شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 5238 16:30 1402/04/20
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

ارزش سرمایه موجب سود کلان گروه فولاد مبارکه شده است

دسته‌بندی: صنایع مادر
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

ارزش سرمایه موجب سود کلان گروه فولاد مبارکه شده است

دسته‌بندی: صنایع مادر

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: فولاد مبارکه و شرکت‌های تابعه آن سرمایه‌گذاری زیادی در استان‌های مختلف انجام داده‌ است که هرکدام از آنها به‌تنهایی سودآوری زیادی دارد و طبیعتاً از مجموعه امکانات گروه فولاد مبارکه مثل نورد گرم، سرد، گالوانیزه و... در هر استان به‌عنوان یک شرکت، انتظار چندین میلیارد سود داریم؛ بنابراین مقدار سودآوری یک مجموعه را باید به نسبت میزان سرمایه‌گذاری آن شرکت سنجید.

چندی پیش، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه گروه فولاد مبارکه رسماً از جیب مردم دزدی می‌کند و سود ۲۰۰ درصدی این مجموعه توجیه ندارد، ۱۸۰ درصد این سود را از جیب مردم دانست و گفت: سود این مجموعه باید ۳۰ درصد و نهایتاً ۱۰۰ درصد باشد و نه ۲۰۰ درصد. این فرد مسئول، پشت پرده سود کلان شرکت فولاد مبارکه را فساد، رانت و ... دانست و بیان کرد: ما توان تنظیم بازار فولاد را نداریم؛ بنابراین جیب مردم را خالی می‌کنیم که قاچاق نشود. همچنین این فرد عنوان کرده که اگر نیروی انسانی و انرژی ارزان نباشد، تولید در کشور معنا ندارد و قیمت محصولات فولاد را با وجود اینکه هیچ وابستگی ارزی ندارد گران خواند.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در واکنش به این نظرات گفت: مجتمع فولاد مبارکه از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید محصولات فولادی کشور است و افرادی که نگاهشان در مورد فولاد مبارکه این‌چنین است به ارزش سرمایه فولاد در بازار و متقابلاً سود به‌دست‌آمده توسط این مجموعه نسبت به سرمایه‌اش توجه نمی‌کنند. درواقع اگر سود گروه فولاد مبارکه عددی درشت و قابل‌توجه است به این دلیل است که این گروه مجموعه‌ای بسیار عظیم است. فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تابعه زیادی در استان‌های مختلف دارد و هرکدام از این‌ها به‌تنهایی سودآوری زیادی دارد و طبیعتاً از مجموعه امکانات گروه فولاد مبارکه مثل نورد گرم، سرد، گالوانیزه و... در هر استان به‌عنوان یک شرکت، انتظار چندین میلیارد سود داریم؛ بنابراین مقدار سودآوری یک مجموعه را باید به نسبت میزان سرمایه‌گذاری آن شرکت سنجید. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران گروه فولاد مبارکه به‌اندازه سود بانکی ۲۰ درصد هم سود دریافت نمی‌کنند؛ بنابراین این افراد بهتر است مستند و مستدل در این باره صحبت کنند.

مجموعه فولاد مبارکه یک شرکت بورسی است و عملکردش به‌طور مرتب و شفاف در سیستم کدال در حال گزارش است. هزینه تمام‌شده، قیمت فروش، سود و صدها هزار سهام‌دار خصوصی این مجموعه همگی مشخص است. گاهی برخی حرف‌ها از جانب افرادی مطرح می‌شود که انتظار می‌رود با شیوه خرید، فروش، قیمت و بازار بیگانه نباشند؛ بنابراین باز هم می‌گویم اگر نگاه عده‌ای این است که پشت سود کلان گروه فولاد مبارکه رانت، فساد و هزینه تبلیغات انتخاباتی است باید آن را ثابت کنند و تبعاتش را نیز بپذیرند؛ چون نظرات این‌چنینی ممکن است بازار سرمایه را به هم بریزد. به هر حال تبعات چنین مصاحبه‌هایی روی تابلوی بورس آشکار می‌شود و در نهایت نارضایتی سهام‌داران از ریزش بازار سرمایه را در پی خواهد داشت؛ پس بهتر است کمی محتاط‌تر و با تکیه بر مستندات صحبت کنیم.

انجمن فولاد در حال حاضر رسالت قیمت‌گذاری ندارد و سازمان بورس قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. زمانی که قیمت یک کالا در بورس تعیین می‌شود دیگر از انجمن دراین‌باره کاری برنمی‌آید. تنها سعی انجمن این است که در بورس، قوانین و مقرراتی حاکم نشود که قیمت‌ها در دو جهت بالا و پایین کاذب باشد. ما با سرکوب قیمت بورس و با شیوه‌هایی که موجب سرکوب قیمت شود و همچنین با هرج‌ومرج مخالفیم.

 

 

منبع: اقتصادآنلاین

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، بازار سرمایه ، فساد ، قیمت گذاری ، معادن ، رانت ، صنایع ، انجمن فولاد ، اخبار روز



https://jahaneghtesad.com/direct/5238


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |