شنبه 15 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8848 14:15 1402/08/06
پیش بینی یک کارشناس از روند بازار سهام؛

بورس از آذر استارت صعود را می‌زند؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس
پیش بینی یک کارشناس از روند بازار سهام؛

بورس از آذر استارت صعود را می‌زند؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

یک کارشناس بازار سهام در پیش بینی بورس خود بر این باور است که بازار سهام احتمالا از آذر ماه بتوان وارد فاز صعودی شود.

 هر چند در گزارش‌های یک ماهه گذشته پیش بینی بورس این امیدواری وجود داشت که با انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها کمی جو بازار سهام مثبت شود اما عملا این اتفاق شکل نگرفت. مهم‌ترین دلیل این موضوع نیز این بود که گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها نتوانست انتظارات سهامداران را برآورده کند.

 

از سوی دیگر، هرچند قیمت دلار طی چند وقت گذشته به بالای ۵۰ هزار تومان بازگشت اما با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و حضور فعال بازارساز در بازار ارز، عملاً سیگنال مثبتی از سوی قیمت دلار به بازار سهام نرسید.

 

آذر، ماه برگشت بورس است؟

آنگونه که کارشناسان می‌گویند، پیش شرط بهبود بازار سهام، ورود جریان نقدینگی است و در صورتی که شاهد افزایش تقاضا و ورود جریان نقدینگی نباشیم، احتمالا شاخص بورس در محدوده ۲ میلیون واحدی به نوسان خود ادامه می‌دهد.

 

«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس بازار سرمایه به پیش بینی بورس در ماه‌های آتی و محرک‌های موثر بر بازار سهام پرداخته است.

 

روند بازار سهام در مهر طبیعی بود

نیما نائینیان کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: روند بازار در مهر‌ماه چندان دور از انتظار نبود، چراکه گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها هنوز اعلام نشده بود و ترند بازار از اردیبهشت ماه نزولی بود و از این جهت چندان انتظار رشد را در مهر‌ماه نداشتیم.

 

او بیان کرد: حجم و ارزش معاملات بورس در مهر خیلی بالا نبود‌، بنابراین انتظار جهش هم وجود نداشت. ضمن اینکه قیمت مولفه‌های دیگری مثل دلار نوسانات کوچکی داشت و تغییر بزرگی را در این زمینه شاهد نبودیم.

 

پیش بینی بورس؛ شاخص کل در کف ۲ میلیون تثبیت شده است

نائینیان ادامه داد: در واقع تصمیم‌ساز اصلی بازار هم خبر خیلی خوبی را به بازار مخابره نکرد. تحولات در آبان‌ماه با یکسری اتفاقات سیاسی و جنگ فلسطین و غزه همراه شد که این اتفاق مزید بر علت شد که در هفته‌های اخیر بازار روند نزولی خود را حفظ کند. هر چند که بازار به یک کف رسیده و عدد پایین‌تر از این کف را به خودش نخواهد دید، کما‌اینکه به نظر می‌رسد حرکت شاخص در کف دو میلیون واحد تثبیت شده باشد.

 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس در بسیاری از سهم‌ها ارزنده است و از نظر ارزش دلاری هم ارزندگی خود را دارد. هر چند که در ارزنده‌ترین حالت خود به لحاظ دلاری قرار ندارد.

 

 نائینیان تصریح کرد: در آبان‌ماه همچنان درگیری غزه و اسرائیل ادامه خواهد داشت و احتمالا اثر منفی آن در بازار حفظ می‌شود، البته بازار حجم و ارزش معاملات زیادی را به خودش نخواهد دید. از سوی دیگر چشم‌انداز رشد دلار هم در آبان‌ماه چندان واضح نیست، بنابراین روند بازار در آبان را مانند مهرماه می‌بینم و احتمالا در همان جهت حرکت کند، چراکه محرک‌های لازم هنوز به بازار مخابره نشده و روزهای اولی که از آبان گذشته هم بیانگر این موضوع است.

 

محرک‌های اصلی بورس

نائینیان ادامه داد: اصولا بازار سرمایه چند محرک اصلی دارد. مهم‌ترین محرک دلار است. بورس با دلار حرکت اصلی خود را شروع می‌کند. دومین محرک عملکرد واقعی شرکت‌ها است که در زمینه عملکرد شرکت‌ها تا اینجا شاهد گزارش‌های خوبی بودیم ولی چندان خیره‌کننده هم نبوده، به‌طوری که بخواهد بازار را وادار به حرکت کند. موضوع دیگر هم وجود یک نقدینگی بیرون بازار است که هر‌از‌چندگاهی وارد و بعد خارج می‌شود. مانند اتفاقی که در دی و بهمن سال گذشته رخ داد؛ آن زمان جریان نقدینگی به بورس ورود کرد و تا اردیبهشت‌ماه امسال ادامه پیدا کرد و بازار هم با یک رشد شارپ همراه شد و شاخص کل بورس تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بالا آمد. داده‌ها می‌گوید که جریان ورود نقدینگی اتفاق می‌افتد ولی احتمالا در زمستان شروع شود. در واقع به نظر می‌رسد حرکت بازار به سمت رشد از آذر‌ماه شروع شود.

جهان صنعت

برچسب: بورس ، بازار سرمایه ، بازار سهام ، پیش بینی بورس ، تحلیل بازار



https://jahaneghtesad.com/direct/8848


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |