جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 2915 01:44 1402/03/07
دسته‌بندی: اخبار ویژه ، انرژی

صنایع سنگین به علت پایه‌ای بودن در تولید محصولات واسطه‌ای برای کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای، از اهمیت استراتژیک بسیاری در حوزه صنعت و اقتصاد برخوردارند. با این حال برای تکمیل زنجیره تولید در صنایع مختلف، نیاز به سرمایه‌گذاری برای تولید مواد اولیه و تکمیل مراحل نخست زنجیره تولید از جمله کک‌سازی و تامین انرژی نیاز مبرمی وجود دارد. از این رو جهان اقتصاد به سراغ مهندس کشانی مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری فلات ایرانیان، که خود از مدیران کهنه‌کار و با سابقه صنعت فولاد است، رفته و گفت‌وگویی در همین راستا با ایشان ترتیب داده که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

به عنوان پرسش نخست، بفرمایید که پروژه توسعه کک طبس در چه مرحله‌ای است و چه اهمیتی برای سیستم شما و صنایع فلزی دارد؟

همان گونه که استحضار دارید پروژه کک‌سازی طبس با توجه به ساختار تاسیسی‌ای که داراست، ظرفیت و پتانسیل تولید ۴۵۰ هزار تن کک با ۶ باتری را دارد.

در حالی که تا سال گذشته به دلیل کمبود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، تنها با دو باتری فعال بود که مجموعا ۱۵۰ هزار تن ظرفیت تولید داشت و خوشبختانه با روشن کردن باتری‌های ۳ و ۴ که در سال ۱۴۰۲ (در بیستم خردادماه  سال جاری) به مدار تولید خواهند پیوست و ظرفیت تولید ما را در سال جاری به ۳۰۰ هزار تن و در سال آینده نیز به ماکسیمم ظرفیت اسمی (۴۵۰ هزار تن) خواهد رساند.

همان طور که مستحضرید کک عمدتا برای مصرف در صنایع فولاد است و عمده مصرف آن در شرکت‌های کوره بلند مانند ذوب آهن اصفهان و فولاد زرند است. این در حالی‌ است  که قسمتی از این مواد تا کنون وارداتی بوده است و با ورود باتری‌های جدید به چرخه تولید، می‌توانیم واردات را تقریبا به صفر برسانیم و نیاز داخلی را به یاری خداوند به طور کامل تامین کنیم.

یکی از طرح‌های در دست احداث گروه سرمایه‌گذاری فلات ایرانیان، پروژه نیروگاه حرارتی‌ست که با سوخت بازیافتی باتری‌ها فعالیت خواهد کرد. دلیل این‌که مجموعه شما با این جدیت ایده خودبسندگی انرژی را دنبال می‌کند چیست؟

یکی از مشکلات صنایع، مخصوصا صنایع فولادی و معدنی در کشور، اکنون بحث تامین انرژی و تامین برق پایدار است و همان گونه که می‌دانیم عموم فولادی‌ها به سمت احداث نیروگاه متمایل شده‌اند. در باتری‌های کک پتانسیلی وجود دارد که این امکان را فراهم می‌سازد که نیروگاهی احداث شود که در عین حالی که پاسخگوی مصارف خود شرکت است، مازاد آن نیز قابل فروش به خط نیروگاهی‌ست و قسمتی از نیاز منطقه را برطرف می‌کند.

چرا که این سوختی‌ست که در حال به هدر رفتن است و با یک فرایند و فراهم آوردن تجهیزات خاص این سوخت می‌تواند به مدار برگردد.

مجموعه شما در بازار سرمایه نیز فعال است. شما در حوزه مدیریت ریسک در بازار سرمایه چه برنامه‌هایی دارید؟

ما به این دلیل که گروه فلات ایرانیان گروهی‌ست که دارای شرکت‌های تولیدی‌ در حوزه‌های مختلف است، می‌تواند نظر سرمایه‌داران محترم را به این نکته جلب کند که بر مبنای افزایش راندمان و بهره‌وری ایجاد شده  امکان سودآوری مجموعه نیز افزایش خواهد یافت.

اگر به صورت‌های مالی یک مجموعه اتکا کنیم و به این موضوع بپردازیم که پتانسیل در داخل خود مجموعه رشد کند، ریسک حضور سهامداران در سهم فلات ایرانیان به حداقل خواهد رسید. چرا که بر مبنای برنامه و استراتژی تعریف شده در بودجه، سهامداران محترم می‌توانند به این نتیجه برسند که این سود تا چه میزان ارزشمند است و همان طور که می‌دانید سهام فراد تا ۳۰ درصد رشد را تجربه کرده است و این به دلیل برنامه‌ها و طرح‌هایی‌ است که ما دنبال کرده‌ایم؛ برای مثال خوشبختانه بنای ما بر این است که در زنجیره فولاد فعالیت‌های‌مان را آغاز کنیم و در سه بخش کنسانتره، آهن اسفنجی و ذوب به روش القایی در کارخانجات طبس به فعالیت بپردازیم و از آنجا که کارهای مقدماتی و مطالعاتی در این زمینه انجام گرفته است امیدوار هستیم پس از اخذ مجوز به فعالیت در این زمینه بپردازیم و این باعث افزایش سوددهی و بازدهی مجموعه ما خواهد بود. در مجموع افق طرح‌های توسعه‌ای ما، آینده را روشن ترسیم می‌کند.


نویسنده: مهرناز خوشبخت
برچسب: جهان اقتصاد ، نیروگاه حرارتی ، اخبار روز ، مهرناز خوشبخت ، صنایع سنگین ، فلات ایرانیان ، واردات کک ، خودبسندگی



https://jahaneghtesad.com/direct/2915


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |