پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 686 03:33 1401/12/04

تاثیرناپذیری شاخص کل بورس از نرخ سود بین بانکی

تاثیرناپذیری شاخص کل بورس از نرخ سود بین بانکی

رشد شاخص کل بورس حاکی از آن است که افزایش نرخ سود بین بانکی تاثیری بر بازار سرمایه ندارد.

بازار سرمایه در بنیادی‌ترین شرایط تاریخی قرار دارد، زیرا با توجه به گزارش‌های مجلس شورای اسلامی بازدهی شرکت‌های بورسی روند صعودی دارد.

از طرف دیگر بازار‌های رقیب بازار سهام همچون بازار ارز، طلا و مسکن رشد بسیار زیادی را از ابتدای سال جاری تاکنون کسب کرده اند، اما بازار سرمایه نسبت به این بازار‌ها بسیار عقب مانده است.

همچنین ارزش دلاری بازار سهام روند کاهنده دارد، به طوری که ارزش دلاری بازار سهام به سال ۹۷ رسیده است. ارزش جایگزینی شرکت‌های بورسی نیز بسیار کاهش یافته است و این موضوع موجب ارزان شدن شرکت‌های بورسی شده است.

تمام این شرایط موجب شده است تا بنیاد بازار سرمایه قوی تر و شرایط برای رشد بازار سهام فراهم شده است. به همین دلیل در روز دوشنبه (اول بهمن) شاهد رشد ۶۰ هزار واحدی شاخص کل بورس بوده ایم، در ادامه در روز سه شنبه (دوم بهمن) نیز شاخص کل بورس بیش از ۶۵ هزار واحد صعود کرد. تقویت ۱۲۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در دو روز کاری حاکی از آن است که رونق به بازار سهام بازگشته است.

در این بین عده اندکی از کارشناس بازار سرمایه افزایش نرخ سود بین بانکی را عامل ناکامی بازار سرمایه عنوان می‌کنند، اما تحلیلگران خبره بازار سرمایه وزن بسیار اندکی به نرخ سود بین بانکی می‌دهند و وزن سنگین‌تر را به رشد بازدهی شرکت‌های بورسی، ارزش جایگزینی، نرخ تورم، نرخ ارز و ... می‌دهند؛ بنابراین افزایش نرخ سود بین بانکی هیچ تاثیری در کاهش ارزش بازار سهام ندارد، نمونه بارز این ادعا افزایش بازدهی شاخص کل بورس در دوروز کاری  (اول و دوم بهمن) است که حدود ۸ درصد، معادل ۱۲۵ هزار واحد تقویت شده است، رشد شاخص کل بورس در حالی روی می‌دهد که نرخ سود بین بانکی به بالاتر از ۲۲ درصد رسیده است.

تحلیلگران خبره بازار سرمایه به فعالان و معامله گران بازار سهام پیش نهاد می‌کنند که توجه خود را به صورت‌های مالی، بازدهی و تولید و فروش شرکت‌های بورسی و سایر عوامل بنیادی معطوف کنند و از برخی عوامل همچون نرخ سود بین بانکی پرهیز کنند.

 

منبع: ایبنا

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، نرخ ارز ، بازار سرمایه ، بازار سهام ، نرخ تورم ، سود بین بانکی ، اخبار روز



https://jahaneghtesad.com/direct/686


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |