پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2485 15:22 1402/02/25
دسته‌بندی: صنعت ، انرژی ، آب و برق

گرمایش کره زمین و متعاقب آن، گرمای مضاعف تابستانی شهرهای شلوغ به‌ویژه پایتخت کشور، حداقل حدود ده سال گذشته، راهکاری که پیش روی دست‌اندرکاران صنعت برق کشور قرار داده، قطعی برق صنایع برای پوشش نیاز خانگی است که این امر در واقع مخاطره جدی برای تداوم تولیدات مورد نیاز، اعم از داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

بخش معدن و صنایع معدنی کشور همپای سایر صنایع برای تداوم حیات خود نیازمند تامین پایدار انرژی هستند و در بحران‌های انرژی، صنعت فولاد کشور بیشتر تحت تاثیر قرار دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از شرکت‌های بخش خصوصی که کمر همت بسته تا معضل فولاد سازان در تامین انرژی برق را برطرف سازد، «پویا انرژی» است که این مهم را با اتکا به پشتوانه ۱۰۰درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) انجام می‌دهد.

حدود یک دهه است که چالش قطعی برق به عنوان یک معضل جدی در صنعت مطرح شده است؛ به‌ویژه فولادسازان که همواره آمارهای مختلفی را ارائه می‌دهند که این قطعی‌ها چه ضرر و زیان‌هایی را در پی داشته و خواستار رفع این معضل شده‌اند.   

براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده اما قطع برق به عنوان یک چالش جدی است و انتظار می‌رود در فرصت باقیمانده این مشکل برطرف شود.

یک تدبیر مهم فولاد سازان که در سال‌های اخیر کلید خورده، حضور در برنامه ساخت نیروگاه با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تعمیرات است که به منظور افزایش ظرفیت صورت گرفته تا برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ناترازی تولید و مصرف برق مربوط به دهه‌های گذشته نیست؛ بلکه صنایع از قطع برق روزانه و سهمیه‌ای در فصل تابستان در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی نیز تحت تاثیر قرار داشتند.

آمارها، گویای آن است که تولید هرتن فولاد به میزان ۳۰۶ کیلو وات ساعت، موجب اتلاف انرژی برق می شود و گزارش‌های رسانه‌ای پیش از این هم، حاکی است که ذوب و تولید هرتن فولاد خام تا پیش از مرحله فرآوری در ایران به ۸۰۰ کیلو وات ساعت انرژی، معادل انرژی برق نیاز دارد.

آمار منتشر شده، نشان می‌دهد که کشورهای صنعتی برای تولید هرتن فولاد ۴۹۴ کیلو وات ساعت برق نیاز دارند .

میزان برق مصرفی یک واحد تولید فولاد در کشور به طور میانگین برای یک تن فولاد ۶۲ درصد بیشتر از میزان مصرف انرژی در سایر کشورهای جهان است.

امروز، بخش خصوصی با رویکرد حل مشکل انرژی بخش صنعت گام ارزنده‌ای برداشته تا موجب سرعت بخشیدن به روند حرکت رو به جلو بخش معدن و صنایع معدنی باشد و در این ارتباط شرکت پویاانرژی وابسته به «ومعادن» نقش یک ناجی را برای صنایع ایفا می‌کند، به ویژه فولاد که به عنوان صنعت مادر در کشور است.

خرید برق از نیروگاه شهید باکری سمنان؛ دارای تضمین عدم قطع برق تابستانی صنایع

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه پویا انرژی گفت : خریداران برق از نیروگاه شهید باکری سمنان، از تضمین عدم قطع برق صنایع در تابستان برخوردار هستند.

سید محمدزمان جلویان در گفت وگو با خبرنگار دنیای معدن افزود: نیروگاه گازی شهید باکری سمنان شامل دو واحد نیروگاهی با ظرفیت تولید در مجموع ۳۶۶ مگاوات برق است، یک واحد ظرف پنج ماه و دیگری پس از ۱۱ ماه در مدار قرار گرفت.

وی یادآور شد: هریک از صنایعی که برق تولیدی این نیروگاه را خریداری کند، مشمول خاموشی تابستانی نمی‌شود و این تضمین عدم قطع در هیچ یک از نیروگاه‌ها وجود ندارد؛ چرا که این اولین نیروگاه از طرح ۱۰ هزار مگاوات تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو است و نیروگاه‌های ذیل این تفاهم نامه، دارای تضمین عدم قطع و معافیت از پرداخت حق ترانزیت برق هستند.

جلویان اضافه کرد: تست‌های پایداری لازم در نیروگاه انجام شده و با چندین واحد فولادسازی قرارداد دوجانبه فروش برق در حال تبادل و نهایی‌سازی است.

وی گفت: بخش بخار نیروگاه با سرمایه گذاری شرکت توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و فاینانس در حال برنامه‌ریزی و مطالعات اولیه است. راندمان اسمی نیروگاه‌های گازی  تا ۳۶ درصد برآورد می‌شود، اما راندمان عملی این واحدها حداکثر به ۳۳ تا ۳۴ درصد می‌رسد که با اجرای بخش بخار و تکمیل سیکل ترکیبی، بازدهی نیروگاه از ۳۴ به ۵۴ درصد افزایش پیدا می‌کند و این مهم بدون مصرف سوخت، بلکه از محل حرارت خروجی اگزوز توربین گازی تامین می‌شود.

وی اشاره کرد: واحد‌های گازی با تبدیل‌شدن به سیکل ترکیبی بازدهی خود را افزایش می‌دهند و این مهم با توجه به نیاز کشور به انرژی در صنایع و موضوع محدودیت تامین سوخت گاز، نقش کلیدی دارد.

وی تصریح کرد: طی چند سال گذشته به دلیل ناترازی توزیع برق در فصل تابستان، برق بخشی از صنایع به ویژه واحدهای فولادسازی قطع یا محدود شده و برای جلوگیری از هزینه‌های عدم‌النفع و تولید از دست رفته، با خرید برق از این نیروگاه

 

 

برچسب: معدن ، جهان اقتصاد ، انرژی ، صنایع معدنی ، مصرف برق ، نیروگاه ، صنعت فولاد ، فولادسازان ، سمنان ، اخبار روز ، شهید باکری



https://jahaneghtesad.com/direct/2485


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |