پنج شنبه 20 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11972 14:32 1402/11/02

قدرت و نقشه رسانه در معاینه فنی

دسته‌بندی: صنعت

قدرت و نقشه رسانه در معاینه فنی

دسته‌بندی: صنعت

عصر حاضر می‌بایست عصر قدرت ارتباطات و رسانه دانست رسانه را ابزار ارتباط دانسته‌اند و در ساده‌ترین تعریف آن": رسانه وسیله‌ای است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم موردنظر خود (پیام) را به گیرنده منتقل می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، رسانه، وسیله حامل پیام از فرستنده به گیرنده است. کتاب، روزنامه، مجلّه، عکس، فیلم، نوار صوتی و تصویری، رادیو، تلویزیون، ماهواره و... نمونه‌هایی از رسانه هستند "

عباس مجیدی‌نژاد-رئيس هيئت‌مديره انجمن صنفي مراکز معاينه فني خودرو

 در بعد تکنولوژی، مهم‌ترین ویژگی فناوری رسانه نسبت به سایر بخش‌های فناوری، توانمندی فوق‌العاده آن در «تولید»، «ذخیره‌سازی»، پیام و اطلاعات است. این خاصیت باعث پویایی و سیّالی این تکنولوژی شده است. به‌عبارت‌دیگر، آثار و پیامدهای سایر تکنولوژی ها محدود، قابل احصا و تا حد زیادی قابل کنترل‌اند؛ درحالی‌که رسانه‌های ارتباط‌جمعی، علاوه بر آثار وضعی که از ویژگی‌های ذاتی آنها ناشی می‌شود، عملکردی مشابه فرد یا گروهی از انسان‌ها دارند، سخنگوی سایر تکنولوژی ها به شمار می‌روند و زمینه‌های توسعه تمامی بخش‌های جامعه را در ابعاد گوناگون فرهنگی، اقتصادی، نظامی، سیاسی، اخلاقی و... فراهم و آنها را جهت‌دهی می‌کنند.

 فرایند معاینه فنی در کشور از تمام ابعاد ممکن به‌دور مانده است. می¬توان به ابعاد قوانین، آیین‌نامه، دستورالعمل‌های تابعه، فرهنگ‌سازی، اجتماعی، اقتصادی، استانداردسازی، محیط‌زیست و.....را نام برد. در این عرصه برای دستیابی به یک شرایط مناسبت بهره‌مندی از ابزارهای موجود از اهمیت بسیاری برخورد خواهد بود. رسانه با عملکرد فوق‌العاده این توانایی داشته تا سخن‌گوی یک جمع یا تشکل و یا یک صنف و حرفه باشد. در سال جاری انجمن صنفی کارفرمایی مراکز معاینه فنی خودرو کشور دو مجمع‌عمومی و دو همایش همکاری و مشارکت داشته تا از فرصت‌ها، تهدیدات نقاط قوت و ضعف این را شناسایی شده است به انحنای مختلف به دستگاه‌های متولی انتقال دهد.

 قانون هوای پاک، قانونی که به زمین‌مانده و بلاتکلیفی آن نه‌تنها حوزه معاینه فنی را بلکه عاملی بوده که حقوق شهروندی را مورد تضییع قرار داده و ملت از داشتن هوای پاک محروم هستند. در نگاه روزمره معاینه فنی به یک گلوگاه تبدیل شده و مردم از روی اجبار مبادرت به دریافت این گواهی می‌کنند؛ اما آمار از منابع بالادستی حکایت از شرایط وخیم دیگری دارد: 

البته بی شک جان مردم نمی‌توان با ارقام ریالی قیاس نمود همان‌گونه عنوان شد ما خسارات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر جامعه را مبنی بر مستندات رسمی آورده تا در فرصت مقتضی با مدد از اساتید و کارشناسان مختلف گزارشی مبسوط را در حوزه به توان ارائه نمود. در گزارش مذکور آمده: 

"مطابق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مرگ ۱۲۰۰۰ نفر در سال مستقیماً به آلودگی هوا مربوط می‌شود؛ بنابراین باتوجه‌به این وضعیت وخیم، مقابله با آلودگی هوا باید یکی از اولویت‌های کلان در مدیریت کشور باشد. کلید مقابله با آلودگی هوا اجرای قانون هوای پاک است که آخرین و جامع‌ترین قانون مشتمل بر راهکارهای کاهش آلودگی هواست. بر اساس اکثر گزارش‌های منتشره از نهادهای نظارتی این قانون از زمان تصویب در سال ۱۳۹۶ اجرای نامطلوبی داشته است. مهم‌ترین علت عدم اجرای مفاد این قانون از جانب مجریان آن تخصیص‌نیافتن منابع مالی عنوان شده است؛ بنابراین برای پیشبرد احکام مندرج در قانون هوای پاک نیاز به تخصیص اعتبارات لازم و متناسب با راهکارهای تعیین شده در این قانون است. طبیعتاً این اعتبارات می‌بایست در لوایح بودجه پیش‌بینی و تعیین شوند. با بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص شد کل اعتبار تخصیص‌یافته برای اجرای قانون هوای پاک فقط ۳۲۰ میلیارد تومان است. همچنین مجموع اعتبارات لحاظ شده در این لایحه که به‌نوعی در کاهش آلودگی هوا مؤثرند حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. ارقام تعیین شده برای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با میزان اعتبار لازم واقعی برای این امور بسیار کمتر است. اجرای راهکارهایی از جمله نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توسعه قطار شهری، اجرای طرح‌های ترافیکی، کنترل و ارتقای معاینه فنی، توسعه حمل‌ونقل پاک، اصلاح سوخت صنایع و نیروگاه‌ها، جابه‌جایی صنایع آلاینده از اطراف شهرها، نصب تجهیزات فیلتراسیون آلاینده‌ها در صنایع و نیروگاه‌ها، اجرای طرح کهاب، برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها و... ارقام بسیار بزرگ‌تری نسبت به ۲۰۰۰ میلیارد تومان را می‌طلبد. در این گزارش پیشنهاد شد که باتوجه‌به اولویت و جایگاه معضل آلودگی هوا در کشور، برای کاهش آلودگی هوا یک فصل متمرکزی ذیل امور محیط‌زیست در لایحه بودجه تعیین و راهکارهای کاهش آلودگی هوا به‌صورت برنامه ذیل این فصل تعیین شود. ۱۱ عنوان برنامه مبتنی بر راهکارهای کاهش آلودگی هوا در این گزارش پیشنهاد شد و اعتبارات موردنیاز برای اجرای هر برنامه بر اساس اولویت هر یک از آنها و سهم دولت از هزینه‌های اجرا، در یک بازه زمانی ۵ تا ۸ساله برآورد و پیش‌بینی شود "

 در بخش تصادفات نیز داستان از هم وخیم‌تر بوده و سالانه حدود ۱۷ هزار کشته و بیش ۳۰۰ هزار نفر مجروح و مصدوم در بیابان و خیابان داشته‌ایم.

 همایش‌ها می‌تواند تعاملی باشد فی‌مابین دستگاه‌های متولی و بخش اجرایی در مراکز معاینه فنی و محلی برای ارتباط مستقیم برای کل ذی‌نفعان اما از آن مهم‌تر بی شک استمرار و استحکام این تعاملات و مساعدت‌ها متولیان امر خواهد بود؛ نقش رسانه در راستای تداوم و پیگیری و ارتباط آتی و پاسخگوی مسئولین و مجریان از اهمیت به سزایی برخوردخواهد بود. رسانه به‌عنوان یک ابزار در زمینه توسعه در روند کاری و مطالبه‌گری صنفی و دفاع از خود می‌توان بهره برد.

 اولین همایش مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین کشور با مشارکت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری پلیس در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد؛ ضمن تشویق و ترغیب مدیران مراکز به حضور در این همایش بهره‌وری از رسانه و حضور در تمامی عرصه‌های مختلف در این حوزه مددرسان این صنف محروم خواهد شد.

 در انتها انجمن صنفی کارفرمایی مراکز مجاز معاینه فنی خودرو کشور از مدیریت محترم نشریه وزین جهان اقتصاد کمال تشکر و امتنان را داشته که در این عرصه مساعدت‌های مقتضی را در این حوزه مبذول و پشتیبانی قابل‌توجهی را در حمل‌ونقل و محیط‌زیست به انجام رسانده است.





https://jahaneghtesad.com/direct/11972


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |