پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2729 15:42 1402/03/03

محرک‌‌‌های دولتی، متقاضیان چینی را به بازار مسکن نیاورد

دسته‌بندی: مسکن ، اقتصاد بین الملل

محرک‌‌‌های دولتی، متقاضیان چینی را به بازار مسکن نیاورد

دسته‌بندی: مسکن ، اقتصاد بین الملل

فولادی‌‌‌ها حمایت مسکن چین را از دست دادند

محرک‌‌‌های دولتی چین، متقاضیان را به بازار مسکن بازنگرداند و به این ترتیب در حالی که برای دوازدهمین‌ماه متوالی از نرخ مسکن چینی در بازه سالانه کاسته شد، محصولات زنجیره آهن و فولاد وارد راند جدید کاهش قیمت شدند.

دولت چین سعی کرده است با تسهیل شرایط اعطای وام مسکن، زمینه افزایش تقاضا برای خانه‌‌‌های نوساز و در نتیجه بهبود روند رشد اقتصادی در این کشور را فراهم کند؛ اما بازار مسکن این کشور با سه‌بحران اصلی کاهش رشد جمعیت، بحران مالی در شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده ساخت‌‌‌وساز و سیاست دولت چین برای کنترل تقاضای سفته‌‌‌بازی در بازار مسکن همچنان تحت فشار کاهشی قرار دارد و در چنین شرایطی احتمال بهبود قابل ملاحظه در تقاضا و نرخ مسکن و در نتیجه بهبود قیمتی در بازار محصولات زنجیره آهن و فولاد بعید است.

کاهش تقاضا، خانه را در چین ارزان کرد

کاهش تقاضا برای مسکن در چین، روند افزایش قیمت خانه در این کشور را کُند کرد و در عین حال حامی سقوط بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد در بازارهای جهانی با محوریت بازارهای جنوب شرق آسیاست. به گزارش رویترز، طی ماه آوریل برای چهارمین ماه متوالی از شتاب رشد نرخ مسکن نوساز در چین کاسته شد؛ این موضوع بر نگرانی‌های فعلی درخصوص بهبود واقعی تقاضا برای مسکن در این کشور پس از بازگشایی اقتصاد چین با کاهش محدودیت کرونایی افزود. مجموعه‌‌‌ای از داده‌‌‌های جدید اقتصادی چین که در ماه مه منتشر شد، نشان داد که بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد مطابق انتظار محقق نشده و بازگشت بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهان به مسیر رشد به اعمال محرک‌‌‌های بیشتری از سوی دولت نیاز دارد.

محاسبات رویترز از بازار مسکن چین براساس داده‌‌‌های اداره ملی آمار چین بیانگر آن است که بهای مسکن نوساز در این کشور در ماه آوریل نسبت به ماه قبل رشد 4/ 0درصدی داشته است؛ این در حالی بود که رشد ماهانه نرخ مسکن نوساز در این کشور برای ماه مارس برابر 5/ 0‌درصد بود. در عین حال سایر داده‌‌‌ها از کاهش ورود سرمایه به بازار مسکن چین در ماه آوریل و افت فروش مسکن در این کشور حکایت دارد. مجموع این موارد تردیدهای جدی در خصوص توانایی چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد ایجاد کرد و سیگنال کاهشی موثری برای بازار آهن و فولاد چین به همراه داشت. در عین حال نرخ مسکن نوساز در چین برای ماه آوریل 2023 نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش 2/ 0درصدی داشت. دوازدهمین ماه متوالی بود که نرخ مسکن در چین در بازه سالانه کاهش داشت. البته بهای مسکن در این کشور در ماه مارس 2023 نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش 8/ 0درصدی را به ثبت رسانده بود. همچنین میزان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن چین در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 2/ 16درصدی را به ثبت رساند که این رقم بیشترین میزان کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه پس از نوامبر 2022 بود.

دولت چین به‌‌‌منظور بهبود روند تولید ناخالص داخلی از ماه نوامبر سال گذشته، سیاست‌‌‌های محرک بازار مسکن را در این کشور از سر گرفت. انتظار می‌‌‌رفت سیاست حمایتی از بازار مسکن بتواند مجددا متقاضیان چینی را به این بازار جذب کند؛ اما چنین پیش‌بینی خوش‌بینانه‌‌‌ای محقق نشد، چرا که خریداران مسکن به‌طور فزاینده‌‌‌ای نگران امنیت شغلی خود و چگونگی بازپرداخت اقساط هستند. ژانگ داوی، تحلیلگر شرکت املاک Centaline، می‌‌‌گوید؛ از میزان تقاضا در بازار املاک چین از ماه آوریل کاسته شده؛ این در حالی است که ظرف سه‌ماه ابتدایی سال 2023، بازار مسکن چین با رونق نسبی مواجه شده بود، اما در شرایط کنونی متقاضیان مسکن شروع به عقب‌‌‌نشینی کرده‌‌‌اند.  در عین حال داده‌‌‌های پولی و اعتباری چین برای ماه آوریل نشان می‌دهد که از میزان اعطای وام‌‌‌های میان‌مدت و بلندمدت در چین که عمدتا برای خرید خانه اخذ می‌شود، کاسته شده است؛ افت تقاضا برای خرید مسکن عامل کاهش تقاضا برای دریافت وام میان‌مدت و بلندمدت در این کشور بوده است.

تحلیلگران گلدمن‌ساکس در یادداشتی تاکید کردند که بازار مسکن چین با وجود سه‌بحران اصلی کاهش رشد جمعیت، بحران مالی در شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده ساخت‌‌‌وساز و سیاست دولت چین برای کنترل تقاضای سفته‌‌‌بازی در بازار مسکن همچنان تحت فشار کاهشی قرار دارد. هفته گذشته، رگولاتور بازار مسکن چین در اطلاعیه‌‌‌ای اعلام کرد که دلالان بازار املاک و مستغلات باید هزینه‌‌‌های معاملات مسکن و خدمات لیزینگ را کاهش دهند تا توسعه سالم این بخش ارتقا یابد. با این حال، تحلیلگران تاثیر چنین تصمیماتی بر بهبود بازار مسکن در چین را ناکافی می‌‌‌دانند. تحلیلگران بارکلیز در یادداشتی با اشاره به نرخ وام مسکن و نسبت‌‌‌های پیش‌‌‌پرداخت چین که در پایین‌‌‌ترین سطوح چندساله خود قرار دارد، افزودند: دامنه اثرگذاری محرک‌‌‌های دولتی چین بر بازار مسکن این کشور محدود است.

برچسب: جهان اقتصاد ، مسکن ، بازار مسکن ، فولاد ، بحران مالی ، وام ، اخبار روز ، دولت چین ، رشد جمعیت



https://jahaneghtesad.com/direct/2729


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |