شنبه 29 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 9824 15:30 1402/09/02

جزئیات پیشنهاد دولت برای دریافت مالیات بر درآمد در بودجه ۱۴۰۳ ، حقوق بگیران در سال آینده چقدر مالیات می دهند؟

جزئیات پیشنهاد دولت برای دریافت مالیات بر درآمد در بودجه ۱۴۰۳ ، حقوق بگیران در سال آینده چقدر مالیات می دهند؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۳، سهم درآمدهای مالیاتی از کل درآمدهای دولت به بی‌سابقه‌ترین رقم در کل تاریخ کشور رسیده است و در مجموع ۴۶ درصد کل درآمد بودجه از محل مالیات های مستقیم تامین می‌شود.

در سال آینده، صاحبان درآمد به خصوص افراد مزد و حقوق بگیرد باید مبالغ بیشتری به عنوان مالیات بپردازند؛ چراکه طبق پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، مجموع درآمد افراد مشمول مالیات خواهد شد و مبلغ معافیت مالیاتی نسبت به سال جاری افزایش پیدا نمی‌کند.

 

در لایحه بودجه ۱۴۰۳، درمجموع ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای دولت منظور شده که ۴۹.۸ درصد بیشتر از سال جاری است. گرچه هنوز جزئیات درآمدهای مالیاتی به تفکیک محل وصول اعلام نشده؛ اما در این لایحه، میزان معافیت مالیاتی درآمد مثل سال جاری، ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است.

 

ازآنجایی‌که به‌واسطه تورم، افزایش درآمدهای ریالی نیز قطعی خواهد بود، ثابت ماندن معافیت مالیاتی عملاً به معنای افزایش فشار بر مزد و حقوق‌بگیران است. نکته دیگر اینکه در سال آینده، مالیات بر مجموع درآمد افراد اخذ خواهد شد و هر فرد در همه درآمدهایی که در قالب مزد و حقوق می‌گیرد فقط تا ۱۰ میلیون تومان معاف از پرداخت مالیات خواهد بود؛ ازاین‌رو کسانی که از دو یا چند محل مزد، حقوق، اضافه‌کار، حق‌التحریر، حق مشاوره و ... دریافت می‌کنند، باید برای پرداخت مالیات تصاعدی آماده باشند.

 

نسخه بودجه ۱۴۰۳ برای مالیات بر درآمد

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ سقف معافیت مالیاتی سالانه معادل ۱۲۰ میلیون تومان، یعنی ماهانه ۱۰ میلیون تومان پیشنهاد شده که تغییری نسبت به سال جاری ندارد. این در حالی است که در همین لایحه، رشد حقوق کارکنان دولت ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد نسبت به سال جاری پیشنهاد شده است.

 

بر اساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی اعمال می‌شود و درآمدهایی که تحت عناوینی از قبیل حقوق، مزایا، مقرری، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده، اضافه‌کار، حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و کارانه به‌صورت نقدی و غیر نقدی دریافت می‌شوند، به‌صورت مجموع، مشمول این معافیت مالیاتی خواهند بود.

 

به‌عبارت‌دیگر، اگر شخصی در سال جاری از دو کارگاه حقوق ۱۵ میلیون تومانی دریافت می‌کرد، درآمد او در هر کارگاه تا سقف ۱۰ میلیون تومان معاف از مالیات بود و باید برای ۵ میلیون باقی‌مانده به میزان ۱۰ درصد مالیات می‌پرداخت؛ اما از سال آینده، چنین شخصی برای کل درآمد ۳۰ میلیون تومانی خود در این دو کارگاه، فقط تا ۱۰ میلیون تومان معاف است و باید برای ۲۰ میلیون تومان باقی‌مانده به‌صورت پلکانی مالیات پرداخت کند.

 

بر اساس اطلاعات لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، ۴۵.۶ درصد از کل درآمدهای برآوردی دولت در سال آینده از محل مالیات‌های مستقیم محقق خواهد شد که بی‌سابقه‌ترین رقم در تاریخ ایران است.

 

نحوه محاسبه مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی در سال آینده

- سقف معافیت مالیاتی سالانه مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده است. (ماهانه ۱۰ میلیون تومان برای مزد و حقوق‌بگیران.)

 

- نسبت به مازاد ۱۲۰ میلیون تومان تا ۱۶۸ میلیون تومان، مشمول مالیات ۱۰ درصدی است.

 

- نسبت به مازاد ۱۶۸ میلیون تومان تا ۲۷۶ میلیون تومان، مشمول مالیات ۱۵ درصدی است.

 

- نسبت به مازاد ۲۷۶ میلیون تومان تا ۴۰۸ میلیون تومان، مشمول مالیات ۲۰ درصدی است.

 

- نسبت به مازاد ۴۰۸ میلیون تومان، مشمول مالیات ۳۰ درصدی خواهد بود.

 

همه افرادی که در قبال ارائه خدمت در دستگاه‌ها تحت هر عنوان از جمله ساعتی، روزمزد، قراردادی حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق‌الزحمه، حق نظارت، حق‌التألیف و پاداش شورای حل اختلاف، دریافتی دارند مشمول حکم این بند هستند.

 

اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و آموزشی و قضات دادگستری از شمول این حکم مستثنا و مشمول ماده (۸۵) قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ هستند؛ طبق ماده ۸۵، درآمد این افراد تا ۱۲۰ میلیون تومان از مالیات معاف است و نسبت به ۱۲۰ میلیون تا ۷۴۰ میلیون تومان (۷ برابر معافیت مالیاتی) مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصدی و مازادی بر ۷۴۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۲۰ درصدی است.

 

جزئیات پیشنهاد دولت برای دریافت مالیات بر درآمد در بودجه ۱۴۰۳ | حقوق بگیران در سال آینده چقدر مالیات می دهند؟

 

همشهری آنلاین

برچسب: مالیات ، مالیات بر درآمد حقوق ، حقوق ودستمزد



https://jahaneghtesad.com/direct/9824


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |