پنج شنبه 20 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10908 02:50 1402/10/04

مقابله با تخلف صنایع لبنی یا انحراف از ماجرای چای

دسته‌بندی: کشاورزی

مقابله با تخلف صنایع لبنی یا انحراف از ماجرای چای

دسته‌بندی: کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی اخیرا نسبت به اعلام آخرین نرخ مصوب محصولات لبنی اقدام کرده و با تاکید بر برخورد با صنایعی که از عرضه مناسب محصولات تنظیم بازاری و گران فروشی خبر داده است .

 مهرناز خوشبخت-  گروه صنعت

در واقع این وزارتخانه تاکید دارد که صنایع لبنی شیرخام را به‌صورت یارانه ای و با قیمت مصوب دریافت می‌کنند و از طرفی اجازه صادرات محصولات تولیدی با ماده اولیه یارانه ای به آنها داده شده است بنابراین آنها نیز باید ۴ محصول خود را با قیمت مصوب در بازار عرضه کنند. البته این پایان ماجرا نبوده  و وزارتخانه با ارسال نامه ای به انجمن تولیدکنندگان صنایع لبنی از الزام تبدیل 50 درصد شیر ورودی به کارخانه ها به محصولات لبنی خبر داده است . در واقع این برای دومین بار است که به تولید کنندگان لبنیات برای گران فروشی و عدم عرضه مناسب محصولات تنظیم بازاری هشدار داده می شود . موضوعی که انجمن مربوطه یکی از دلایل ان را فروش محصولات ارزان تر از سقف نرخ مصوب برای افزایش سهم خبر داده که حال با رساندن قیمت ها به نرخ مصوب شائبه گرانی را فراهم آورده است . البته به گفته فعالان این بازار اساسا نمی توان انتظار داشت 50 درصد شیر ورودی کارخانه ها به محصولات تنظیم بازاری تبدیل شود چرا که اساسا بازار کشش این حجم از تولید 4 محصول را ندارد . به گفته فعالان تولید ایا دولت تضمین می کند در صورت این میزان تولید زیانی متوجه صنایع نشود. اگرچه به نظر می رسد این نامه نگاری به نوعی برای پوشش حواشی ایجاد شده در رابطه با چای بوده تا این وزارتخانه عزم خود رابرای مقابله با تخلفات احتمالی و حفظ حقوق مصرف کننده به نمایش گذارد.

بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی آخرین نرخ مصوب محصولات لبنی را اعلام کرد و با گرانی فروشی و عدم عرضه محصولات تنظیم بازار توسط برخی صنایع لبنی برخورد کرد. به اعتقاد این وزارتخانه صنایع لبنی شیرخام را به‌صورت یارانه ای و با قیمت مصوب دریافت می‌کنند و از طرفی اجازه صادرات محصولات تولیدی با ماده اولیه یارانه ای به آنها داده شده است آنها نیز باید ۴ محصول خود را با قیمت مصوب در بازار عرضه کنند.

بر اساس توافق انجام شده با انجمن صنایع لبنی ۴ محصول آنها باید با قیمت مصوب به فروش برسد اما شاهد گران فروشی و عدم عرضه محصولات تنظیم بازاری توسط برخی از صنایع لبنی هستیم.

مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی سازمان حمایت در مهر ماه به این صنایع هشدار داد و گفت: از آنجا که تاثیر افزایش قیمت مصوب شیر خام و سایر هزینه‌های تولید قبلاً در قیمت این محصولات لحاظ و از سوی واحدهای تولیدی اعمال شده است لذا هرگونه افزایش مجدد قیمت‌ها فاقد وجاهت است.بنابر این گزارش به تازگی نیز مدیریت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از یکی از کارخانه های صنایع لبنی به این گران فروشی اشاره کرده است.

در این گزارش، تخلفاتی مانند عدم تولید نوعی خامه برای بازار داخلی،  گرانی فروشی شیر نایلونی ۱۸ هزار تومانی به قیمت ۱۹ هزار تومان و  شیر بطری کم چرب  یک لیتر ۲۱ هزار و ۶۰۰  تومانی به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ، عدم تولید پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی و ماست ۲.۵ کیلوگرمی تنظیم بازار مشاهده می‌شود.

برای این واحد گزارش تخلف و جریمه به ارزش  یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان  تعیین و به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام شد.

البته همزمان با این اطلاعیه مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رضا باکری، دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی ایران نسبت به بروز گران فروشی و تخلف عدم عرضه مناسب هشدار داده است ، در این نامه آمده: در راستای اجرای نامه شماره ۴۸۴۳۰۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۴ مدیر کل نظارت بر محصولات و فرآورده‌های دامی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر رعایت قیمت محصولات لبنی تنظیم بازاری بر پایه قیمت مصوب شیر خام هر کیلو ۱۵۰,۰۰۰ ریال و قیمت‌های ثبت شده در سامانه ۱۲۴ (ماست دبه ۲.۵ کیلو گرمی ۵۹۷۶۰۰ ریال، پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی ۴۴۴۰۰۰ ریال، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب ۱۸۰,۰۰۰ ریال و شیر یک لیتری کم چرب ۲۱۶,۰۰۰ ریال) و سایر اقلام تا سقف ضرایب معین شده ضروری است قیمت گذاری رعایت شود. لذا در خصوص تولید محصولات تنظیم بازاری هم باید تا حد مکفی بازار ۵۰ درصد ورودی شیر خام به کارخانجات تبدیل و تولید شود.لازم به ذکر است چنانچه رعایت میزان تولید محصولات تنظیم بازاری و ضوابط قیمت گذاری تمام محصولات بر اساس ضرایب سود سازمان حمایت رعایت نگردد موارد به عنوان تخلف عدم رعایت اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع گران فروشی و امتناع از عرضه کالا تلقی و پرونده متخلفان به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می شود.

در این رابطه بررسی ها نشان می دهد این برای دومین بار است که به صنایع لبنی بابت گران فروشی و عدم عرضه مناسب هشدار داده می شود . در نخستین بار رئیس انجمن مربوطه دلیل آن را گران فروشی ندانسته بود و معتقد بود رقابت صنایع در بازار باعث فروش محصولات با قیمتی پایین تر از نرخ مصوب می شود و پس از کسب سهم بازار نسبت به رعایت سقف بازار اقدام می کنند و گرانفروشی صورت نگرفته است. . از سوی دیگر باید توجه داشت که در مصوبه قرارگاه امنیت غذایی تاکید شده بود که صنایع باید تا 50 درصد از تولیدات خود را در حد کفی به تولید 4 محصول تنظیم بازاری اختصاص دهند این در حالیست که در نامه مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی از اختصاص سهم 50 درصدی شیر ورودی به کارخانجات به این محصولات خبر داه که اساسا ناقض مصوبه قبلی بوده و قطعا این حجم از تولید فاقد صرفه برای تولیدکنندگان خواهد بود و تنها ر صورتی امکان پذیر است که دولت نسبت به خرید محصول مازاد و جلوگیری از یان صنایع تضمین دهد. ضمن انکه صنایع همچنان معتقندند میزان تولید کاملا با نیاز بازار منطبق بوده و اساسا گران فروشی صورت نگرفته است. البته این نامه نگاری ها و هشدارها نیز از یک سو قابل تامل است . در واقع وزارت جهاد در حالی ذره بین خود را متوجه صنایع لبنی کرده که فساد چای دبش همچنان حواشی زیای را به خود اختصاص داده است و به نوعی به نظر می رسد و فارغ از برخی تخلفات که در بازار صنایع لبنی به چشم می خورد این وزارتخانه قصد دارد تا عزم خود برای کنترل بازار و دقت بیشتر برای جلوگیری از تخلفات احتمالی نشان دهد تا به نوعی ذهن ها از موضوع چای منحرف شود.





https://jahaneghtesad.com/direct/10908


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |