دوشنبه 17 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13878 08:21 1402/12/28

همه چیز درباره مالیات دستگاه کارتخوان

دسته‌بندی: اقتصاد کلان

همه چیز درباره مالیات دستگاه کارتخوان

دسته‌بندی: اقتصاد کلان

این روزها اکثر افراد از کارت‌های بانکی برای خرید استفاده می‌کنند و کمتر کسی پول نقد همراه خود دارد. به همین دلیل هم تقریبا تمام فروشگاه‌ها به دستگاه کارتخوان مجهز هستند. شاید با این موضوع برخورد کرده‌اید که وقتی از فروشگاهی خرید می‌کنید، مغازه دار از شما می‌خواهد پول نقد بپردازید و یا هزینه را برای او کارت به کارت کنید. دلیل این موضوع این است که با استفاده از کارتخوان به ازای هر تراکنش فرد مغازه دار باید مالیات بدهد.

مالیات دستگاه کارتخوان موضوعی است که باعث نگرانی صاحبان کسب و کارهای مختلف شده و آنها را وادار به انجام کارهایی این چنینی می‌کند تا مالیات ندهند یا حداقل مالیات کمتری بپردازند. اگر شما هم صاحب کسب و کار هستید، برای محاسبه و پرداخت مالیات کارتخوان می‌توانید از نرم افزارهای حسابداری مانند مگاپی کمک بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره میزان مالیات کارتخوان، نحوه محاسبه آن و روش‌های پرداخت آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

چه مشاغلی باید مالیات دستگاه کارتخوان بپردازند؟

فرقی نمی‌کند که صاحب چه کسب و کاری باشید، اگر دستگاه کارتخوان دارید باید مالیات بپردازید. مالیات بر دستگاه کارتخوان به تمام افرادی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند تعلق می‌گیرد. تمام افراد حقیقی و حقوقی که از کارتخوان برای دریافت وجه استفاده می‌کنند مشمول مالیات می‌شوند.

تمام افرادی که کارتخوان دارند باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند و پرونده مالیاتی تشکیل دهند تا مالیات کارتخوان آنها به صورت منظم محاسبه شود. در غیر این صورت جریمه می‌شوند و دستگاه کارتخوان آنها هم غیرفعال خواهد شد.

چرا باید برای کارتخوان پرونده مالیاتی تشکیل دهیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم، افرادی که کارتخوان دارند به عنوان مودی مالیاتی شناخته می‌شوند. این افراد باید برای محاسبه و پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان خود پرونده مالیاتی تشکیل دهند. به این ترتیب می‌توانند دستگاه کارتخوان را به پرونده مالیاتی خود متصل کنند.

هیچ تفاوتی بین اشخاص حقیقی و حقوقی هم وجود ندارد و تمام آنها باید برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند. وقتی در سامانه مودیان ثبت نام می‌کنید و پرونده تشکیل می‌دهید، یک کد منحصر به فرد مالیاتی دریافت می‌کنید که داشتن آن برای پرداخت مالیات و انجام سایر امور مالیاتی الزامی است. یکی دیگر از کاربردهای اصلی پرونده مالیاتی و کد منحصر به فرد یا یکتا این است که از این پس اداره مالیات در جریان تمام تراکنش‌های شما قرار می‌گیرد و مالیات شما را با توجه به این تراکنش‌ها تعیین می‌کند.

نحوه تشکیل پرونده مالیاتی برای دستگاه کارتخوان چگونه است؟

برای اینکه بتوانید مالیات کارتخوان خود را پرداخت کنید، باید حتما پرونده مالیاتی داشته باشید. با داشتن این پرونده مالیات شما خیلی راحت محاسبه می‌شود و می‌توانید برای پرداخت آن اقدام کنید. برای انجام این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در ابتدا به سامانه مودیان مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کرده و فرآیند ثبت نام را انجام دهید.
  2. بعد از ثبت نام در این سامانه، به بخش «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» بروید.
  3. در مرحله بعدی گزینه «الصاق پرونده» را انتخاب کنید مشخصات کسب و کار خود را وارد کنید.
  4. در ادامه دستگاه کارتخوان خود را ثبت و آن را به پرونده مالیاتی خود متصل کنید. برای انجام این کار در ابتدا باید شخصیت خود را از بین حقیقی، حقوقی، تبعه خارجی و تشکل قانونی انتخاب کنید. همچنین باید مشخص کنید که شریک دارید یا خیر. محل اقامت خود را نیز انتخاب کنید.
  5. در مرحله بعدی وقتی ثبت نام شما تکمیل شود، یک نام کاربری و رمز عبور به شما تعلق می‌گیرد. از آن پس می‌توانید به راحتی وارد سامانه مودیان شوید و اظهارنامه‌های خود را تکمیل کنید، صورتحساب ارسال کنید و مالیات دستگاه کارتخوان خود را بپردازید.

برای ارسال صورتحساب الکترونیک هم می‌توانید از نرم افزار واسط سامانه مودیان مگاپی استفاده کنید. این نرم افزار بسیار کاربردی است و به شما در تمام مراحل صدور و ارسال صورتحساب کمک می‌کند.

مالیات دستگاه کارتخوان چگونه محاسبه می‌شود؟

قانون مالیات کشور بیان می‌کند که تمام کسب و کارهایی که دستگاه کارتخوان دارند، باید مالیات پرداخت کنند. این مالیات مقدار ثابتی ندارد و بر اساس تعداد و میزان تراکنش‌های دستگاه کارتخوان شما محاسبه می‌شود. البته میزان مالیات کارتخوان در مشاغل به نوع شغل، میزان درآمد، سود و زیان و... بستگی دارد.

پس مالیات دستگاه کارتخوان به هیچ عنوان ثابت نیست و شما باید پرونده مالیاتی تشکیل دهید تا سازمان امور مالیاتی بر اساس تعداد و میزان تراکنش‌ها بتواند مبلغ آن را محاسبه کند. هر چه درآمد سالیانه شما بیشتر باشد، مالیات دستگاه کارتخوان هم بیشتر خواهد شد. برای اینکه با نحوه محاسبه مالیات کارتخوان بیشتر آشنا شوید می‌توانید به راهنمای کامل نحوه ثبت و محاسبه مالیات کارتخوان مراجعه کنید.

مالیات کارتخوان چقدر است؟

قانون مالیات‌های مستقیم می‌گوید مشاغلی که تا ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال درآمد دارند و این درآمد در تراکنش‌های دستگاه کارتخوان آنها به ثبت رسیده، از پرداخت مالیات معاف هستند. تغییر در میزان درآمد کسب و کارها باعث می‌شود که مالیات به آنها تعلق بگیرد. میزان این مالیات را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • درآمد بین ۳۵ میلیون و ۶۰۰ الی ۵۰ میلیون تومان: ۱۵ درصد مالیات سالانه
  • درآمد بین ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان مازاد: ۲۰ درصد مالیات سالانه
  • درآمد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان مازاد: ۲۵ درصد مالیات سالانه

به این ترتیب مشاغل باید در مورد قیمت گذاری محصولات و خدمات خود بسیار با دقت عمل کنند، زیرا افزایش درآمد باعث افزایش مالیات آنها می‌شود. البته این روزها صاحبان کسب و کارها روش‌های مختلفی را برای کاهش مالیات خود به کار می‌برند که هر چند غیر قانونی به نظر می‌آیند، اما از نظر صاحبان مشاغل خوشایند هستند.

البته همان‌طور که گفتیم، مالیات درآمد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان مازاد در سال ۲۵ درصد است؛ پس اگر درآمد خود را افزایش دهید دیگر این مالیات برای شما ارزشی نخواهد داشت و نیازی هم به فرار مالیاتی نخواهید داشت.

در نهایت هم باید مالیات کارتخوان و کسب و کار خود را پرداخت کنید. به این منظور باید صورتحساب‌های الکترونیکی خود را به طور منظم به سامانه مودیان بفرستید. ساده ترین روش ارسال صورت حساب الکترونیک به سامانه مودیان هم به شما کمک می‌کند تا این کار را به راحت‌ترین شکل ممکن انجام دهید.

چگونه مالیات کارتخوان را استعلام بگیریم؟

همان‌طور که با مراجعه به سامانه مودیان به نشانی my.tax.gov.ir دستگاه کارتخوان را به پرونده مالیاتی خود متصل می‌کنید، می‌توانید مالیات خود را نیز استعلام بگیرید. شما می‌توانید با کد ملی و اطلاعات کاربری خود وارد همین سامانه شوید و تمام دستگاه‌های کارتخوان متصل به پرونده مالیاتی خود را مشاهده کنید.

بعد از مشاهده دستگاه‌ها می‌توانید هر کدام از آنها را که بخواهید انتخاب و نسبت به استعلام مالیات آن اقدام کنید. شما می‌توانید همان لحظه مالیات کارتخوان خود ار نیز پرداخت کنید تا تمام مالیات برای آخر سال جمع نشود.

آیا کارتخوان سیار هم مالیات دارد؟

افرادی که کسب و کار ثابتی ندارند، مثلا دستفروش هستند و می‌خواهند کارتخوان را با خود حمل کنند باید بدانند که آیا مالیات به کارتخوان‌های سیار هم تعلق می‌گیرد یا خیر.

باید بگوییم هیچ تفاوتی بین کارتخوان ثابت و سیار وجود ندارد و تمام افرادی که از این کارتخوان‌ها استفاده می‌کنند باید مالیات بپردازند. مسئله درآمد است و افرادی که با کارتخوان تراکنش انجام می‌دهند هم از روش مورد نظر خود درآمد به دست می‌آورند؛ پس باید مالیات کارتخوان خود را به صورت سالانه پرداخت کنند؛ در غیر این صورت کارتخوان آنها غیرفعال می‌شود و حتی ممکن است جریمه شوند.

آیا امکان دریافت دستگاه کارتخوان بدون مالیات وجود دارد؟

وقتی شما می‌خواهید از دستگاه کارتخوان استفاده کنید، باید آن را به ثبت برسانید تا دستگاه فعال شود. به این منظور هم باید شماره تلفن همراه و کد ملی خود را ارائه دهید. به این ترتیب تمام تراکنش‌ها و... در اختیار سازمان امور مالیاتی قرا می‌گیرد و سازمان هم تمام پیامک‌های مربوط به مالیات، تخفیفات، مشوق‌ها و... را برای شما پیامک می‌کند؛ بنابراین شما در جریان تمام این اتفاقات و اخبار قرار می‌گیرید.

حالا برخی از افراد سودجو با وعده‌هایی همچون دستگاه کارتخوان بدون مالیات شما را فریب می‌دهند تا دستگاه بیشتری به فروش برسانند. این افراد شماره و کد ملی خود را در سامانه وارد می‌کنند و تمام پیامک‌ها هم برای آنها ارسال می‌شود. شما هم چون هیچ پیامکی دریافت نمی‌کنید تصور می‌کنید که مالیاتی برای شما در نظر گرفته نشده است، اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که مالیات شما سنگین شده و جریمه می‌شوید و ممکن است حتی مجوز کسب و کار خود را از دست بدهید؛ پس قبل از اینکه به فکر این باشید که چطور از زیر پرداخت مالیات فرار کنید، بهتر است به فکر دستگاه کارتخوان و خرید آن از یک شرکت معتبر باشید.

چگونه می‌توان مالیات کارتخوان را لغو کرد؟

اگر پس از یه مدت استفاده از دستگاه کارتخوان شغل خود را تغییر دادید و یا به هر دلیلی دیگر مایل به استفاده از دستگاه کارتخوان نبودید بهتر است آن را غیرفعال کنید. برای انجام این کار باید وارد سامانه بانکی دستگاه کارتخوان مورد نظر شوید و نسبت به غیرفعال سازی آن اقدام کنید.

وقتی دستگاه‌های کارتخوان را غیرفعال می‌کنید دیگر امکان استفاده از آنها وجود نخواهد داشت. مالیات هم دیگر برای این دستگاه‌ها محاسبه نمی‌شود و شما مشمول مالیات نخواهید بود؛ پس حواستان باشد در صورت عدم استفاده از کارتخوان باید آن را غیرفعال کنید.

اگر دستگاه کارتخوان را ثبت نکنیم چه عواقبی دارد؟

اگر صاحب کسب و کار هستید و می‌خواهید دستگاه کارتخوان دریافت کنید، باید آن را در سامانه مودیان به ثبت برسانید تا مالیات آن محاسبه شود. اگر این کار را انجام ندهید سازمان امور مالیاتی متوجه می‌شود و شما را به عنوان متخلف شناسایی می‌کند.

بعد از این اتفاق مشمول جریمه می‌شوید و علاوه بر پرداخت تمام مالیات، باید جریمه را هم پرداخت کنید. شما می‌توانید با کمک شرکت‌های حسابداری برای تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی اقدام کنید. همچنین بعد از دریافت دستگاه کارتخوان باید آن را ثبت کنید و مالیات خود را بپردازید. در غیر این صورت مجبور می‌شوید جریمه پرداخت کنید.

چگونه مالیات کارتخوان را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت مالیات کارتخوان هم باید به همان سامانه مودیان مراجعه کنید و در پرونده‌های مالیاتی، مالیات خود را بپردازید. شما می‌توانید با کمک نرم افزارهای واسطه سامانه مودیان مانند مگاپی صورتحساب‌های الکترونیک خود را به سامانه مودیان ارسال کنید تا سازمان امور مالیاتی کشور بتواند میزان مالیات شما را محاسبه کند.

بعد از محاسبه مالیات، اداره مالیات به شما اطلاع می‌دهد که آن را محاسبه کرده و شما می‌توانید برای پرداخت اقدام کنید. شما هم می‌توانید با مراجعه به سامانه مودیان و یا درگاه‌های پرداخت این کار را انجام دهید.

برچسب: مالیات ، کارتخوان ، سامانه مودیان



https://jahaneghtesad.com/direct/13878


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |