جمعه 14 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12504 17:30 1402/11/17

نیروی انسانی سرمایه پنهان

دسته‌بندی: بدون سرویس

نیروی انسانی سرمایه پنهان

دسته‌بندی: بدون سرویس

نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه و اصلی‌ترین عامل چرخش جریان مالی در یک شرکت می‌باشد به طوری اگر بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها ‌و ابزار‌های موجود در جهان را به کار بگیریم عامل اصلی راه اندازی، تعمیر، نگهداری و همچنین برنامه‌ریزی و به روز‌رسانی باید توسط نیروی انسانی متخصص انجام بپذیرد. حتی امروزه نیز با وجود ظهور ابزار‌های جدید یادگیری ماشین (Machine Learning) مانند هوش مصنوعی نمی‌توان نقش نیروی انسانی را در عملکرد یک سیستم نادیده گرفت چون هوش مصنوعی نیز یک ابزار بوده و نیازمند به راه اندازی و ... می‌باشد.

مهندس محسن رضایی

کارشاس صنایع و تحلیل سیستم

تحلیل عملکرد و فرایند‌های داخلی

شرکت مهندسی و  توسعه تجهیزات سابیر بین الملل

مدیر عامل : حامد دشتی رحمت آبادی

تاریخ انتشار : بهمن 1402

از دست دادن نیروی انسانی متخصص و متعهد یعنی از دست دادن مهم‌ترین سرمایه که جایگزینی آن به مراتب سخت‌تر از جایگزینی هر عامل سرمایه‌ساز در شرکت می‌باشد به طوری شرکت‌های بزرگ همواره در تکاپوی حفظ و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز مطابق با فرهنگ و اهداف سازمانی خود از نیروی‌های جوان تازه وارد به بازار کار هستند. برای مثال می توان به اعطای بورسیه‌های تحصیلی به افراد جوان توسط شرکت‌ها و همچنین برگذاری رویداد‌های کاریابی در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

 

با توجه به اینکه هر پروژه دارای ویژگی‌ها‌ و شرایط منحصر به فرد خود می‌باشد نیروی انسانی نقش مهم‌تر و تاثیرگذارتری در شرکت‌های پیمانکاری و پروژه محور دارند چون ابزار‌ها‌ و تجهیزات مورد استفاده در هر پروژه باید با توجه به ویژگی‌ها ‌و شرایط موجود در پروژه برنامه ریزی و به کارگیری شوند در این مدل شرکت‌ها‌ شاخص عملکرد نیروی انسانی رابطه مستقیمی ‌‌با شاخص عملکرد و همچنین جریان مالی و درامدی شرکت دارد و لازم است توجه و نظارت ویژه ای به عملکرد نیروی انسانی به خصوص در شرکت‌های ‌پیمانکاری و پروژه محور شود.

مدیریت منابع انسانی یعنی مدیریت ارزشمندترین و تاثیر گذارترین و عبارتی دیگر درآمد‌زا‌ترین منبع هر شرکت که مدیریت آن نیازمند فردی بسیار متخصص، دلسوز و متعهد می‌باشد که بسان جراحی زبده افکار و رفتار نیروی انسانی را واشکافی کرده و در جهت اهداف و استراژی‌های شرکت هدایت کند از این رو می‌توان گفت مدیر منابع انسانی به خصوص در شرکت‌های پیمانکاری و پروژه محور جزو کلیدی‌ترین افراد در شرکت می‌باشد.

از مهم‌ترین عوامل آشکار (مادی) شاخص عملکرد شرکت، دانش و مهارت تخصصی نیروی انسانی می‌باشد که اساس و بنای جریان درامدی در شرکت را تشکیل می‌دهد که بدون آن عملا امکان فعالیت، حضور در بازار و رقابت با رقبا امکان پذیر نمی‌باشد اما عامل مهم پنهان (معنوی) شاخص عملکرد که باعث پیشی گرفتن از رقبا، تسریع فرایند‌ها ‌و...  و در نتیجه انجام فعالیت در کم‌ترین زمان و بالاترین کیفیت می‌شود احساس رضایت درونی نیروی انسانی از محیط مادی و معنوی شرکت می‌باشد.

احساس رضایت درونی باعث افزایش خلاقیت، نوآوری و همچنین بهبود دانش و مهارت تخصصی در شرکت نیز می‌شود که ادامه این روند منجر به برتری محسوس شرکت نسبت به سایر رقبا در بازار رقابتی شده و این موضوع باعث شده تا نگاه ویژه‌ای به مبحث منابع انسانی در دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته و همچنین شرکت‌های بزرگ بین المللی شود؛ به طوری که از مهم‌ترین واحد‌های سازمانی در شرکت‌های بزرگ واحد منابع انسانی و همچنین از مهم‌ترین پارامتر‌های ورود به رشته‌های مدیریتی در دانشگاه آشنایی با مباحث علمی‌منابع انسانی می‌باشد.

1)    عوامل مهم در بالا بردن شاخص عملکرد نیروی انسانی:

1ـ1)      عوامل مادی:

1ـ1ـ1)     دستمزد و حقوق : از عوامل مهم سنجش عدالت سازمانی و همچنین مقایسه بین شرکت ها میزان دستمزد و حقوق میباشد به طوری که اگر فرد در شرایط میانگین سواد تخصصی پایین تر از میانگین حقوق شرکت های حاضر در بازار کار و همچنین حتی پایین تر افراد هم رده در سازمان دریافتی داشته باشد دچار احساس بی عدالتی سازمانی شده و این موضوع از عوامل مهم جداشدن نیروی انسانی ازشرکت می باشد.

1ـ1ـ2)     وام:

1ـ1ـ3)     پاداش:

1ـ1ـ4)     خوراک:

1ـ2)      عوامل معنوی:

1ـ2ـ1)     احساس ارزشمند بودن (مریض شدن)

1ـ2ـ2)     احترام

1ـ2ـ3)     کار مرتبط

1ـ2ـ4)     اهداف مشترک با شرکت

1ـ2ـ5)     دوستی و روابط بین افراد (حس خوب)

1ـ2ـ6)     احساس دیده شدن (مریض شدن)

 

 





https://jahaneghtesad.com/direct/12504


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |