یکشنبه 23 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11725 16:00 1402/10/26

انعقاد ۱۴ قرارداد پژوهشی توسط شرکت‌ فولاد خوزستان در سال‌جاری

انعقاد ۱۴ قرارداد پژوهشی توسط شرکت‌ فولاد خوزستان در سال‌جاری

عطا تفضلی معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در نشست خبری با موضوع همکاری شرکت فولاد خوزستان با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: طبق آخرین آمار ۹۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد و از این میان دو درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به سهم شرکت‌های دانش‌بنیان است.

تفضلی :ایجاد بستر برای بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان، گسترش نوآوری و اختراعات از جمله اهداف ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بوده است. در سال ۱۴۰۲ شرکت‌های دانش‌بنیان به ۳ دسته شرکت‌های نوپا، نوآور و فناور تقسیم‌بندی شدند. معاونت علمی و فناوری برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان ۹ حوزه تعریف کرده است. بیشترین تعداد دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات، فناوری و برق فعالیت دارند. حدود ۸ هزار شرکت در گروه نوپا و گروه فناور شامل یک هزار شرکت است.

 

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان:۱۰ میلیون دلار فروش شرکت‌های دانش‌بنیان است که حدود ۵ میلیون دلار آن مربوط به صادرات و ارزآوری این شرکت‌ها است.

 

تفضلی: ۱۴۷ شرکت دانش‌بنیان با شرکت فولاد خوزستان همکاری دارند که شامل ۱۰۰ شرکت نوپا، ۴۰ شرکت نوآور و ۷ شرکت فناور است.

 

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان: با توجه به شرایط تحریمی کشور تامین تجهیزات در صنعت با مشکل و چالش مواجه شد. بر همین اساس فضایی برای تولید محصولات در کشور شروع شد و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد تسهیلات به این شرکت‌ها پر رنگ شد.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی و ساخت تجهیزاتی که وارد نمی‌شد بخشی از نیازهای این شرکت را مرتفع کردند که نمونه آن دستگاه تصفیه گازهای سولفیدی است که برای نخستین بار در شرکت فولاد خوزستان رونمایی شد.

 

تفضلی: شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغالزایی، بستری را برای ارائه اید‌ه‌های نخبگان و کاهش واردات در کشور فراهم کردند. فولاد خوزستان طی چند سال گذشته در این عرصه فعالیت خود را آغاز کرد. بحث تولید کاتالیست که در انحصار برخی شرکت‌ها بود اکنون در کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود. شرکت فولاد خوزستان در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد و توانست کاتالیست مورد نیاز خود را تولید کند. پودر ریخته‌گری و فرو سیلیکومنگنز نیز از دیگر مواردی بود که بومی‌سازی شد.

 

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان: نسوزها نیز از دیگر موارد بومی‌سازی است که طی قرارداد با ۱۲ شرکت تولید آن انجام شد. در سال ۱۴۰۰ حدود ۸ میلیون دلار واردات نسوز داشتیم که در سال ۱۴۰۱ به ۶ میلیون دلار رسید و در سالجاری به کمتر از ۲ میلیون دلار رسید که از اثرات بومی‌سازی در این بخش است.

 

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان: ۱۴ قرارداد پژوهشی توسط شرکت‌ فولاد خوزستان در سالجاری با مراکز پژوهشی منعقد شده است. برای ۲۱ محصول نیز مذاکراتی با مراکز پژوهشی و دانش‌بنیان در حال انجام است.

 

برچسب: شرکت فولاد خوزستان



https://jahaneghtesad.com/direct/11725


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |