یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7172 16:20 1402/06/12
دسته‌بندی: بورس

شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در هفته گذشته از سرمایه‌گذاری خط تولید جدید نورد خبر داد. کچاد در ۵ ماهه ابتدایی امسال ۱۸ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته و ۳۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ درآمدزایی داشته است.

سهام شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با نماد کچاد در تابلو اصلی بازار اول بورس تهران معامله می‌شود. ارزش بازاری سهام چادرملو در حال حاضر بیش از ۱۶۲ هزار میلیارد تومان است که این مجموعه را به یکی از ۱۰ شرکت بزرگ بورس تهران بدیل کرده است. محصول اصلی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو کنسانتره آهن است. چادرملو با وجود تولیدات و فروش محصولات فولادی، به دلیل سهم بالای کنسانتره و گندله آهن در سبد محصولاتش، در صنعت استخراج کانه‌های فلزی دسته‌بندی شده است. 

چادرملو در آخرین افشای اطلاعات با اهمیت خود در سامانه کدال، اعلام کرده که در پروژه احداث و مدیریت بهره برداری خط نورد میلگرد شاخه و کلاف با ظرفیت تقریبی ۳۰۰ هزار تن در سال سرمایه‌گذاری کرده است. این قرار داد ما بین شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و فولاد میبد منعقد شده و هنوز با شروع احداث فاصله دارد. چادرملو حدوداً سالانه ۸۰۰ هزار تن فولاد تولید می‌کند که با بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند فروش فولادی خود را به بیش از یک میلیون تن برساند. با این اوصاف سیاست‌های سرمایه‌گذاری چادرملو نشان می‌دهد که این مجموعه سعی دارد تا با تبدیل سنگ آهن به فولاد، از حاشیه سود صنعت فلزات اساسی بیشتر بهره‌مند شود. 

شرکت چادرملو در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط، ماهانه ۳ هزار و ۷۳۵ میلیارد تومان فروش داشت و در انتهای این سال ۴۴ هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان درآمد عملیاتی به ثبت رساند. متوسط فروش ماهانه چادرملو در سال ۱۴۰۱ تا ۳ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان (۳.۴۵ درصد) کاهش داشت که بخشی از این افت فروش در اوایل تابستان ۱۴۰۱ به دلیل افت شدید قیمت‌های جهانی به واسطه افزایش عرضه فولاد روسیه بود و بخشی از آن نیز در دو ماهه ابتدایی زمستان سال قبل به دلیل قطعی گاز صنایع ایجاد شده بود. 

بیشترین میزان درآمدزایی ماهانه چادرملو در سال ۱۴۰۰ به اسفند ماه با ۵ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان تعلق داشت. در سال ۱۴۰۱ بیشترین فروش ماهانه در اسفند با ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به ثبت رسید و بالاترین رشد فروش به نسبت ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ به فروردین ۱۴۰۱ با ۵۳ درصد رشد فروش تعلق گرفت. 

 

شفاف‌سازی پتروشیمی‌ها در خصوص مطالبات اوره

فروش ۵ ماهه ابتدایی امسال کچاد ۲۱ هزار و ۱۳ میلیارد تومان بوده است. کچاد در ۵ ماهه ابتدایی امسال ۱۸ درصد بیشتر از ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ و ۳۰ درصد بیشتر از ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ فروش داشته است. کچاد تا به این جای کار، بیشترین میزان فروش ماهانه امسال خود را در اردیبهشت ماه با ۴ هزار و ۹۷۳ میلیارد تومان به ثبت رسانده است. بیشترین رشد فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل نیز به اردیبهشت ماه با ۳۹ درصد رشد به نسبت فروش ۳ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومانی اردیبهشت ۱۴۰۱ این مجموعه به ثبت رسیده است. 

 

ریزش ۱۹ درصدی حاشیه سود خالص چادرملو

شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در صورت‌های مالی فصل بهار امسال خود از رشد ۱۲ درصدی درآمدهای عملیاتی خود در کنار افزایش ۶۳ درصدی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این فصل به نسبت بهار ۱۴۰۱ پرده‌برداری کرده است. سود ناخالص بهار امسال چادرملو به نسبت بهار سال قبل ۲۴ درصد و سود خالص کچاد ۱۵ درصد ریزش داشته است. چادرملو در بهار ۱۴۰۰ حاشیه سود ناخالص ۶۷ درصدی و حاشیه سود خالص ۶۱ درصدی داشت. در بهار ۱۴۰۱ حاشیه سود ناخالص کچاد به ۵۸ درصد و حاشیه سود خالص این مجموعه به ۵۶ درصد رسید. 

بهار امسال، حاشیه سود ناخالص کچاد با ۲۸ درصد افت به نسبت بهار سال گذشته در سطح ۳۹ درصدی قرار گرفت. حاشیه سود خالص بهار امسال کچاد نیز با ۱۹.۶ درصد ریزش به نسبت بهار ۱۴۰۱ به ۴۲ درصد رسید. بیشترین میزان حاشیه سود ناخالص و خالص فصلی کچاد از ابتدای سال ۱۴۰۰ در اسفند ماه همان سال با حاشیه سود ناخالص ۷۶ درصدی و حاشیه سود خالص ۷۲ درصدی به ثبت رسیده است. کمترین میزان این دو معیار سود زیانی برای چادرملو در تابستان ۱۴۰۱ که عرضه شدید محصولات فولادی و معدنی روسیه موجب ریزش قیمت‌ها در بازارهای غیر رسمی شد، به ثبت رسیده است. چادرملو در تابستان سال گذشته حاشیه سود ناخالص فصلی ۳۳ درصدی و حاشیه سود خالص ۳۰ درصدی داشته است.

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، چادرملو ، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ، اخبار روز ، کچاد ، شرکت چادرملو ، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو



https://jahaneghtesad.com/direct/7172


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |