جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 911 18:35 1401/12/13

دقت کار در سازمان زمین‌شناسی ۴ برابر شد

دسته‌بندی: صنعت و معدن ، معادن

دقت کار در سازمان زمین‌شناسی ۴ برابر شد

دسته‌بندی: صنعت و معدن ، معادن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی سیاست کاری خود را تغییر داده و مقیاس کار خود را عوض کرده است، بر این اساس دقت کار نسبت به گذشته تا چهار برابر بیشتر شده است.

علیرضا شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در گذشته گفته می‌شد که شاید دیگر ماده معدنی در سطح نداشته باشیم، اما همین تغییر مقیاس‌ها سبب شده تا بدانیم هنوز مواد معدنی در سطح وجود دارد که قابل شناسایی‌است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی بیان‌داشت: به طور مثال، در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در خراسان جنوبی توانستیم برای نخستین بار ماده معدنی نیکل در این استان پیدا کنیم که خبر بسیار خوبی است.

شهیدی ادامه‌داد: همچنین در موضوع ذخایر پنهان، در خراسان جنوبی توانستیم ذخایری از مگنتیت پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: در ایران مرکزی، در ادامه اکتشافات سطحی و تکمیل فرآیند اکتشافات سطحی، توانستیم ذخایر آهن، همچنین پُلی‌متال‌ها (از جمله مس، طلا و غیره) کشف کنیم که نشان‌دهنده آن است که باید عملیات اکتشافی کامل‌تر شود.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: هدف ما این است تا با دقت بیشتری به اکتشاف ذخایر پنهان بپردازیم.

وی گفت: در ایران مرکزی، ما در مرحله شناسایی و پی‌جویی در حال کار کردن هستیم که توانستیم علائمی قطعی از آهن به دست آوریم، در عین حال باید عملیات اکتشافات تکمیلی انجام شود تا به ذخایر قابل توجه برسیم.

به گزارش ایرنا، به‌تازگی در بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و سمنان، سنگ آهن مورد پیمایش و اکتشافات اولیه قرار گرفته و ذخایر خوبی به دست آمده است.

شهیدی افزود: در استان‌هایی مثل کردستان و قم، با توجه به انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی، یک سری مواد معدنی همچون آهن یافت شده است، هرچند آنها هم آنومالی‌های ژئوفیزیکی هستند و باید حفاری انجام شود تا به نتیجه قطعی برسیم که در این صورت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی یادآور شد: در گذشته عنوان می‌شد که در ایران ۶۸ نوع ماده معدنی وجود دارد، اما امروز با انجام اقدامات جدید و با دقت بالایی که دستگاه‌های جدید دارند و همچنین آنالیزهای به‌روزی که انجام می‌شود (در گذشته آنالیز ۴۰ عنصری انجام می‌شد و امروز آنالیز ۵۸ عنصری انجام می‌شود)، دقت کار افزایش یافته و توانستیم عناصری جدیدی در کشور کشف کنیم. به‌طوری که تعداد عناصر موجود در کشور به ۸۱ عنصر رسیده است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در عین حال خاطرنشان‌کرد: هرچند شاید امروز استخراج برخی از این عناصر اقتصادی نباشد، اما امیدواریم با پیشرفت دانش در آینده به سطح اقتصادی برسند و بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: در مقوله اکتشافات، از چهار مرحله شناسایی، پی‌جویی، اکتشافات عمومی و اکتشافات تفضیلی، دو مرحله نخست بر عهده سازمان زمین‌شناسی است و در همه کشورها به دلیل هزینه‌ها و ریسک‌ بالا، این حاکمیت است که در این دو مرحله ورود می‌کند.

شهیدی گفت: خروجی کار این سازمان در این زمینه، سال ۹۴ در اطلس پتانسیل‌های ذخایر معدنی منتشر شده است و امروز اکتشافات را به مرحله پی‌جویی رسانده‌ایم که با مقیاس جدید یک/ ۵۰ هزارم کار آغاز شده است.

وی بیان‌داشت: تهیه مقیاس‌های دقیق‌تر وظیفه بخش خصوصی است و دلیلی ندارد که سازمان زمین‌شناسی در کار بخش خصوصی دخالت کند.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: وظیفه دولت و حاکمیت تولید مقیاس‌های یک/ ۲۵۰ هزارم، یک/ ۱۰۰‌ هزارم و یک/ ۵۰‌هزارم است

 

منبع: دنیای معدن

برچسب: علیرضا شهیدی ، جهان اقتصاد ، وزارت صمت ، اکتشافات معدنی ، اخبار روز ، زمنی شناسی



https://jahaneghtesad.com/direct/911


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |