شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 2054 18:24 1402/02/11

بومی‌سازی پودر قالب ریخته‌گری ویژه تولید فولادهای ساختمانی در مجتمع فولاد سبا

دسته‌بندی: صنایع مادر

بومی‌سازی پودر قالب ریخته‌گری ویژه تولید فولادهای ساختمانی در مجتمع فولاد سبا

دسته‌بندی: صنایع مادر

با همت کارشناسان مجتمع فولاد سبا و شرکت‌های سازنده داخلی، پودر قالب موردنیاز خطوط ریخته‌گری فولاد سبا برای تولید فولادهای ساختمانی بومی‌سازی شد.

احسان عباد، رئیس دفتر فنی تولید فولاد سبا، در این باره گفت: با توجه به موفقیت‌های حاصل‌شده در بومی‌سازی سایر قطعات استراتژیک ریخته‌گری تختال نازک که در دنیا دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای است، در حماسه‌ای دیگر با همت مدیریت و کارکنان ذی‌ربط این مجتمع، بومی‌سازی پودر قالب ریخته‌گری در دستور کار قرار گرفت و علی‌رغم پیچیدگی فنی این قبیل پودرها، با اتکا به دانش موجود در کشور، به موفقیت چشمگیری در این عرصه دست یافتیم.

وی ادامه داد: با عنایت به تجاربی که در این زمینه نزد متخصصان فولاد سبا و شرکت‌های سازنده داخلی نهادینه شده است، تولید پودر قالب برای تمامی گریدهای فولادی که حتی پیش از این نیز به دانش و توان تولید آن‌ها دسترسی نداشتیم و حتی تولید آن‌ها در کشورهای خارجی هم بسیار محدود است، انجام گرفته و اکنون برای بومی‌سازی پودر قالب موردنیاز در فولادهای زنگ‌نزن نیز مطالعات و اقدامات خوبی در دست انجام است که ان‌شاءالله در آینده نزدیک، این پروژه نیز به بار خواهد نشست.

در همین زمینه، جواد صباغی، رئیس ریخته‌گری فولاد سبا نیز گفت: پودرهای روانکار قالب ریخته‌گری که وظیفه کنترل انتقال حرارت، جلوگیری از ایجاد چسبندگی در قالب و جذب ناخالصی‌ها را بر عهده دارند نقش مهمی در فرایند ریخته‌گری مداوم و کیفیت و کمیت تختال تولیدی ایفا می‌کنند که به علت جایگاه مهم آن‌ها در فرایند تولید، تأمین آن‌ها از برندها و شرکت‌های معتبر خارجی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه در جریان تحریم‌ها، دسترسی و تأمین این پودرها عملاً با موانع زیادی مواجه بود، افزود: با همت و تلاش کارکنان و با اعتماد و حمایت از شرکت‌های داخلی، سرمایه‌گذاری فنی و تجهیزاتی در بومی‌سازی این پودرها به بار نشست و پس از تست‌های آزمایشگاهی و عملکردی و بهینه کردن پارامترهای فنی حاصل از تست‌ها، تولید با موفقیت انجام شد.

صباغی تصریح کرد: بومی‌سازی پودرهای قالب پرمصرف و اصلی ریخته‌گری برای فولادهای کم‌کربن و فولادهای کربن متوسط با موفقیت انجام گرفت و صنعت فولاد کشور را از واردات پودرهای خارجی و خروج ارز بی‌نیاز ساخت. در این خصوص شایسته است از تلاش و زحمات همکاران و شرکت‌های سازنده داخلی که در این امر مهم صنعت مجدانه تلاش کردند، تشکر و قدردانی نماییم.

برچسب: جهان اقتصاد ، ریخته گری ، تکنولوژی ، بومی سازی ، اخبار روز ، فولاد سبا ، تختال ، احسان عباد ، فولاد کم کربن



https://jahaneghtesad.com/direct/2054


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |