یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8712 13:45 1402/08/02

عامل اصلی کاهش شاخص بورس مشخص شد ، فاجعه در راه است؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

عامل اصلی کاهش شاخص بورس مشخص شد ، فاجعه در راه است؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند خودرویی‌ها را شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین متهمان روز منفی بورس تهران دانست.

 پس از تجربه دو روز مثبت برای شاخص کل بورس تهران، اولین روز آبان‌ماه با افت شاخص‌ها آغاز شد. معاملات امروز بازار سهام با قدرت نمایی فروشندگان از ابتدای معاملات همراه بود و شاخص‌های بورسی قرمز بسته شدند.

 

شرکت ایران خودرو در شش ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ حدود ۱۱۲ همت درآمد عملیاتی کسب کرده که از این میزان زیان خالصی معادل 22.4 هزار میلیارد تومان شناسایی کرده که با افزایش ۱۴۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه شده است.

 

شرکت سایپا نیز در ۶ ماهه تابستان ۱۴۰۲ مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی به دست آورده که در نهایت زیان ناخالص ۴۷۰۰ میلیارد تومانی را شناسایی کرد این در حالی بود که سایپا در ۶ ماهه نخست سال گذشته به سود ناخالص هزار میلیارد تومانی دست یافته بود.

* خودرویی‌ها عامل ریزش بورس

 

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بورس تهران در اولین روز آبان ماه در حالی منفی شد که انتظار می‌رفت با توجه به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها، روند مثبتی را شاهد باشیم.

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: خودرویی‌ها را شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین متهمان روز منفی بورس تهران دانست.

 

وی افزود: با توجه به حجم بالای گزارش‌ها، انتظار می‌رود اثر این گزارش‌ها به تدریج در روزهای آتی در بازار دیده شود. ناظران انتظارات مثبتی نسبت به گزارش‌های مالی دارند. از این رو، در صورت تحقق این انتظارات، می‌توانیم شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

 

گلستانی تصریح کرد: با توجه به حجم بالای گزارش‌ها، انتظار می‌رود اثر این گزارش‌ها به تدریج در روزهای آتی در بازار دیده شود. ناظران انتظارات مثبتی نسبت به گزارش‌های مالی دارند. از این رو، در صورت تحقق این انتظارات، می‌توانیم شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

 

* سرخ‌پوشی شاخص‌های عملکردی بورس

 

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس، 10 هزار و 319 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 21 هزار و 893 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 51 صدم درصد بوده است.

 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 4 هزار و 249 واحدی در رقم 685 هزار و 898 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 62 صدم درصد بوده است.

 

شاخص کل فرابورس با افت 164 واحدی به رقم 24 هزار و 866 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با نزول هزار و 319 واحد به سطح 122 هزار و 166 واحد رسید.

 

* افزایش خروج  پول حقیقی از بازار سرمایه

 

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و 382 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز بیش از 5 برابر بیشتر شده است.

 

امروز نماد ونوین (بانک اقتصاد نوین)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و سپید (سپید ماکیان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در میان گروه‌ها نیز، گروه‌های پالایشی، فلزات اساسی و خودرویی‌ها بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کردند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حفاری (حفاری شمال)، وبملت (بانک ملت) و زملارد (کشاورزی و دامپروری ملارد شیر) تعلق داشت.

 

* رشد 7 درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 228 هزار و 844 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 222 هزار و 419 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

 

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 7 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 660 میلیارد تومان رسید.

 

* افزایش ارزش صف‌های خرید بورس 

 

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۱۷۳ نماد و تعداد نمادهای منفی ۶۱۲ نماد بوده است. حدود از ۷۷ درصد نماد ها قرمز بودند.

 

در معاملات دوشنبه، 39 نماد صف خرید داشتند و 84 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 34 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 196 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 100 درصدی به 349 میلیارد تومان رسید.

 

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۳.۵ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۷.۵ میلیون رسید.

اقتصاد100

برچسب: بورس ، بازار سرمایه ، شاخص کل ، ریزش بورس



https://jahaneghtesad.com/direct/8712


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |