پنج شنبه 20 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11420 19:47 1402/10/17

ضرورت‌های انکار ناپذیر حفظ ارز ترجیحی

دسته‌بندی: سرمقاله

ضرورت‌های انکار ناپذیر حفظ ارز ترجیحی

دسته‌بندی: سرمقاله

با توجه به اظهارات معاون اقتصادی بانک مرکزی در مورد تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی و اثرگذاری مثبت آن بر آرامش بازار ارز باید گفت که اتفاقا برخلاف نظر عده ای ارز جهانگیری شکست خورده است اتفاقا باید گفت در شرایطی که شکاف طبقاتی در این حد زیاد شده جزو وظایف دولت است که حداقل ها را برای طبقات کم درامد و محروم که ناشی از همین سیاست های دولت است حمایت هایش را انجام دهد.

مرتضی افقه - اقتصاددان

 در واقع یکی  از همین راه ها رانت ارز ارزان برای کالاهایی مورد نیاز مردم است  و اگر عده ای از قضا سو استفاده میکنند بایستی با سو استفاده کنندگان برخورد شود نه اینکه رانت متعلق به حفظ قدرت خرید افرادی کم درامد را حذف کنند .

همچنین حذف 4200 تومانی نیز کاملا اشتباه بود چرا که برخلاف ادعاها بیشتر از چیزی که ادعا میکنند این ارز  تورم ایجاد میکند که شاهد آن نیز بودیم پس به عبارتی می توان گفت که اگر ارز 4200 تومانی اثر نداشت پس از حذف آن  افزایش تورم اتفاق نمی افتاد.

بنابراین به نظر میرسد ارز 28 هزار و 500 تومانی باید حفظ شود اما باید مراقب بود از مسیر مورد نظر و حمایتی دولت خارج نشود.

بر این اساس بانک مرکزی ظاهرا به حدود 300 نفر ارز 28 هزار و 500 تومانی را تخصیص می دهد وبه نظر میرسد که کنترل این تعداد از افراد راحت تر از آن است که 80 میلیون جمعیت را تنبیه کنند ونرخ ارز را افزایش یابد و به تبع آن  قیمت کالاها نیز افزایش پیدا کند  .

بنابراین حذف ارز 28 هزار و 500 تومان متاسفانه در فضای فساد آلود و بده بستان ها از مسیر خود خارج می شود که به نظر می رسد به جای فشار برای حذف این نوع ارز که در ادامه آن افزایش قیمت کالاها را خواهیم داشت باید مراقب کرد تا آن تعداد محدود افرادی که ارز به آن ها تعلق میگیرد را با روش های همچون جریمه های سنگین کنترل کرد تا از مسیر اصلی منحرف نشوند و پاک کردن صورت مساله راهکار نیست.

 




https://jahaneghtesad.com/direct/11420


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |