شنبه 06 مرداد، 1403

کدخبر: 4152 09:10 1402/03/24

صرفه جویی ۷۰ میلیون دلاری با بومی سازی کاتالیست ایرانی

دسته‌بندی: نفت و گاز

صرفه جویی ۷۰ میلیون دلاری با بومی سازی کاتالیست ایرانی

دسته‌بندی: نفت و گاز

با بومی سازی کاتالیست پرمصرف صنعت پالایش توسط متخصصان ایرانی، سالانه ۷۰ میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، صنعت پالایش یکی از مهمترین بخش های کشور در مصرف کاتالیست به شمار می رود.استفاده از کاتالیست در واحدهای پیچیده تر برای تولید فرآورده های باارزش تر مانند بنزین و نفتگاز اهمیت بیشتری دارد تا سهم این محصولات را در سبد تولید پالایشگاه ها افزایش دهد.

با این حال در سال های گذشته کاتالیست مورد نیاز این صنعت در واحدهای بنزین سازی از خارج کشور تامین می شد. این موضوع علاوه بر آنکه باعث خروج ارز از کشور می شد، به دلیل شرایط تحریم با دشواری های فراوانی همراه بود.

با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و درون زا کردن اقتصاد به ویژه در صنعت نفت و استفاده از توان شرکت های دانش بنیان، بومی سازی کاتالیست مورد نیاز این صنعت در دستور کار قرار گرفت، که در نتیجه ی آن، فرآیند تبدیل شیمیایی محصولات کم ارزش به فرآورده های نفتی ارزشمندتر با تولید بنزین و نفتگاز انجام خواهد شد.

این کاتالیست در واحدهای RFCC پالایشگاه امام خمینی شازند و FCC پالایشگاه آبادان با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است، که از آن ها برای تولید روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین در صنعت پالایش کشور بهره گرفته خواهد شد.

تولید و مصرف سالانه ۱۰ هزار تن کاتالیست ایرانی در صنعت پالایشگاهی کشور از دیگر مزایای آن به شمار می رود که با  سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی به انجام رسیده است.

ساخت کاتالیست ایرانی در صنعت پالایشگاهی و بومی سازی آن، ضمن جلوگیری از خروج سالانه ۷۰ میلیون دلار ارز از کشور، به خودکفایی با استفاده از دانش فنی بومی و اشتغال ۴۰۰ نفر به طور مستقیم منجر شده است.

 

 
برچسب: جهان اقتصاد ، دلار ، صرفه جویی ، بومی سازی ، فراورده های نفتی ، اخبار روز ، شرکت پالایش و پخش



https://jahaneghtesad.com/direct/4152


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |