جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 2210 08:05 1402/02/17

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲/ چراغ احتیاط بورس روشن شد

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲/ چراغ احتیاط بورس روشن شد

رکوردشکنی‌های بازار سهام تمامی ندارد؛ در نخستین روز هفته، بازار شاهد معاملات خرد با ارزش بیش از 24 هزار میلیارد تومان بود و توانست در بالاترین ارتفاع از ابتدای سال 1401 تاکنون قرار بگیرد. آیا این روند در روزهای آینده به ثبت معاملات 30 هزار میلیارد تومانی منجر خواهد شد؟

 شاخص کل بورس در نخستین روز هفته توانست با رشد 20 هزار و 562 واحدی در پله دو میلیون و 535 هزار و 236 واحد قرار گیرد. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز رشد امیدوارکننده‌ای را ثبت کرد و با صعود 14 هزار و 522 واحدی به سطح 870 هزار و 409 واحد رسید.

به این ترتیب بازار سهام در حال تجربه روزهای سبز همراه با رشد هماهنگ نمادهای کوچک و بزرگ است؛ اگرچه از رشد یکپارچه نمادها خبری نیست و بر همین اساس تهدید معاملات هیجانی از سر بازار برداشته شده است.

محرک‌های رشد

در روز شنبه گروه‌های بانک، پالایش و خودرو توانستند مسیر مناسبی را پیش روی سهامداران خود ترسیم کنند. رشد نمادهای ریالی در کنار نمادهای دلاری در حالی که دلار با کاهش قیمت روبرو بوده نشان می‌دهد خرید و فروش‌ها غالبا با دید بنیادی و تحلیلی‌تری صورت می‌گیرد.

در همین حال اخبار افزایش قیمت محصولات گروه‌های غذایی و شوینده و همچنین رشد احتمالی قیمت دارو، اندک‌اندک نمادهای دارای بنیاد قوی در این گروه‌ها را در معرض توجه معامله‌گران قرار خواهد داد.

گزارش‌های 12 ماهه، محرک دیگری است که به تدریج با قرار گرفتن روی کدال، خریداران و فروشندگان دارای دیدگاه میان و بلندمدت را برای تعیین استراتژی، یاری خواهد کرد. به‌‍‌ویژه در این فصل سال، گزارش‌های 12 ماه می‌تواند موج تازه‌ای از خرید را تا آستانه مجامع و فصل تقسیم سود در بازار فعال کند.

با این حال اما در این هیاهو نباید از پروژه شدن سهام کوچک غافل شد. در صورتی که رخدادهای سال 99 و حبابی شدن بازار نمادهای کوچک تکرار شود، ترمز رشد بورس و رونق بازار کشیده خواهد شد.

آیا معاملات بازار 30 هزار میلیاردی می‌شود؟ این سوالی است که معامله‌گران و سهامداران این روزها از خود می‌پرسند. ارزش معاملات در هفته‌های اخیر به روزهای اوج بازار در سال 99 نزدیک شده است. با این تفاوت که از خرید و فروش‌های هیجانی خبری نیست. با این حال اما به دلیل فعال‌شدن محرک‌هایی که گفته شد، به نظر می‌رسد حجم معاملات طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت. در این صورت بعید نیست ارزش معاملات نیز بالا رود و بتواند خود را به سقف سال 99 نزدیک کند.

با این حال اما رشد بی‌وقفه بازار طی هفته‌های اخیر، چراغ احتیاط را روشن کرده و نسبت به رخ دادن یک اصلاح نسبتا عمیق هشدار می‌دهد.

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، بازار سرمایه ، شاخص کل بورس ، بازار سهام ، پیش بینی ، اخبار روز ، کدال



https://jahaneghtesad.com/direct/2210


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |