شنبه 15 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14853 18:00 1403/02/03

قانون‌گذاری بیت کوین در کشورهای مختلف

دسته‌بندی: کریپتوکارنسی

قانون‌گذاری بیت کوین در کشورهای مختلف

دسته‌بندی: کریپتوکارنسی

افزایش و رشد بی‌سابقه بیت کوین موج‌های شوکی را در چشم‌انداز مالی سنتی ایجاد کرده و قانونگذاران یا همان تنظیم‌کننده‌های سراسر جهان را مجبور به تطابق برای سازگاری با بیت کوین کرده است.

بیت‌کوین به‌عنوان اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان، چالش‌های منحصربه‌فردی را ارائه کرده که طیف متنوعی از رویکردهای نظارتی را در سراسر جهان ایجاد می‌کند. همچنین هر کدام از پذیرش‌ها، قانونگذاری یا ممنوعیت در کشورها می‌تواند بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد. در این بخش به بررسی وضعیت فعلی مقررات بیت کوین در کشورهای مختلف می‌پردازیم و طیف سیاست‌ها را از پذیرش مشتاقانه تا ممنوعیت‌های کامل بررسی می‌کنیم.

 

چشم انداز قانونی بیت کوین

وضعیت قانونی بیت کوین در سراسر جهان به طور قابل توجهی متفاوت است. در حالی که برخی کشورها آن را پذیرفته‌اند، برخی دیگر محتاط و مخالف هستند. در اینجا نگاهی اجمالی به رویکردهای مختلف داریم.

 

اگر بخواهیم بگوییم که کشوری به صورت کامل بیت کوین را به صورت قانونی پذیرفته است، السالوادور بوده که این کار را در سال ۲۰۲۱ انجام داد اما استفاده از آن با چالش‌هایی همراه بوده است. در کنار آن بسیاری از کشورها نظرات و فعالیت‌هایی در خصوص کل صنعت کریپتو و قانونگذاری آن داشته‌اند ولی این که به صورت کامل ارز دیجیتالی و یا حتی بیت کوین را به صورت قانونی بپذیرند، وجود نداشته است. در این بین رویکردهای متفاوتی در این خصوص وجود دارد:

 

کشورهای مترقی

کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور موضعی مترقی و پیشرفتی اتخاذ کرده‌اند و بیت کوین را به عنوان یک دارایی قانونی می‌شناسند و چارچوب‌هایی را برای معامله و صرافی‌ها ایجاد کرده‌اند. این مقررات اغلب شامل الزامات مجوز و ثبت نام برای صرافی‌ها، انطباق با مشتری یا احراز هویت (KYC)، مبارزه با پولشویی (AML) و دستورالعمل‌های مالیاتی است.

 

رویکرد محتاطانه

ایالات متحده، کانادا و بریتانیا یک حد وسط هستند. این کشورها بیت کوین را غیرقانونی نکرده‌اند، اما به صراحت آن را به عنوان ارز قانونی نیز اعلام نکرده‌اند. در عوض، آنها بر تنظیم و قانونگذاری جنبه‌های خاص مانند عملیات مبادله و مالیات تمرکز می‌کنند.

 

شرایط محدودکننده

چندین کشور از جمله چین، بولیوی و مصر سیاست‌های محدودکننده‌ای را اعمال کرده‌اند. به عنوان مثال، چین به دلیل نگرانی در مورد ثبات مالی و پولشویی، استخراج و معامله کریپتو را سرکوب کرده است.

 

شرایط نامطمئن

بسیاری از کشورها هنوز در حال حرکت در چشم‌انداز نظارتی هستند، با سیاست‌هایی که یا توسعه نیافته یا دائما در حال تغییر هستند. به‌عنوان مثال، هند وضعیت پیچیده‌ای را ارائه می‌کند، زیرا قبل از اینکه دادگاه عالی آن را لغو کند، در ابتدا ممنوعیتی را برای تراکنش‌های رمزارزی اعمال کرده بود. با این حال، محیط نظارتی همچنان نامشخص است و بانک مرکزی مواضع محتاطانه خود را حفظ کرده است.

منطق پشت مقررات

رویکردهای متنوع به مقررات بیت کوین از ماهیت منحصر به فرد ارز دیجیتال ناشی می‌شود. تنظیم کننده‌ها با چندین نگرانی دست و پنجه نرم می‌کنند:

 

ثبات مالی

ماهیت غیرمتمرکز و بی‌ثبات بیت کوین نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر بالقوه آن بر ثبات مالی ایجاد می‌کند. رگولاتورها یا همان قانونگذاران نگران خطرات سیستمیک در صورت پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال هستند.

 

حمایت از مصرف کننده

ناشناس بودن مربوط به تراکنش‌های بیت کوین می‌تواند آنها را در برابر سوء استفاده برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی و تامین مالی تروریسم آسیب‌پذیر کند. هدف قانونگذاران اجرای تدابیر امنیتی برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر کلاهبرداری و پولشویی است.

 

مالیات

تعیین نحوه مالیات تراکنش‌های بیت کوین چالش جدیدی را برای مقامات ایجاد می‌کند. کشورهای مختلف هنوز در حال بررسی هستند که آیا بیت کوین را به عنوان دارایی یا ارز برای اهداف مالیاتی طبقه‌بندی کنند یا خیر.

 

آینده مقررات بیت کوین

آینده مقررات بیت کوین نامشخص است. همانطور که فناوری بالغ می‌شود و پذیرش آن رشد می‌کند، می‌توانیم منتظر تکامل مداوم در چارچوب‌های نظارتی باشیم. در اینجا برخی از روندها را بررسی می‌کنیم:

 

استانداردسازی جهانی

افزایش همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند منجر به سطحی از استانداردسازی جهانی در مقررات بیت کوین شود. این مورد به ایجاد زمینه بازی قابل پیش‌بینی‌تر و مناسب برای کسب و کارها و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

 

رویکردهای مبتنی بر ریسک

قانون‌گذاران ممکن است یک رویکرد مبتنی بر ریسک را اتخاذ کنند و مقررات را با ریسک‌های خاص مرتبط با جنبه‌های مختلف اکوسیستم ارزهای دیجیتال تنظیم کنند.

 

راه‌حل‌های فناوری

ظهور فناوری‌های جدید مانند ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) می‌تواند بر رویکردهای نظارتی برای ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین تأثیر بگذارد.

نتیجه‌گیری

دنیای مقررات بیت کوین دنیایی پویا و پیچیده است. همانطور که کشورها با چالش‌ها و فرصت‌های ارائه شده توسط این فناوری نوآورانه دست و پنجه نرم می‌کنند، بدون شک چشم انداز نظارتی به تکامل خود ادامه خواهد داد. اینکه آیا بیت کوین توسط مقررات آتی مورد پذیرش، محدود شدن یا حتی تعریف مجدد قرار خواهد گرفت، باید دید که چه می‌شود و دقیقا مشخص نیست. با این حال، یک چیز مسلم است: سفر به سمت یک چارچوب قانونی استاندارد و موثر جهانی برای بیت کوین به تازگی آغاز شده است.

 

برچسب: بیت کوین ، رمزارز ، ارزدیجیتال



https://jahaneghtesad.com/direct/14853


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |