سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 3464 00:59 1402/03/16

معدنکاری سنتی نیازمند پوست اندازی

دسته‌بندی: فناوری

معدنکاری سنتی نیازمند پوست اندازی

دسته‌بندی: فناوری

هوشمندسازی در بخش معدن باعث می شود که شرکت های معدنی و صنایع معدنی علاوه بر کاهش هزینه های خود به بهره وری بیشتری دست پیدا کنند. این موضوع می تواند همکاری میان شرکت های معدنی و دانش بنیان را هم افزایش داده و ایران را به تغییرات جهانی رخ داده نزدیک کند.

هوشمندسازی در بخش معدن از اتفاقاتی است که امروز شرکت های بزرگ معدنی به سراغ آن رفته و تلاش می کنند تا با استفاده از این روش میزان بهره وری را افزایش دهند. درواقع امروز هوشمندسازی در بخش معدن یکی از الزاماتی است که اگر به سمت آن حرکت نکنیم بی تردید مانند اکتشافات از دنیا عقب خواهیم ماند. درواقع امروز کار معدنی ها در این زمینه سخت تر خواهد بود زیرا باید اکتشافات را به موازات هوشمندسازی پیش برده و خود را به تغییرات جهانی برسانند. 

اما هوشمند سازی نیازمند بسترهایی است که باید بخشی از آن ازسوی دولت و بخشی دیگر از سوی شرکت های فعال بخش خصوصی تامین شود. به عنوان مثال اینترنت اشیا یکی از الزامات برای معدنکاری هوشمند است اما این در حالی است که امروز برخی از معادن حتی از آنتن دهی موبایل هم محروم هستند.

در نتیجه باید زیرساخت های لازم برای اینترنت اشیا فراهم شود زیرا امروز شرکت های بزرگ معدنی دنیا با هوشمند سازی معدنکاری و به طور مثال استفاده از کامیون های خودران و همچنین اینترنت اشیا توانسته اند علاوه بر افزایش بهره وری میزان حوادث در فعالیت های معدنی را کاهش دهند. 

اما به طور تقریبی معدنکاری دیجیتال با محوریت هوشمندسازی معادن در چندسال اخیر به طور جدی مورد توجه فعالان بخش معدن و مسئولان این بخش قرار گرفته تا بتوانند خود را همسو با دنیا کنند. 

آن طور که برخی فعالان بخش معدن معتقدند اگر امروز به سمت هوشمند سازی معادن حرکت کنیم می توانیم در 10  سال آینده در جایگاهی قرار بگیریم که امروز شرکت های معدنی جهان قرار دارند. درواقع با یک تاخیر 10  ساله می توانیم خود را با این جریان همسو کنیم. 

از سویی دیگر باید پذیرفت تحریم ها شرایط رو در این زمینه کمی سخت کرده است اما در کنار آن گاها خودتحریمی باعث شد تا معدنکاری ایران نه تنها از معدنکاری هوشمند بلکه از معدنکاری متداول هم عقب بماند، نمونه این موضوع را می توان در بحث تامین ماشین آلات معدنی مشاهده کرد که وضع برخی قوانین و مقررات باعث شده تا امروز معادن ایران به گورستان ماشین آلات فرسوده تبدیل شوند.  درنتیجه وزارت صمت به عنوان متولی بخش معدن باید بسترهای لازم برای آن موضوع را فراهم کند.

اما در این میان شرکت های بزرگ معدنی فعال در بخش خصوصی دست به کار شده و با توسعه همکاری های خود با شرکت های دانش بنیان به سمت هوشمند سازی رفته اند.

 برخی از این شرکت ها با امضای تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه نیز کار را در سطوح علمی پیش می برند. اما همانطور که اشاره شد رفع تحریم ها و همچنین توسعه همکاری های بین المللی می تواند به این موضوع سرعت ببخشد.

 فراموش نکنیم کاهش برخی هزینه ها و افزایش سرعت در معدنکاری منجر به افزایش بهره وری در بخش معدن می شود و این بخش می تواند نقش واقعی خود در اقتصاد را ایفا کند.

 از سویی دیگر شرکت های معدنی که به سراغ معدنکاری هوشمند می روند می توانند در بحث بین المللی وارد همکاری های جدید شوند. اما مهمترین نکته آن است که معدنکاری به شکل سنتی باید پوست اندازی کرده و به سمت معدنکاری دیجیتال برود. 

 

برچسب: جهان اقتصاد ، دانش بنیان ، معدنکاری ، اینترنت اشیا ، هوشمندسازی ، زیرساخت ، اخبار روز ، معدنکاری دیجیتال



https://jahaneghtesad.com/direct/3464


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |