یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6863 12:46 1402/06/04
بوی نفت در بازار سکه

پیش بینی قیمت سکه امروز

دسته‌بندی: بازار سرمایه
بوی نفت در بازار سکه

پیش بینی قیمت سکه امروز

دسته‌بندی: بازار سرمایه

روز جمعه بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که ایران و آمریکا به یک توافق غیررسمی در بازار نفت دست پیدا کرده‌اند. برخی فعالان بازار می‌گفتند با توجه به این خبر انتظار می‌رود درآمد نفتی ایران بیشتر و در نتیجه کار دلار و سکه برای رشد، دشوارتر شود.

روز جمعه ۳ شهریور در معاملات پشت خطی بازار سکه کمتر کسی تمایل به خرید داشت و قیمت سکه امامی تقریبا در همان محدوده عصر پنجشنبه به فروش رسید. با این حال قیمت دلار نسبت به روز پنجشنبه اندکی پایین آمد.

به نظر می‌رسد گزارش جدید بلومبرگ مورد توجه عده‌ای از معامله‌گران قرار بگیرد. بلومبرگ نوشت با اینکه ایران و آمریکا درخصوص مسائل دیپلماتیک از جمله توافق هسته‌ای اختلاف دارند، اما در حال نزدیکی به توافقی در بازار نفت هستند.

بلومبرگ عنوان کرد که میزان تولید نفت ایران به بالاترین میزان خود طی پنج سال گذشته رسیده و در حال ارسال بیشترین میزان نفت خام خود به چین طی یک دهه گذاشته است. مقامات ایرانی باور دارند که ارسال محصولات نفتی‌شان از این نیز بیشتر خواهد شد.

بلومبرگ می‌افزاید اگرچه هیچ‌یک از دو کشور انتظار ندارند به‌زودی توافق بر سر برجام احیا شود اما در هفته‌های اخیر در زمینه تبادل احتمالی زندانیان در برابر انتقال ۶ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی توافق کردند. گزارش‌هایی نیز از کاهش قابل توجه سرعت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران منتشر شده است. ممکن است این اقدامات بر روی فیلتر فروش نفتی ایران تاثیر گذاشته باشند.

چند روز پیش بود که بلومبرگ در گزارش دیگری نوشته شده بود صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران به بیش از دو میلیون بشکه در روز رسیده است و در محدوده ۲.۲ میلیون بشکه‌ای قرار دارد. بر اساس ادعای تانکر ترکرز در این گزارش، میانگین صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه اوت به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید. این مقدار بیشتر از پیش‌بینی‌هایی است که پیش از این درباره سقف ممکن صادرات نفت ایران تخمین زده می‌شد.

برخی فعالان با توجه به این خبر انتظار دارند که درآمد نفتی ایران بیشتر و در نتیجه کار دلار برای رشد، دشوارتر شود. به عقیده این دسته در صورت کاهش قیمت دلار انتظارات افزایشی در بازار سکه نیز کمرنگ خواهد شد. به این ترتیب می‌توان گفت که افزایش فروش نفت، ممکن است انتظارات صعودی دلاری‌ها را کمرنگ کند و به تبع آن تضعیف انتظارات افزایشی برای دلار، خریداران سکه را از بازار خارج سازد.

از سوی دیگر افزایش صادرات نفت ایران نشانه اصلی مذاکرات و توافقات با ایران است که از مدت‌ها پیش مطرح می‌شد. حال که جزییات و گمانه‌زنی‌ها درباره تفاهم نانوشته ایران و آمریکا و صادرات نفت ایران از پیش‌بینی‌های برجامی هم فراتر رفته است، این خبر اقتصادی و نفتی می‌تواند یک چراغ سبز برای بازار ارز باشد که شاید تفاهم نانوشته ایران و آمریکا همچنان در حال پیشرفت است و بر اساس آنچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌کنند، تفاهماتی به جز تبادل زندانیان هم در آینده بتواند بازار دلار را سورپرایز کند؛ به همین خاطر دلار تهران در روز قبل بالایی نداشت و کمتر کسی رغبتی برای خرید سکه داشت.

در شرایط فعلی عبور دلار از مرز مقاومتی ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان برای قیمت دلار مهم است. به عقیده فعالان بازار در صورتی که دلار بالای این مرز تثبیت دهد ممکن است موجب ورود بخشی از خریداران سکه امامی به بازار شود.

قیمت سکه امامی در حال حاضر مرز حساس ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد و در صورتی که به این مرز برسد و در این محدوده ماندگار شود احتمال حرکت تدریجی آن به سمت نیمه کانال ۲۸ میلیون تومان وجود دارد.

با این حال اگر در اولین روز هفته جاری مرز ۲۸ میلیون تومان از دست برود در مرحله اول ممکن است سکه امامی به سمت محدوده ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در نهایت مرز روانی ۲۷ میلیون تومان عقب‌نشینی کند. البته این امر به فاند خبری مثبت نیاز دارد.

در حال حاضر قیمت واقعی هر قطعه سکه امامی ۲۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان است که در مقایسه با قیمت نقدی ۲۶ درصد حباب را نشان می‌دهد.

برچسب: ایران ، جهان اقتصاد ، دلار ، آمریکا ، قیمت سکه ، قیمت دلار ، بازار سکه ، برجام ، اخبار روز ، سکه امامی ، پیش بینی قیمت سکه ، قیمت سکه امامی



https://jahaneghtesad.com/direct/6863


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |