جمعه 28 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8083 17:15 1402/07/15
کارشناسان بازار سهام مطرح کردند؛

دو دیدگاه مختلف درباره آینده بورس؛ صعود یا ادامه روند خسته کننده؟

کارشناسان بازار سهام مطرح کردند؛

دو دیدگاه مختلف درباره آینده بورس؛ صعود یا ادامه روند خسته کننده؟

بعد از رشد نسبتا مطلوب بازار سرمایه در شهریور‌ماه که تا حدودی تداوم داشت، این روند در مهر‌ماه معکوس شد و حرکت بازار دست‌کم در دو هفته ابتدایی این ماه مطابق با اغلب گزارش‌های پیش بینی بورس پیش نرفت.

برخی از تحلیلگران معتقدند در شرایطی که دولت و بانک مرکزی سیاست تثبیت نرخ ارز و تورم را به بهای رکود در اقتصاد پیش گرفتند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نمی‌توان پیش بینی بورس را بر اساس رشد بازار استوار کرد؛ چراکه طبیعتا بورس هم نمی‌تواند جدا از شرایط رکودی فعلی عمل کند.

 

اما برخی دیگر معتقدند که سرانجام دولت خواسته یا ناخواسته باید اقتصاد را از رکود فعلی خارج کند و نشانه‌هایی نیز هم‌اکنون در وضعیت نرخ ارز مشاهده می‌شود. همین اتفاق سیگنال مثبتی به بازار سرمایه و رشد سهام‌های کلیدی در ادامه پاییز خواهد بود.

 

به اعتقاد کارشناسان سیاستگذار می‌تواند با درس گرفتن از اتفاقات نیم سال اول ۱۴۰۲ شرایط را در نیم سال دوم از طریق سیاست‌های باز و غیردستوری برای بازار سرمایه مهیا کند و از ارسال سیگنال‌های منفی مثل خروج فولاد و سیمان از بورس کالا امتناع کند.

 

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با کارشناسان بازار سرمایه به بررسی روند هفته گذشته بورس پرداخته و پیش بینی بورس در هفته جاری را نیز از منظر کارشناسی ترسیم کرده است.

 

الگوی بورس تغییر کرده است

امیر‌علی امیر‌باقری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: در هفته گذشته شاهد رونقی در کلیت بورس نبودیم، اما باید دقت کرد که الگوی حال حاضر بازار سهام U شکل خواهد بود و نه الگوی V شکل؛ این به چه معنی است؟

 

بعد از رشد سنگین دو ساله بازار بورس و ریزش آن در نیمه دوم سال ۹۹ یک الگوی رفت و برگشتی سریع در کلیت بازار شکل گرفت و همین امر باعث شد که اعتماد از بازار فراری شود، اما به مرور زمان و رسیدن قیمت‌ها به ارزش‌های ذاتی و حتی زیر ارزش ذاتی قیمت‌های معقول و منطقی به مرور زمان شاهد دست‌به‌دست شدن سهام و کف‌سازی و آماده شدن برای یک رالی صعودی میان‌مدت و بلندمدت در کلیت بازار و سهام ارزشمند خواهیم بود.

 

او افزود: باید این نکته را در نظر بگیریم که این الگوی U شکل طبیعتا قوام و دوام بیشتری نسبت به الگوهای V شکل خواهد داشت، به خاطر اینکه در طول روند با شیب کم به طور مداوم سهام دست‌به‌دست خواهد شد و چرخش سرمایه بین گروه‌ها، سهام و صنایع شکل خواهد گرفت و آن رشد هیجانی و دور از عقلانیت در بازار نخواهد بود‌. باید این نکته را در نظر داشت که فضای رکودی حال حاضر گذرا خواهد بود.

 

نشانه‌های صعودی بازار سهام

امیرباقری ادامه داد: تحرکاتی در نرخ ارز مشاهده می‌شود و بانک مرکزی هم اگر بخواهد روند خود را با مداخله در قیمت‌های فردایی ادامه دهد طبیعتا باعث هدررفت منابع از طریق قیمت‌گذاری دستوری و تبعاتی که سال‌های سال شاهد تاثیر منفی‌اش بر کلیت اقتصاد بودیم، تکرار خواهد شد و بنابراین انتظار می‌رود به مرور زمان بورس و نرخ ارز خودشان را با واقعیت‌های کلان اقتصادی وفق بدهند و با توجه به تورم حاضر، تورم انتظاری، حجم نقدینگی و رشد پایه پولی این روند صعودی خواهد شود. هر چند شیب آن معقول خواهد بود و شیب هیجانی نخواهد داشت.

 

پیش بینی بورس در هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش ‌بینی بورس در هفته جاری اظهار کرد: برای هفته جدید هم انتظار می‌رود اندک‌اندک با رسیدن قیمت‌ها به سطوح معقول و مناسب شاهد آماده شدن برای یک روند میان‌مدت باشیم و انتظار می‌رود فضای بازار مناسب‌تر شود، هر چند نباید انتظار هیجان را در کلیت بازار داشته باشیم.

 

سیاست‌های سرکوب تورم تا کجا دوام می‌آورد؟

 

علیرضا تاجبر دیگر کارشناس بازار سرمایه در همین باره به «جهان‌صنعت» می‌گوید: از یک طرف سیاست کلان دولت را سیاست رکودی می‌بینیم که به جهت جلوگیری از تورم این سیاست اتخاذ شده و متاسفانه همان تجربه‌ای که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ داشتیم مجددا در حال تکرار است.

 

او ادامه داد: این سیاست صرفا منجر به فشرده شدن فنر تورم می‌شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد امسال ممکن است نرخ تورم کاهش یابد ولی در سال‌های بعد خودش را نشان خواهد داد و افزایشی می‌شود.

 

پیش بینی بورس بر اساس سیاست‌های دولت

تاجبر اضافه کرد: بازار سرمایه هم از این شرایط رکودی مستثنی نیست. بازارهای دیگر رشد خودشان را داشتند و به یک منطقه شبه‌حباب رسیدند و بعد دچار رکود شدند ولی بازار سرمایه بعد از مدت‌ها روند نزولی و اصلاحات فرسایشی که با آن روبه‌رو بود، دچار رکود شد. از طرف دیگر شاهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و برخی از بانک‌هایی هستیم که نرخ‌های بالای ۲۸ درصد را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهند و طبیعی است پول‌های متوسط بازار الان به نرخ‌های ۳۰ درصد اکتفا کند و ریسک بازار را با توجه به کلیه خبرهای منفی که از صنایع مختلف می‌شنویم قبول نکند و به همین اوراق درآمد ثابت اکتفا شود. در مجموع تا اتفاق خاصی در سیاست‌های دولت در صنایع مختلف رخ ندهد یا کاهش نرخ بهره را شاهد نباشیم، اتفاق خاصی را در بازار سرمایه شاهد نخواهیم بود.

جهان صنعت

برچسب: بورس ، پیش بینی بورس ، بازارسهام



https://jahaneghtesad.com/direct/8083


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |