شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 740 11:57 1401/12/06
تجربه جهانی انتشار رمز ارز‌های ملی

این کشور در حوزه رمزارز موفق است!

تجربه جهانی انتشار رمز ارز‌های ملی

این کشور در حوزه رمزارز موفق است!

با رمز ارز ملی مشترک DCash، آرزوی کاهش ۵۰ درصدی در استفاده از اسکناس و سکه‌های سنتی تا سال ۲۰۲۵ در کارائیب شرقی، دور از ذهن نیست

 در بخش دیگری از مجموعه مقالات تجربه جهانی انتشار رمز ارزهای مقالات تجربه به  بررسی زوایای دیگری از صدور و انتشار رمز ارز ملی مشترک DCash، که توسط بانک مرکزی کارائیب شرقی (ECCB) و با همکاری و همراهی اتحادیه ارز کارائیب شرقی (ECCU)  در کشورهای این منطقه به کار گرفته شده است، می پردازیم. به نظر می رسد با توجه به بستر پویای بکارگیری رمز ارز DCash  از سال 2021 تا به امروز، یکی از آرزوهای کشورهای حوزه کارائیب شرقی در کاهش ۵۰ درصدی استفاده از اسکناس‌ها و سکه‌های سنتی تا سال ۲۰۲۵، محقق گردد.

 

مزایای بهره گیری از رمز ارز مشترک DCash در کارائیب شرقی

بانک مرکزی کارائیب شرقی (ECCB)، این رمز ارز مشترک را در سراسر کشورهای اتحادیه ارز کارائیب شرقی (ECCU)  به عنوان یک سازوکار ایمن، کارا، انعطاف پذیر، سریع و ارزان راه اندازی کرد تا به شهروندان، تجار و کسب و کارها این امکان را بدهد با کاهش قابل توجه در هزینه های مبادلاتی و انتقال و ایجاد سهولت در عملکردهای اجرایی، از بسترهای کارا و بهینه ی اقتصاد دیجیتال بهره ببرند. با این حال، مزایای این رمز ارز مشترک به این موارد محدود نمی شود :

بستر مبادلاتی و تجاری قابل اعتمادی از طریق DCash  برای کشورهای حوزه کارائیب شرقی ایجاد شده است

با DCash  ، تسویه فوری تراکنش ها و نقل و انتقالات وجوه در سراسر کشورهای اتحادیه ارز کارائیب شرقی امکان پذیر شده است.

سهولت انجام عملیات های اجرایی برای کاربران بدون نیاز به مراجعه به نهاد مالی و یا تماس فیزیکی

راحتیِ انجام نقل و اتتقالات مالی و مبادلات تجاری از طریق اپلیکیشن DCash  که به سهولت در تلفن های هوشمند قابل دانلود و دسترسی است.

حتی در صورت گم شدن تلفن هوشمند شما، حساب کاربری DCash شما،  ایمن خواهد بود و قابل دسترسی و بازیابی در دستگاهی دیگر است.

کاهش خطرات، ریسک و هزینه های مرتبط با جابجایی پول نقد

برابری ارزش یک واحد DCash  با دلار کاغذی کارائیب شرقی

برخلاف سایر دارایی های رمز نگاری شده ی خصوصی نظیر بیت کوین، صدور و انتشار DCash  متمرکز بوده و تحت نظارت و مدیریت بانک مرکزی کارائیب شرقی قرار دارد.

برخلاف سایر دارایی های رمز نگاری شده ی خصوصی نظیر بیت کوین، DCash  به دلیل ثبات و عدم نوسان ،ابزاری مطمئن برای ذخیره ارزش خواهد بود.

امکان نظارت فراگیر بانک مرکزی کارائیب شرقی بر مبادلات تجاری و نقل و انتقالات وجوه با این رمز ارز مشترک که موجب کاهش تامین مالی فعالیت های زیر زمینی، خلاف قانون، قاچاق و کاهش روند تامین مالی تروریسم خواهد شد.

ضمانت پشتوانه ی مالی حفظ ارزش رمز ارز دیجیتال DCash  ، بانک مرکزی کارائیب شرقی خواهد بود که این پول ارز ملی را نسبت به دارایی های رمزنگاری شده ی خصوصی در بازار متمایز می کند.

 

آیا محدودیتی در میزان حجم DCash قابل معامله یا جابجایی وجود دارد؟

بله. در حال حاضر در اپلیکیشن DCash ، برای جلوگیری از پول شویی، قاچاق و تامین مالی تروریسم، سطوح مختلف محدودیت تراکنشی برای کاربران وجود دارد. با توجه به رصد فراگیر مبادلات با DCash  توسط بانک مرکزی کارائیب شرقی (ECCB) ، این محدودیت ها با توجه به حسن عملکرد کاربر، قابل کاهش در طول زمان هست است.

۱۰ نکته که پیش از ورود به بازار رمزارزها باید بدانید - ایسنا

آیا به دارایی های DCash ، سود تعلق می گیرد؟

خیر. با توجه به اینکه این رمز ارز ملی مشترک، در حساب های بانکی قرار نمی گیرد و همانند همه انواع پول نقد محسوب می شود،  بهره یا سودی به آن تعلق نمی گیرد و در نتیجه، DCash  ابزار جایگزین برای پس انداز بانکی نخواهد بود.

 

آیا شهروندان کارائیب شرقی در خارج از منطقه نیز می توانند از DCash استفاده کنند؟

بله. کیف پول و اپلیکیشن DCash بدون توجه به موقعیت فیزیکی افراد و کسب و کارها، عمل خواهد کرد.

 

آیا پرداخت های با DCash زمان بر است ؟

خیر. پرداخت های با DCash از نظر عملکردی آنی هستند. لذا به غیر از اختلالات ناشی از شبکه اتصال به اینترنت، هیچ تاخیری متوجه کاربران  نمی شود.

 

آیا تراکنش های DCash تسویه شده ی اشتباه، قابل برگشت است؟

این کار به صلاحدید طرفی که DCash  را دریافت کرده است، انجام می گیرد. DCash شبیه به پول نقد یا تراکنش ACH است و گیرنده آن، مسئول بازگرداندن وجوه است. در غیر این صورت، سازروکار رسمی و قانونی برای بازگرداندن تراکنش های DCash تسویه شده ی اشتباه وجود ندارد.

 

حفاظت و امنیت کاربران پایلوت DCash، چگونه انجام می شود؟

بانک مرکزی کارائیب شرقی، مسئولیت مدیریت و حفاظت از کلیه کاربران، بستر مبادلاتی، نقل و انتقالات و اکانت های مالی و تجاری پایلوت DCash  را بر عهده دارد. تمام وجوه مالی موجود در شبکه DCash در برابر ضرر و زیان ناشی از خرابی زیرساخت توسط بانک مرکزی کارائیب شرقی (ECCB)  تضمین می شود. همچنین کدنویسی های پیشرفته و ویژه ای که مبتنی بر فناوری بلاک چین در این پایلوت انجام گرفته، در جهت رعایت مقررات ضد پولشویی و ضد تامین مالی تروریسم، حساب های کاربریِ دارای تراکنش های مشکوک را ستاره دار می کند و در صورت تدوام این عملیات های مبهم و مشکوک، اکانت کاربر مسدود می گردد.

البته ECCB  مسئولیت از دست دادن DCash ناشی از استفاده از رمزهای عبور ضعیف را بر عهده نمی گیرد. لذا همیشه به کابران توصیه می کند از رمزهای عبوری استفاده کنند که به اندازه کافی امن و پیچیده باشد. همچنین بانک مرکزی کارائیب شرقی مسئولیتی در قبال تراکنش های DCash تسویه شده ی اشتباه نخواهد داشت.

 

آموزش نحوه استفاده از اپلیکیشن و پایلوت DCash چگونه است؟

بانک مرکزی کارائیب شرقی،  کمپین های متعدد حساس سازی و آگاهی بخشی نسبت به معرفی DCash ، ماهیت، کارکرد، مزایا و نحوه ی استفاده از آن را بویژه از سال 2020 به بعد به راه انداخته است. این کمپین ها شامل آموزش های آنلاین، جلسات آموزش حضوری در کشورهای حوزه کارائیب، پاسخ دهی به پرسش های متداول از طریق نهادهای مورد تائید ECCB و چاپ و پخش بروشورهای آموزشی متعدد بوده است.

 

جمع بندی

در سال های جدید که اقتصاد دیجیتال بر پیکره ی تجارت بین الملل و مبادلات مالی و اقتصادی فی ما بین کشورهای مختلف سایه ی کامل افکنده است، حوزه کارائیب شرقی نیز در تلاش برای همپایی با سایر نقاط جهان بوده است.

بانک مرکزی کارائیب شرقی (ECCB) و با همکاری اتحادیه ارز کارائیب شرقی (ECCU)  در سال های اخیر بویژه از سال 2019 به بعد، تلاش های مصرانه ای را در جهت افزایش شمول مالی، رقابت پذیری و انعطاف پذیری در سراسر اقتصادهای این منطقه داشته است.

بخشی از این تلاش ها در راستای گسترش پهنه ی اقتصاد مبتنی بر وب بویژه در ایجاد بستر کارا برای پرداخت هزینه های کالاها و خدمات بوده است. سعی متولیان اقتصادی در این منطقه ی جغرافیایی بر آن بوده است که با تشکیل یه سازوکار منسجم و فراگیر دیجیتال، شاهد رویکردهای امن، سریع و کم هزینه در بستر مبادلات تجاری و اقتصادی و نقل و انتقالات مالی باشند.

طراحی، خلق، راه اندازی و صدور رمز ارز ملی مشترک DCash در سال 2019 در راستای همین رسالت صورت پذیرفت. پایلوت DCash، به عنوان یک تسهیلگر امن و قابل اعتماد، کارایی سیستم پرداخت را در حوزه کارائیب شرقی بهبود بخشیده، بر خدمات مالی نوین افزوده و هماهنگی منطقه ای در فعالیت های اقتصادی کشورهای این حوزه را ارتقا داده است.

لذا همان طور که گفته شد، به نظر می رسد آرزوی دستیابی به کاهش ۵۰ درصدی در استفاده از وجود نقدی و فیزیکی شامل اسکناس‌ها و سکه‌های سنتی تا سال ۲۰۲۵ در کشورهای منطقه ی کارائیب شرقی، دور از ذهن نیست

 

منبع: ایبِنا

 

برچسب: جهان اقتصاد ، بانک مرکزی ، اسکناس ، ارز ، رمز ارز ، قاچاق ، اقتصاد دیجیتال ، پول شویی ، سکه ، اخبار روز ، کارائیب شرقی



https://jahaneghtesad.com/direct/740


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |