جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 1779 12:00 1402/01/30

این نکات مهم را هر مستاجری باید بداند

دسته‌بندی: مسکن ، جامعه ، اخبار ویژه

این نکات مهم را هر مستاجری باید بداند

دسته‌بندی: مسکن ، جامعه ، اخبار ویژه

اگر مستاجر هستید، چون قرار است هر چند وقت یکبار خانه را تعویض نمایید، باید نکاتی را رعایت کنید.

امروزه به دلیل تورم افراد زیادی قادر به خرید خانه نیستند، بنابراین تنها راه برای آنان اجاره خانه و زندگی در خانه استیجاری است. اجاره نشینی مزایا و معایب بسیاری را به همراه دارد، توصیه می‌کنیم افراد اجاره نشین نکاتی را که در این بخش آورده‌ایم را رعایت نمایند تا دچار مشکل نشوند.

همه جا رو خوب نگاه کن

مستاجر باید قبل از اجاره خانه همه جای خانه را بررسی نماید و اگر چیزی نیاز به تعمیر داشته باشد از موجر بخواهد که آن را سالم تحویل دهد. پیش از نوشتن قولنامه اجاره تکلیف وجود وسایلی مانند شیرآلات سرویس بهداشتی و حمام، وسایل موردنیاز برای سرویس بهداشتی مثل آینه و... روشن شود و از این طریق از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. تعمیراتی که به ملک ربط پیدا کند متوجه مالک خواهد بود مثلا تعمیر خرابی سقف خانه در اثر باران و کیفیت بد ایزوگام بر عهده موجر خواهد بود.

اطرافت رو خوب بررسی کن

قبل از امضای قرارداد خانه در مورد همسایه‌ها مطمئن شوید و بهتر است در مورد همسایه‌ها و سروصدای شبانه و دورهمی‌های پرسروصدا و مهمانی و... از ساکنان بپرسید تا مدت اجاره‌نشینی بدون هیچ مشکلی طی شود. همچنین نزدیک بودن و دسترسی داشتن به سوپرمارکت، سبزی و میوه فروشی، خشک‌شویی و نانوایی هم مهم است.

داشتن پارکینگ رو در نظر بگیر

اگر مستاجران ماشین شخصی دارند از نکاتی که باید به آن توجه کنند، داشتن یا نداشتن پارکینگ و جای پارک اطراف خانه است. اگر خانه پارکینگ نداشته باشد باید در مورد پارکینگ‌های اطراف یا شرایط و جای پارک و امنیت محله هم تحقیق شود.

برای هر تغییری اجازه بگیر

باید بدانید مستاجر بابت ایجاد تغییرات در ملک حق مطالبه هزینه‌ای را از موجر ندارد مگر از قبل اجازه گرفته باشد، اگر فرد مستاجر هزینه‌هایی را برای ملک انجام دهد و از مالک و موجر اذن نداشته باشد هزینه آن بر عهده خودش است.

بعضی چیز‌ها رو خودت باید تعمیر کنی

تعمیراتی که به خود عین ملک اجاره‌ای ربطی پیدا نمی‌کند با مستاجر است و به موجر یا مالک ارتباطی پیدا نمی‌کند، مثلا خراب شدن شیر آب یا سیستم گرمایشی یا سرمایشی یا لامپ‌های خانه در زمان اجاره نشینی با مستاجر است و باید هزینه‌های آن را پرداخت کند.

مدت اجاره رو قید کن

مستاجران باید در زمان نوشتن قرارداد اجاره دقت نمایند که مدتی برای آن ذکر شود، زیرا در غیر این صورت اجاره باطل شده و ممکن است به ناحق مستاجر محکوم به پرداخت خساراتی گردد.

اگه خونه عیب داره می‌تونی فسخ کنی

طبق ماده ۴۷۸ هر گاه معلوم شود عین مستأجره در حال اجاره معیوب بوده مستأجر می‌تواند اجاره را فسخ کند یا به همان نحوی که بوده است اجاره را با تمام اجرت قبول کند، ولی اگر موجر رفع عیب کند به نحوی که به مستأجر ضرری نرسد مستأجر حق فسخ ندارد.

در این صورت می‌تونی کرایه خونه ندی

طبق ماده ۴۸۳ قانون مدنی اگر زلزله موجب خرابی خانه شود، دادن اجاره بها از زمانی که آن حادثه رخ داده است منحل می‌شود و مستاجر می‌تواند پول ودیعه‌ای را که داده نیز پس بگیرد و در جایی دیگر واحدی را اجاره کند.

در صورت فوت مستاجر اجاره به وارث می‌رسه

اگر مستاجر فوت شود اجاره به وراث وی می‌رسد. با فوت موجر یا مستاجر قرارداد اجاره تا پایان مدت باقی و پابرجاست، اما اگر این امر در قرارداد قید گردیده باشد، می‌توان قرارداد را فسخ نمود.

مالک حق تغییر ندارد

مالک نمی‌تواند در مدت اجاره به بهانه ارزان شدن مصالح و... تغییری در عین اجاره‌ای انجام دهد مگر آنکه تعمیراتی اساسی لازم آید که اگر انجام نشود به ملک موجر خسارات و زیان وارد می‌شود، در غیر اینصورت موجر حق این تغییرات و مزاحمت را ندارد.

در این صورت باید خسارت بدی

اگرمستاجر در زمان اجاره به خانه آسیبی وارد کند که ثابت شود مثلا رنگ آمیزی در و دیوار توسط کودک و...، مستاجر مقصر خواهد بود و ضامن خسارات می‌باشد.

شرط و شروط‌ها رو رعایت کن

در ضمن اجاره مستاجر و موجر ممکن است شروط و توافقات فرعی داشته باشند، پس اگر مستاجر و موجر ضمن اجاره شرطی کرده باشند که دیگری از انجام شرط تخلف کند، می‌توانند فورا قرارداد اصلی اجاره را فسخ نمایند.

به نکات زیر توجه کنید

اگر مستاجر هستید، چون قرار است هر چند وقت یکبار خانه را تعویض نمایید، باید به جز نکات بالا به نکات زیر نیز توجه نمایید:

تخت خواب خود را مخزن دار بخرید تا بتوانید وسایل اضافه خود را در زیر تشک تخت قرار دهید.

حمل بوفه و ویترین در اسباب کشی مشکل بوده و شما را در درد سر خواهد انداخت پس آن را از لیست خرید خود خط بزنید

از خرید پرده کوتاه بپرهیزید و قد پرده را نیز تا پایین و بلند در نظر بگیرید.

از تهیه لوازم دکوری به تعداد زیاد در منزل خود دوری کنید.

ست مبلمان خود را بیش از ۷ نفر تهیه نکنید.

فرش ۱۲ متری نخرید و به جای فرش‌های خیلی بزرگ فرش ۶ متری بخرید و از خرید فرش‌های گرد بپرهیزید.

بهتر است فرش رنگ خنثی بخرید، فرش‌های روشن یا رنگ خنثی با هر کفپوشی ست می‌شوند.

بهتر است میز ناهارخوری ۶ نفره بیشتر نباشد و میزی را تهیه نمایید که مستطیل بوده تا بتوانید آن را در هر خانه‌ای چیدمان کنید.

در جابجایی خانه با گیاهان زیاد دچار مشکل می‌شوید پس بیش از حد گل و گیاه نخرید.

از خرید جاکفشی‌های بزرگ و جاگیر بپرهیزید.

 

منبع: ایرنا

برچسب: اجاره ، مستاجر ، اخبار روز ، اجاره خانه ، قرارداد اجاره



https://jahaneghtesad.com/direct/1779


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |