شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6757 15:22 1402/05/31

این استان ۳۰ معدن فعال قیرطبیعی دارد!

دسته‌بندی: استان‌ها ، صنعت

این استان ۳۰ معدن فعال قیرطبیعی دارد!

دسته‌بندی: استان‌ها ، صنعت

رییس اداره صمت کرمانشاه با اشاره به وجود ۳۰ معدن فعال قیرطبیعی در استان گفت : بیش از ۷۰ درصد قیرطبیعی کشور در کرمانشاه تولید می‌شود.

محسن دارابی رییس اداره صمت کرمانشاه گفت : کرمانشاه غنی‌ترین استان از لحاظ ذخایر قیر طبیعی یا بیتومین است که دارای ۳۰ معدن فعال است.

رییس اداره صنعت، معدن، تجارت کرمانشاه افزود: ارزش بیتومین هر تن ۱۰ میلیون است و بیش از ۱۶۰ مورد مواد از آن فرآوری می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از قیرطبیعی در استان تولید می‌شود، گفت: این معادن عمدتا در شهرستان‌های گیلانغرب، اسلام‌آبادغرب، قصرشیرین و سومار واقع شده است.

دارابی به کاربرد‌های بیتومین هم اشاره کرد که که شامل کک سازی و سوخت، لاستیک سازی، ساخت پوشش لوله‌های نفت، جوهر پرینتر و ... است و یادآور شد: از قیرطبیعی چندین محصول با ارزش افزوده فراوان به دست می‌آید.

وی ادامه داد: در حوزه قیر طبیعی جهاد دانشگاهی یک زنجیره ارزش برای قیر طبیعی فراهم شده است.

این مسئول از برداشت سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار تن بیتومین از معادن قیرطبیعی استان خبر داد که رقم قابل توجهی است.

قیرطبیعی ماده معدنی بسیار با ارزشی است که فرآوری آن می‌تواند ارزش افزوده بسیار فراوانی را به همراه داشته باشد، اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان، حدود ۳۰ درصد این محصول در کرمانشاه دانه‌بندی شده و آن هم برای ایزوگام استفاده می‌شود و مابقی آن به صورت خام به خارج از کشور صادر شده و بعد از فرآوری با قیمت‌های بالا به کشور باز می‌گردد.

در صورت احداث واحد فرآوری قیرطبیعی در استان هم جلوی خام فروشی این محصول گرفته می‌شود، هم اشتغالزایی و ارزش افزوده به همراه دارد و هم از واردات برخی محصولات مرتبط با قیرطبیعی بی نیاز خواهیم شد .

برچسب: صمت ، جهان اقتصاد ، قصر شیرین ، جهاد دانشگاهی ، کرمانشاه ، قیر ، اخبار روز ، بیتومین ، قیر طبیعی ، ایزوگام ، سومار



https://jahaneghtesad.com/direct/6757


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |