جمعه 14 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10773 23:57 1402/09/29
مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان در گردهمایی فعالان بازار سرمایه مطرح کرد:

نیاز صنعت فولاد به 3.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت ها

دسته‌بندی: صنعت و معدن
مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان در گردهمایی فعالان بازار سرمایه مطرح کرد:

نیاز صنعت فولاد به 3.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت ها

دسته‌بندی: صنعت و معدن

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان در گردهمایی فعالان بازار سرمایه با مدیران این شرکت فولادی گفت: فولاد یک صنعت صادرات محور است و برای صادرات، باید 3.5 میلیارد دلار در زیرساخت ها سرمایه گذاری کرد. سیاست های صادراتی به جای تشویق به سمت تنبیه رفته است. به جای اینکه مالیات در پایان سال و پس از بررسی حساب ها گرفته شود، از قبل مالیات گرفته می شود. این در حالیست که به دلیل مشکلات انرژی در سال جاری نزدیک به 540 هزار تن تولید از دست رفته است.

امین ابراهیمی مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان در جمع سهامداران این شرکت گفت: ایران یکی از بازیگران اصلی تولید فولاد در جهان است. در افق ۱۴۰۴ در صنعت فولاد پیش بینی شده است که کشور به تولید ۵۵ میلیون تنی برسد. فولاد ظرفیت تولید محصولات زیادی دارد و حتی از آن نیز می‌تواند فراتر برود اما زیرساخت‌های مربوط به تولید این محصولات کاملا فراهم نشده است.  یکی از مشکلات اصلی صنعت فولاد عدم توجه به آمایش سرزمینی است. رقابت کاذبی در کشور به وجود آمده است و شرکت‌های معدنی به سمت تبدیل شدن به شرکت‌های فولادی و شرکت‌های فولادی به سمت تبدیل شدن به شرکت‌های معدنی حرکت کرده اند

وی در ادامه افزود صنعت فولاد باید از سمت کویر محوری به سمت دریا محوری حرکت کند تا حمل و نقل و صادرات محصولاتش راحت‌تر باشد. فولاد یک صنعت صادرات محور است. برای اینکه صنعت فولاد بتواند به راحتی صادرات داشته باشد باید 3.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت ها کرد. صنعت فولاد علی رغم رشد بی‌نظیری که طی چند سال اخیر داشت با چالش‌های متعددی نیز روبرو بود که یکی از مهمترین این چالش‌ها بحث بخشنامه‌های خلق الساعه ای است که در طی این روزها تبدیل به بخشنامه‌های خلق الثانیه شده‌اند و عطف به ما سبق می‌شوند. زمانی صادرات جایزه داشت اما اکنون سیاست‌های صادراتی از سمت تشویق به صادرات به سمت تنبیه صادرات رفته است. امروزه برای هر تن صادراتی که انجام می‌شود ۴ درصد در نظر گرفته می‌شود که دو درصد عوارض صادراتی و دو درصد مالیات است. مالیاتی که باید تا پایان سال و پس از بررسی عملکرد شرکت پرداخت شود، از قبل گرفته می‌شود. 

ابراهیمی چالش‌های زیرساختی مانند کمبود برق و گاز را از مشکلات این صنعت دانست و ادامه داد : بحث حمل و نقل و رفتن به سمت تکنولوژی‌های جدید از جمله مشکلاتی است که در این صنعت وجود دارد.  به علت نبود برق و گاز در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۹۰۰ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ تا به امروز نزدیک به ۵۴۰ هزار تن تولید از دست رفته است. یکی از چالش‌های اصلی صنعت فولاد کمبود سنگ آهن است. تنها در ۵ درصد کشور آمایش سرزمین انجام شده است. ذخایر موجود در کشور در حال حاضر ۱۳.۳ میلیارد تن است و برای تولید ۵۵ میلیون تن نزدیک به ۱۶۷ میلیون تن سنگ آهن نیاز است که با این عدد پی یک دوره ۱۵ ساله پیش بینی می شود. هر چند به واسطه محدودیت‌های انرژی که در طی این سال‌ها اتفاق افتاده است، محدودیت سنگ آهن کمتر دیده شده است.

 

وی افزود: اقدامات جدیدی در سطح شرکت‌ها و در سطح حاکمیت باید اتفاق بیفتد. یکی از آنها این است که مجوزهای جدید برای شرکت‌ها صادر نشود. در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ میلیون تن مجوز تولید فولاد صادر شده است. در حال حاضر کمبود سنگ آهن وجود دارد و ایجاد فولاد سازان جدید قطعا چالش بیشتری را متوجه صنعت فولاد می کند. 

وی همچنین به عقب ماندگی در حوزه اکتشاف اشاره کرد و افزود: یکی از شرکت‌های داخلی نخستین دستگاه اکتشافی را برای عمق ۲۰۰۰ متر وارد کشور کرده است. خبری که در روز‌های گذشته به ما رسید این بود که به عنوان مثال از عمق ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ متری زمین آهن وجود داشته است. این نشان می‌دهد که ما در اعماق زمین آهن داریم و کشور ذخایر آهنی مناسب دارد. 

ابراهیمی ادامه داد: حتما باید در حوزه اکتشاف کار خاصی انجام شود و فولاد خوزستان نیز سعی کرده از این موضوع عقب نماند. هدف کلی کاهش استفاده از سنگ آهن و استفاده از قراضه‌هاست. البته این روزها قیمت قراضه افزایش پیدا کرده است. مجموعه فولاد خوزستان برای اینکه بتواند چالش سنگ آهن را به یک فرصت برای خود تبدیل کند، مجموعه به عنوان مجموعه توسعه معادن فولاد خوزستان به وجود آورد که ماموریت اصلی آن اکتشاف و استخراج است. مهمترین اقدام آن پهنه آباده جازموریان است که به پروانه اکتشاف رسیده و پیش بینی می‌شود که ۱۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی در این محدوده داشته باشیم. برنامه داریم در این محدوده یک کارخانه کنسانتره ایجاد شود و بتوان بخشی از کنسانتره مورد نیاز  را از این حوزه تامین کرد.

مدیر عامل فولاد خوزستان در ادامه گفت:  با فعالیت هایی که تا آخر آذر ماه انجام شد، برای اولین بار فولاد خوزستان وارد حوزه معدن شد و معدن را تملک کرد. امروزه کنسانتره این معدن وارد کارخانه شده است. تقریبا معادل آنچه برای این معدن هزینه شده، ماده معدنی استحصال و وارد کارخانه شده است.

به گفته ابراهیمی؛ دو معدن در حال حاضر تملک شده است و برنامه ریزی برای تملک حداقل ۱۰ معدن تا پایان سال صورت گرفته است . از آنجایی که این شرکت، یک شرکت معدنی است، اجازه دادیم در حوزه‌های آهک و مس نیز فعالیت کند تا به همت کارشناسان شرکت فولاد خوزستان این شرکت به یک هلدینگ معدنی قوی تبدیل شود و به عنوان یک ارزش افزوده برای کشور مطرح باشد.





https://jahaneghtesad.com/direct/10773


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |