برای لیتیوم در بازارهای جهانی را به وجود آورده است.

کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و به تبع برای باتری این خودروها در  چین به میزانی جدی شده است شرکت تسلا خط تولید خود در شعبه شانگهای را طی ماه فوریه متوقف کرد.

افزایش عرضه از سوی آمریکا و آفریقا

کانادا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و برخی کشورهای آفریقایی پروژه‌های جدیدی در زمینه استخراج و استحصال لیتیوم  تعریف کرده و در حال اجرای آن هستند. در این میان چین نسبت به سرمایه‌گذاری در ذخایر معدنی لیتیوم کشورهای آفریقایی اقدام کرده است. این موضوع می‌تواند زمینه افزایش چند برابری  عرضه این محصول ظرف سال‌های پیش‌رو را فراهم کند که این رویه خود عاملی در  جهت فروکش قیمتی در بازار  لیتیوم است.

 

منبع: اکوایران

برچسب: جهان اقتصاد ، افغانستان ، استرالیا ، چین ، کانادا ، اخبار روز ، ایالات متحده ، قیمت لیتیوم ، لیتیوم



https://jahaneghtesad.com/direct/823


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |