یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10412 13:05 1402/09/19
رییس دانشگاه معارف قرآن وعترت اصفهان عنوان کرد :

بیش از 70 درصد استانداردهای علمی دراین دانشگاه رعایت می شود

رییس دانشگاه معارف قرآن وعترت اصفهان عنوان کرد :

بیش از 70 درصد استانداردهای علمی دراین دانشگاه رعایت می شود

نشست خبری دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان با محوریت روز دانشجو، با حضور جمعی از اصحاب رسانه در محل این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی عابدی، رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان به تاریخچه تأسیس این دانشگاه اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰ سال پیش، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مظاهری که از ارکان حوزه علمیه اصفهان محسوب می‌شد و مراسم دعا و نیایش ایشان در سطح شهر و کشور، نمونه و زبانزد بود، در یکی از این مراسم اعلام کرد که در مجامع اهل سنت، قرآن بسیار تکریم می‌شود؛ ولی التفات شیعه به قرآن اندک است. ایشان همان‌جا دعا کرد که دارالقرآنی تأسیس شود و بعداً سرمایه‌ای گردآوری شد و این اتفاق افتاد. در طول سالیان بعد، افراد متعددی برای فراگیری معارف قرآن وارد این مجموعه شدند تا اینکه دارالقرآن به مؤسسه قرآنی نوع اول تبدیل شد، در وزارت علوم جایگاه پیدا کرد و سپس به‌عنوان دانشکده قرآن و عترت مطرح شد. به مرور و با رعایت استانداردهای وزارت علوم، این دانشکده به سطح دانشگاه ارتقا یافت، با نام دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان شناخته و از پشتیبانی مراجع عالی‌قدر نظیر آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله سبحانی برخوردار شد.

 

وی افزود: از ابتدای تأسیس تاکنون، ۱۷ هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین، سه دانشکده علوم قرآن و حدیث، علوم تربیتی و معارف اسلامی و الهیات در دانشگاه فعال هستند. اعضای هیئت مؤسس و نیز هیئت امنای این دانشگاه نیز از استادان تراز اول حوزه و دانشگاه به شمار می‌روند.

 

رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان با تأکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد استانداردهای علمی در این دانشگاه رعایت می‌شود، ادامه داد: فضای ساختمانی و موقعیت مناسب دانشگاه در سطح شهر، ارتباط با علما و مراجع و فضاهای اقماری مانند مرکز مشاوره که کمتر از یک سال است با مجوز سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تأسیس شده و به عرضه خدمات به دانشجویان و اقشار گوناگون با تخفیف‌های ویژه می‌پردازد، جزو امتیازات دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) به شمار می‌رود.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر، ۱۳۲۸ دانشجو در این دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند که از این تعداد، ۱۰۷۴ نفر خانم و ۲۵۴ نفر آقا هستند. همچنین، ۱۴۰ استاد حق‌التدریس از استادان برجسته حوزه و دانشگاه و ۲۲ عضو هیئت علمی در دانشگاه به امر تدریس اشتغال دارند.

 

عابدی اضافه کرد: در دانشکده علوم قرآن و حدیث، رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی و سه رشته نهج‌البلاغه، تفسیر قرآن و علوم قرآن و حدیث با دو گرایش تربیت دبیر و مطالعات قرآن در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود. مشاوره، علوم تربیتی، معارف و علوم تربیتی و روانشناسی اسلامی، رشته‌های مقطع کارشناسی و اخلاق و روانشناسی اسلامی مثبت‌گرا، رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و معارف اسلامی را تشکیل می‌دهند. در دانشکده الهیات نیز رشته‌های حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی تدریس می‌شود.

 

در ادامه، محسن حاج‌کاظمیان، دبیر هیئت امنای دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان با اشاره به برنامه‌های هیئت مؤسس و هیئت امنای این دانشگاه برای آینده، موضوع صحبت خود را «دانشجویان، پرچمداران آینده کشور» بیان کرد و گفت: امروز چالش‌های بسیاری در سطح دنیا و جامعه ما وجود دارد، از جمله چالش‌های محیط‌زیستی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... که حل آنها نیازمند دانش و همت بلند است و کسانی می‌توانند این کار را انجام دهند که امید و آرزو داشته باشند و به آینده درخشان امیدوار باشند. این افراد، دانشجویان موفق در حل چالش‌های جهان و جامعه هستند.

 

وی افزود: این دانشجویان برای حل این چالش‌ها باید مسائل را به درستی تجزیه و تحلیل کنند. درواقع نیازمند دانش دقیق، روزآمد و مبتنی بر پژوهش هستند. جنبه‌ دیگر حل چالش‌ها، داشتن ایده‌های خوب و خلاقانه و در نهایت، اجرای این ایده‌ها و حل مشکلات است.

 

دبیر هیئت امنای دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان تصریح کرد: اگر دانشگاه‌ها به سمت تربیت دانشجوی موفق حرکت کنند، در آینده مشکلات کمتری خواهیم داشت. در چنین فضایی لازم است دانشجویان به رشد و توسعه فردی بپردازند. پژوهش‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد دانشجویانی موفق خواهند بود که مهارت‌های اجتماعی خوبی داشته باشند. درواقع رشد و توسعه فردی دانشجویان موجب رشد و توسعه جامعه نیز می‌شود. از طرف دیگر، دانشجویان برای حرکت در چنین فضایی باید تفکر و روحیه خیرخواهی عمومی داشته باشند.

 

وی ادامه داد: برای تحقق این امر، یعنی تربیت دانشجوی موفق، در حال طراحی برنامه تحول برای دانشگاه هستیم که یکی از محورهای آن، توسعه برنامه‌های آموزشی شناختی برای دانشجویان مانند تفکر انتقادی، توانایی حل مسئله، خلاقیت و همکاری است. محورهای بعدی شامل توسعه برنامه‌های آموزشی فناورانه، همکاری‌های بین‌رشته‌ای، توسعه برنامه‌های آموزشی مربوط به پایداری‌های اجتماعی نظیر پایداری خانواده، محیط‌زیست و فرهنگ، ایجاد روابط محلی و بین‌المللی و ترویج کارآفرینی و نوآوری می‌شود.

 

حاج‌کاظمیان مهارت‌های ارتباطی و همکاری را آخرین محور برنامه تحول برشمرد و گفت: اگر دانشگاهی با جامعه خود ارتباط نداشته باشد، نقش مؤثری هم در آن نخواهد داشت؛ بنابراین درصدد راه‌اندازی مراکزی برآمدیم که بتوانند خدماتی به جامعه عرضه کنند. در این راستا، اولین مرکزی که راه‌اندازی شد، مرکز آفرینش‌های هنری معارف قرآن و عترت(ع) بود. دانشگاه ما اکنون به موزه ـ دانشگاه تبدیل شده و تابلوهای خوشنویسی که در جای جای آن مشاهده می‌کنید، به دست یکی از استادان تراز اول خطاطی نوشته شده است. مرحوم مظاهری بر این اعتقاد بود که دانشجوی این دانشگاه باید قرآن مجسم باشد؛ لذا تلاش کردیم تا هنر را وارد دانشگاه کنیم و از این طریق بتوانیم به ترویج فرهنگ زندگی مؤمنانه در حوزه‌های گوناگون بپردازیم. همچنین، درصدد کاربرد هنر در حوزه روانشناسی و مشاوره نیز هستیم. در مرکز مشاوره دانشگاه نیز با برگزاری کارگاه‌های متعدد در سطح محلی، هم توانسته‌ایم دانشی در حوزه مهارت‌های زندگی به وجود آوریم و هم خدماتی به جامعه عرضه کنیم. تشکیل مراکزی که به کسب‌وکار دانشجویان کمک کند نیز در دستورکار برنامه تحول قرار دارد.

 

 

برچسب: اصفهان ، روز دانشجو ، دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان ، رشته علوم قرآن و حدیث



https://jahaneghtesad.com/direct/10412


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |